رشد مثبت درآمد بقاع متبرکه/ اوقاف مانعی در بهره‌برداری از مراکز موقوفه ایجاد نمی‌کند
کد خبر: 4006717
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
مدیرکل اوقاف اصفهان بیان کرد:

رشد مثبت درآمد بقاع متبرکه/ اوقاف مانعی در بهره‌برداری از مراکز موقوفه ایجاد نمی‌کند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: در سال گذشته، نذورات دریافتی از طریق ضریح‌های متبرک به‌دلیل محدودیت‌ها حدود 95 درصد کاهش داشت، ولی مجموع درآمدها از محل اماکن متبرکه رشد مثبتی نشان داده است.

رشد مثبت درآمد بقاع متبرکه/ اوقاف مانعی در بهره‌برداری از مراکز موقوفه ایجاد نمی‌کند

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، 28 مهرماه در مدرسه شهید چمران اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته، نذورات دریافتی از طریق ضریح‌های متبرک برای امور عمرانی و توسعه به‌دلیل محدودیت‌ها حدود 95 درصد کاهش داشت، ولی مجموع درآمدها از محل اماکن متبرکه رشد مثبتی نشان داده است، چون روش‌های اعلام شده برای دریافت نذورات باعث شد جذب خوبی اتفاق بیفتد و کمبودها جبران شود، لذا کار تعطیل شده عمرانی به‌دلیل کاهش نذورات وجود ندارد. در سال گذشته و تاکنون، 40 میلیارد تومان هزینه‌های عمرانی داشته‌ایم که شبیه هزینه‌های سال‌های قبل است و حدود 35 میلیارد تومان کمک‌های مستقیم مردمی برای تأمین مصالح ساختمانی و امکانات مورد نیاز بقاع متبرکه دریافت کرده‌ایم. بنابراین، ورودی ضریح‌های مطهر کاهش داشته است، ولی مردم از طرق دیگر این صحنه را گرم نگه داشته‌اند.

وی افزود: برخی مناطق دارای وقف‌نامه و با قدمت طولانی از سوی متولیان اداره می‌شود و اداره‌کل اوقاف استان به‌صورت مستقیم وارد مسائل مربوط به آنها نشده است، ولی با توسعه شهرسازی اقدامات و ساخت‌وسازهایی در این مناطق انجام و این مسئله در مراجع قضایی و حقوقی طرح موضوع شده، بنابراین از مسئولان استان استدعا داریم که این مناطق از نظر حقوقی تعیین تکلیف شوند. مردمی که در این مناطق ساکن هستند، هیچ مشکلی با وقف و اداره اوقاف ندارند و وقف برای زندگی آنها مزاحمتی ایجاد نکرده، بنابراین مسئله مورد نظر، تعیین تکلیف اسناد مالکیت این مناطق است و ما استدعای تسریع در روندهای قانونی را داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان بیان کرد: در خصوص مدرسه چهارباغ، اقدامات اوقاف باید منطبق با ضوابط و مقررات اعلام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی باشد. این مدرسه به اقدامات عمرانی و ترمیمی زیادی نیاز دارد و حال وقف در مناطقی شبیه آن، خوب نیست. برای برداشتن موانع در این زمینه اعلام آمادگی می‌کنیم و خواهش ما از مسئولان میراث فرهنگی این است که مشکلات و حساسیت‌های مربوط به این مناطق حل شود. امروز شاهد آسیب‌هایی در مدرسه چهارباغ به‌عنوان یک بنای بزرگ تاریخی هستیم که رفته رفته بیشتر می‌شود، البته امکانات اداره‌کل اوقاف و میراث فرهنگی کفاف ترمیم چنین بناهایی را نمی‌دهد و خواهش ما از مسئولان اجرایی استان این است که در حفظ این بنای ارزشمند کمک کنند. ترمیم‌های مربوط به این بنا اقدامات خاص خود را می‌طلبد که در تشخیص اداره‌کل اوقاف نیست و در اقدامات عمرانی باید بر اساس مختصات اعلام شده از سوی اداره میراث فرهنگی عمل کنیم و در حال حاضر نیز متولی مستقیم مدرسه چهارباغ، مجموعه میراث فرهنگی است.

حجت‌الاسلام بلک ادامه داد: از زمان شیوع کرونا تاکنون، هیچ اجاره‌ای از مجموعه هتل عباسی دریافت نکرده‌ایم و این مجموعه در اختیار طرف اجاره قرار دارد. ما هر مسئله حقوقی فی‌مابین را در کمال آرامش و تفاهم پیگیری می‌کنیم، بنابراین فشاری به مجموعه هتل و گردانندگان آن از سوی اوقاف وارد نشده است. آنچه اهمیت دارد اینکه، این مجموعه به خدمات خود ادامه دهد و ما مطالبات خود را از طریق قانونی پیگیری کرده‌ایم. در واقع، با همه دستگاه‌ها همین تعامل و همکاری را داریم و اماکن مربوطه در اختیار بهره‌برداران قرار دارد و به دلایل مختلف، اجاره‌های آنها نیز معوق است. در خصوص 700 مرکز آموزشی در استان اصفهان نیز که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد، رویکرد ما تعامل و همکاری و همراهی است و پیگیری‌های حقوقی نباید مزاحم بهره‌برداری‌های آموزشی شود. بنابراین، اگرچه این مراکز موقوفه محسوب می‌شود، ولی ممانعتی از سوی اوقاف در بهره‌برداری و استفاده از آنها وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: یک وجب از زمین‌های امامزادگان و بقاع متبرکه به نام اشخاص و افراد نیست، تمام امکانات نیز در مالکیت خود بقاع قرار دارد و ما واگذاری مالکیت انجام نداده‌ایم. اصفهان برجسته‌ترین استان در خصوص عمران و آبادانی بقاع متبرکه محسوب می‌شود و اداره‌کل اوقاف آماده پیگیری نقدهای رسانه‌ای نسبت به مدیریت موقوفات است، ولی باید بررسی شود که آیا مشکل مربوط به زیرساخت‌هایی است که در اماکن متبرکه توسعه پیدا می‌کند، یا حقوق موقوفات که فراوان در حال تضییع شدن بوده و آثار ارزشمندی که به واسطه عدم مراقبت متصرفان و بهره‌برداران در حال نابودی است؟ این حلقه نقد و بررسی باید تکمیل شود و این، کمک به اداره‌کل اوقاف نیست، در واقع همه ما آمده‌ایم تا به وقف کمک کنیم. در این عرصه، اشکالات زیادی در استان وجود دارد و امروز یک اثر ارزشمند تاریخی به محل نگه‌داری افراد دارای اختلالات روانی تبدیل شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اظهار کرد: مصلای اصفهان طرح بسیار جامع و مفصلی است که صرفاً بر روی زمین‌های موقوفه احداث شده و اجرا و مدیریت این پروژه به بخش مستقلی واگذار اختصاص دارد، مثل بسیاری از اماکن دیگر که عرصه آنها متعلق به اوقاف است، ولی ما مداخله‌ای در اجرا و مدیریت آنها نداشته‌ایم، بلکه میزبان اجرای این پروژه‌ها بوده‌ایم.

انتهای پیام
captcha