کارآفرینی ویژگی شاخص طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است
کد خبر: 4001188
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

کارآفرینی ویژگی شاخص طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است

یک مشاور و مدرس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در اصفهان گفت: این طرح صرفاً آموزش و اعطای مدرک نیست، بلکه کارآفرینی و کمک به افراد برای استفاده عملی از آموزش‌هایی که دریافت کرده‌اند، هدف اصلی از اجرای طرح محسوب می‌شود.

کارآفرینی، ویژگی شاخص طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است

مهرداد امیدسالاری، مشاور و مدرس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اصفهان در زمینه گیاهان دارویی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: در این طرح، در کنار آموزش‌هایی که برای افراد در نظر گرفته می‌شود، کارآفرینی نیز صورت می‌گیرد. در کشور ما، انواع آموزش از سوی ارگان‌های مختلف همراه با اعطای مدرک ارائه می‌شود، ولی معمولاً بازخورد کمی دارد. در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، به افراد کمک می‌کنیم آموزش‌هایی را که گذرانده‌اند، به کار بندند.

وی افزود: در مرحله اول، افراد به‌صورت رایگان آموزش می‌بینند و مشاوره دریافت می‌کنند، ولی برای مراحل بعدی این افراد گزینش می‌شوند. در خصوص گیاهان دارویی، سه رسته اصلی شامل کشت‌وکار، فرآوری و تجارت و فروش وجود دارد و افراد بر اساس استعداد و آموزش‌هایی که دیده‌اند، در یکی از این سه رسته قرار گرفته و آموزش‌های تکمیلی و عملی را دریافت می‌کنند. انتظار نداریم همه افرادی که در هر یک از این مراحل قبول می‌شوند، موفق به راه‌اندازی کسب‌وکار خود شوند، ولی این انتظار وجود دارد که ۵۰ تا ۶۰ درصد آنها موفق به انجام این کار شوند، تا هم اشتغال‌زایی برای خود آنها باشد و هم بتوانند بعضی خلأها در زمینه گیاهان دارویی مثل بسته‌بندی و فرمولاسیون را رفع کنند.

مشاور و مدرس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان اصفهان بیان کرد: در اجرای این طرح می‌توان با واحد‌های صنعتی و تولیدی‌ها همکاری کرد، تا افراد بتوانند دوره کارورزی در این واحدها بگذرانند. علاوه بر این، در هر یک از سه رسته‌ای که به آنها اشاره شد، یک سری وسایل اولیه نیاز است. جهاددانشگاهی یا ارگان‌های دیگر می‌توانند یک باغ یا زمین در اختیار افراد بگذارند، تا آنها پروژه خود را در آن انجام دهند، چون اکثراً سرمایه اولیه برای انجام این کار را در اختیار ندارند. البته افراد با تخصص‌های مختلف می‌توانند به‌صورت زنجیره در کنار هم قرار گرفته و کارها را انجام دهند.

امیدسالاری ادامه داد: آموزش در زمینه قوانین صنفی، کارآفرینی و روانشناسی سازمانی نیز از عوامل موفقیت در بازار کار خواهد بود. آگاهی از نیاز بازار، فاکتور بسیار مهمی است، نمی‌خواهیم افراد محصولی تولید کنند که نتوانند آن را بفروشند، بلکه می‌خواهیم محصول باکیفیتی که به بازار عرضه می‌کنند، تماماً به فروش برسد. متأسفانه همه کشاورزان دنبال خرید تضمینی هستند، ولی شعار ما، فروش تضمینی است، یعنی اگر محصولی با کیفیت و قیمت مناسب به راحتی در اختیار مشتری قرار گیرد، طبعاً فروش خواهد رفت. بنابراین، باید بدانیم بازار به چه چیزی نیاز دارد.

وی درباره نقش جهاددانشگاهی به‌عنوان مجری و تسهیل‌گر طرح، گفت: هم بستر ایده و طرحی که پیاده شده و هم ایجاد زمینه ارتباطی میان افراد، مناسب و مؤثر بوده است. بسیاری از افراد از این طرح‌ها و ایده‌ها اطلاع ندارند، ولی از ظرفیت لازم برای اجرای آنها برخوردارند. جهاددانشگاهی با توجه به نفوذی که در جامعه و در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد، می‌تواند در این خصوص اطلاع‌رسانی انجام دهد.

مشاور و مدرس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان اصفهان تصریح کرد: ما مثل برخی سایت‌های اینترنتی و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی مدعی نیستیم که افراد با شرکت در این طرح، یک‌ شبه پولدار می‌شوند، بلکه واقع‌بینانه به آنها می‌گوییم که در خصوص گیاهان دارویی باید یک تا دو سال فعالیت کنند و آن وقت است که شاهد سودآوری بالایی خواهند بود. افراد به‌جای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌هایی که تولیدی نیست، یا به اقتصاد کشور ضرر می‌رساند، مثل سرمایه‌گذاری در سکه و طلا و ارز، می‌توانند در خصوص گیاهان دارویی سرمایه‌گذاری کنند.

وی درباره بازار گیاهان دارویی در استان اصفهان، اظهار کرد: در حوزه کشت‌وکار جای کار زیادی وجود دارد. این گیاهان به آب کمتری نیاز دارند و در برابر شرایط محیطی، مقاوم‌ترند و البته کشت آنها تخصصی است. در حوزه فروش، تعداد عطاری‌ها مناسب بوده و به نظر من، افراد در حال حاضر بهتر است فقط به فروش یک دسته از محصولات بپردازند، مثل ادویه‌جات یا عرقیجات. مهم‌تر از این، افراد می‌توانند در خصوص بسته‌بندی و فرآوری محصولات سرمایه‌گذاری کنند، چراکه بعضاً محصول تولیدی آماده عرضه به بازار است، ولی جای خالی یک بسته‌بندی زیبا، مقرون به‌صرفه، تمیز و بهداشتی احساس می‌شود. گیاهان دارویی انواع و درجات مختلف دارند که نیاز است اطلاعات مربوطه روی بسته‌بندی آنها درج شود، تا مشتری بداند چه محصولی را خریداری می‌کند. هر چه آگاهی مشتریان برای خرید بیشتر باشد، تولیدکننده نیز محصول باکیفیت‌تری به بازار عرضه می‌کند.

انتهای پیام
captcha