ممیزی کتاب در دولت سیزدهم چگونه خواهد بود؟
کد خبر: 4014392
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
یاسر احمدوند:

ممیزی کتاب در دولت سیزدهم چگونه خواهد بود؟

معاون فرهنگی وزارت ارشاد دولت سیزدهم در گفت‌وگویی نگاهش در حوزه ممیزی کتاب را تشریح کرد و ضعف در اداره کتاب را موجب بروز پدیده کتاب‌سازی دانست.

به گزارش ایکنا، تسنیم نوشت: کارشناسان و صاحب‌نظران نشر کتاب در ایران از دیرباز بر این عقیده بودند که این فعالیت در ایران با مشکل و بحران روبه‌روست، اگر در روزگاری ناشران تنها مشکلات اقتصادی را پیشِ‌روی خود عیان می‌دیدند،‌ امروز مسئله اصلی نشر چیزی فراتر از آن است،‌ مسائلی چون کاغذ‌، کتاب‌سازی‌، قاچاق کتاب و... .

از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم کلیدواژه‌های کتاب و مشکلات صنعت نشر در سخنان شخص رئیس جمهور و پس از آن وزیر فرهنگ و ارشاد به چشم می‌خورد،‌ حل مسئله کاغذ در برنامه پیشنهادی اسماعیلی جایگاه ویژه‌ای داشت. پس از آن انتخاب معاون فرهنگی وزیر و برگزاری جلسات با تشکل‌های مختلف نشر این انتظار را ایجاد کرد که حل مشکلات نشر چه در کوتاه‌مدت و چه در بلند‌مدت سیاست روشنی در برنامه مدیران فرهنگی این دوره داشته باشد.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد دولت سیزدهم، متولد 1355 دکترای تصوف و عرفان اسلامی از دانشگاه ادیان و مذاهب است. او پیش از این معاون نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر بود و عضو هیئت مدیره مجتمع چاپ واژه‌پرداز اندیشه، مدیرعامل خبرگزاری آنا، معاون اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مدیرعامل شرکت پخش محصولات فرهنگی ترنج، مدیرعامل فروشگاه‌های ترنجستان، مدیر مرکز آموزش‌های کاربردی نشر، مدیر انتشارات مؤسسه همشهری، و مدیریت روابط عمومی بنیاد دایرةالمعارف را در کارنامه کاری خود دارد.

دبیری جشنواره کتاب کودکان دفتر تبلیغات اسلامی، سردبیری هفته‌نامه صداوسیما و فصلنامه دیدار، سردبیری هفته‌نامه همشهری محله، سردبیری ماهنامه مهر و ماه، مدیرمسئولی نشریه شیرازه کتاب و سردبیری سایت کانون اندیشه جوان از دیگر سوابق فرهنگی احمدوند است.

مشروح گفت‌وگو با احمدوند به شرح ذیل است: 

* تسنیم: از ابتدای دولت سیزدهم کلیدواژه‌های کتاب و نشر در سخنان رئیس جمهور و پس از آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چشم می‌خورد،‌ در نتیجه این انتظار پدید آمد که دولت برنامه مدون و مشخصی برای برطرف شدن مشکلات این عرصه داشته باشد، شما برای گام نخست حل کدام مشکل را در دستور کار قرار داده‌اید؟

شاید زمانی که لازم بود برای آشنایی با مسائل این حوزه صرف شود، به‌دلیل آشنایی قبلی که وجود داشت به حداقل رسید، از روزهای نخستی که من وارد وزارتخانه شدم چند موضوع برای من در اولویت بیشتر و مهمتری قرار داشت. شرایط فعلی جامعه هم از نظر اقتصادی و هم تحت تأثیر بیماری کرونا شرایط ویژه‌ای است، اقتصاد حوزه فرهنگ آسیب زیادی دیده است و لازم است به‌طور فعلی بخشی از این مشکلات را حل کنیم، دولت هم در همه سطوح علاقه‌مند است و اراده دارد که مشکلات را حل کند.

اولویت‌های مهم معاونت فرهنگی ارشاد

شناسایی خوب مشکلات، داشتن برنامه خوب برای رفع مشکلات و عزم و اراده واقعی برای حل مشکل چند اولویت مهم است که ما سعی کردیم در معاونت فرهنگی به آن‌ها توجه کنیم. توجه به موضوع و مسئله کاغذ که از زیرساخت‌های اصلی و نیازهای اصلی تولید فرهنگی به‌شمار می‌رود، از اولویت‌های ما بود.

بازدید از کارخانه‌های تولید کاغذ

توجه به موضوع کاغذ از نیازهای اصلی تولید فرهنگی به‌شمار می‌رود و از اولویت‌های بنده نیز هست. در اولین گام کارگروهی تشکیل شد تا کارخانجات تولید کاغذ در داخل بازبینی شود، در گذشته نیز ما مکرر به این کارخانه‌ها سر زده بودیم. برای اطلاع از آخرین وضعیت مجدداً گروهی به خوزستان‌، برای بازدید از کارخانه‌های پارس و دیبای شوشتر (کارون سابق)،‌ به مازندران برای بازدید از چوب و کاغذ مازندران، به بهشهربرای بازدید از کارخانه تبریز و به فارس برای بازدید از کارخانه زاگرس اعزام شدند. شرایط فعلی تولید بررسی و راه‌کارهایی برای افزایش تولید مطرح شد.معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی , کاغذ , کتاب , هفته کتاب , کتابفروشی‌ها ,

به‌درخواست ما جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور‌، وزرای صمت و ارشاد و نماینده بانک مرکزی و... برگزار و تصمیمات خوبی اتخاذ شد، قرار شد مشکلات ظرف دو هفته با حضور کارشناسان و مدیران کارخانه‌ها بررسی و نقشه راهی به معاون اول رئیس جمهور ارائه شود که این هفته برنامه ارائه می‌شود.

امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم تولید داخلی را فعال کنیم، رسیدن به سطح خودکفایی در تولید داخلی کار سختی است، امیدوارم مرحله به مرحله در این مسیر پیش رویم، مشکلات را حل و ظرفیت‌های داخلی را فعال کنیم.

با توافقی که با کارخانه مازندران کردیم، امید داریم تا پایان سال بتوانیم حداقل 20 هزار تن کاغذ تحریر دریافت کنیم، منتظریم که قرارداد را ارسال کنند، ما اعلام کردیم که حاضر به پیش‌خرید هم هستیم‌، همه‌گونه همکاری و حمایت از این فعالیت را اعلام کردیم. امیدواریم دوستان حوزه صنعت هم همتی کنند و واحدهای تولیدکننده کاغذ را به‌سمت تولید کاغذ هدایت و مشکل را برطرف کنند. در ارشاد زمینه کافی برای همکاری با تولیدکنندگان وجود دارد.

کاغذ حوزه بااولویتی برای ما بود،‌ برای رفع نیازهای آنی و فوری هم دو پرونده از قبل مانده بود که وزارت ارشاد ورود کرد، با ورود بخش‌های مختلف حاکمیتی در دستگاه‌های نظارتی، دولت و دستگاه‌های امنیتی تلاش شد مقداری از این کاغذها که حبس شده بود، باز پس گرفته شد، در حال انتقال به انبار هستیم تا از روزهای آینده بتوانیم کار توزیع کاغذ به ناشران را آغاز کنیم و البته تدارکی هم برای مقداری واردات دیده‌ایم که بتوانیم بخشی از این نیاز جامعه نشر را در ماه آینده جبران کنیم.

* تسنیم: سیستم توزیع کاغذ به‌چه‌صورت خواهد بود؟ آیا نسبت به گذشته تغییر می‌کند؟

تغییراتی نسبت به گذشته خواهیم داشت، مخصوصاً در بخش تخصیص کاغذ. توزیع کاغذ 3 مرحله دارد؛ تخصیص کاغذ که درخواست‌ها در کمیته‌ای بررسی می‌شد، مرحله بعد تخصیص و تحویل کاغذ که از انبار اتحادیه تعاونی ناشران (آشنا) طبق حواله‌ای دریافت می‌کردند، مرحله آخر نیز نظارت و شمارش بود که نمایندگانی آن را شمارش می‌کردند.

تخصیص کاغذ دیگر در اختیار اتحادیه تعاونی ناشران نخواهد بود

کار خوبی انحام شده بود، زحمت زیاد کشیده شده بود، برای این 3 بخش، ولی به‌نظر من لازم بود که ما بخش‌های مختلف را تفکیک کنیم، تخصیص کاغذ و تعیین اینکه سهم هر ناشر چقدر باشد از بخش‌های دیگر باید تفکیک می‌شد تا شایعاتی را که وجود داشت دامن نزند، بنابراین در بخشی که بخش حاکمیتی و فرهنگی کار است با استفاده از نظرات کارشناسان بدنه نشر گروهی تشکیل خواهند شد و سازوکار تخصیص کاغذ به ناشران را بررسی می‌کند،‌ سایر مراحل به‌شیوه گذشته انجام می‌شود.

* تسنیم:‌ اتحادیه تعاونی ناشران از سیستم توزیع کاغذ کنار گذاشته خواهد شد؟

خیر،‌ توزیع کاغذ به‌دست آن‌ها خواهد بود، تخصیص کاغذ در اختیار اتحادیه تعاونی ناشران نخواهد بود اما انبار در اختیار آن‌هاست و تحویل کاغذ به ناشران را انجام می‌دهند،‌ حواله تخصیص کاغذ را اتحادیه تعاونی ناشران صادر نخواهد کرد.

* تسنیم: صدور حواله کاغذ براساس چه معیارهایی خواهد بود؟

اولویت این است که به کسانی که کار تولید و تألیف انجام می‌دهند، از کتاب‌سازی به‌دور هستند، در مراحل قبلی که کاغذ دریافت کردند،‌ استفاده روشنی داشتند و در مسیر تولید کتاب بوده است کاغذ اختصاص پیدا کند، ملاک‌ها به‌زودی اعلام می‌شود. مدل ثبت‌نام و سامانه‌ای که ناشران باید به آن مراجعه کنند، هم به‌زودی اعلام می‌شود.

* تسنیم:‌ بیشترین مشکلات فعلی حوزه نشر، مشکلات اقتصادی است،‌ در سال‌های اخیر وابستگی نشر به یارانه‌ها نیز شدیدتر شده است،‌ توزیع یارانه‌ها زین‌پس به‌چه‌شکل خواهد بود؟

نظر اصلی واقعی و درست این است که وابستگی حوزه فرهنگ به یارانه تا حد ممکن کم شود، حیات و اقتصاد حوزه فرهنگ نباید وابسته به یارانه باشد، یارانه تعیین‌کننده زنده بودن و زنده نبودن یک جریان فرهنگی نباید باشد، نشر بدون اتکا به یارانه باید بتواند حیاتش را ادامه دهد، این حرف روی کاغذ حرف درستی است، در واقعیت و در شرایط فعلی مشکلاتی وجود دارد، تنگناهای اقتصادی و شرایط کرونا موجب شده است دخل‌وخرج حوزه فرهنگ با هم جور درنیاید. در بسیاری از کشورهای دنیا نیز دولت‌ها ورود کرده و حمایت‌هایی داشته‌اند‌ تا کسب‌وکارهای مختلف از جمله فعالیت فرهنگی ادامه پیدا کند. آن چیزی که در اختیار بخش فرهنگ برای حمایت است،‌ بسیار اندک است، اصلاً با این عدد و رقم‌ها نمی‌شود حوزه پردامنه فرهنگ را در حوزه مکتوب حمایت جدی کرد.

تکلیف یارانه‌های حوزه نشر چه می‌شود؟/ افزایش بودجه فرهنگی از سال آینده

تعداد ناشران زیاد است، تعداد کتابفروشان قابل‌توجه، پدیدآورندگان، ویراستاران و بدنه تولید محتوا آن‌قدر گسترده است که با اعتبارات ما همخوانی ندارد، تلاش وزیر و همراهی دولت این است که در سال آینده بتوانیم در بودجه کشور بودجه فرهنگی قالب اعتنایی را اختصاص دهیم تا توانایی فراهم آوردن زیرساخت‌هایی را داشته باشیم که در درازمدت بتوانند اقتصاد حوزه فرهنگ را مدیریت کنند و احتیاج به تزریق دائمی یارانه نباشد. اگر سیستم توزیع و عرضه توسعه پیدا کند،‌ کتابفروشی‌های خوب، بزرگ و جامع زیاد شوند، شرکت‌های توزیع نظام‌مند و به‌قاعده تقویت شوند و توزیع را در همه کشور انجام دهند، از ظرفیت‌های فناوری جدی برای توزیع و فروش استفاده کنند، عدد و رقمی که می‌توانند کمک کنند، بسیار فراتر از بودجه‌هایی است که دولت می‌تواند اختصاص دهد.

تقویت زنجیره توزیع نشر

ما این برنامه را داریم که از ظرفیت‌های مختلف در بدنه نشر استفاده کنیم، تشکل‌ها هم برنامه‌هایی دارند که در حال بررسی هستیم تا ببینیم چگونه می‌شود از ظرفیت نشر بهره برد، آخرین حلقه نشر که توزیع است، اگر تقویت شود بقیه حلقه‌ها هم می‌توانند منتفع شوند. امیدواریم سال آینده بتوانیم اتفاقی را در توسعه مکان‌های فروش کتاب، کتابفروشی‌ها و تقویت زنجیره تأمین شروع کنیم.

* تسنیم: پس یارانه‌ها صرف توسعه زیرساخت‌ها خواهد شد؟

درستش این است که یارانه‌ها ظرف تقویت زیرساخت‌ها شود ولی ما برای حمایت از محتوای خوب باید یارانه اختصاصی داشته باشیم، ولی آن یارانه به‌معنای حفظ سلامت و حفظ بقای نشر نیست. محتوای خوبی تولید می‌شود که دوست داریم آن را ترویج کنیم، صرف نویسنده و پدیدآورنده‌ای شود که محتوای مورد نظر را تولید می‌کند، فرض کنید می‌خواهید انسجام ملی، نشاط اجتماعی و... را تقویت کنید،‌ ناشر، نویسنده، شاعر و تصویرگری در این زمینه کار می‌کند، این را باید حمایت کرد، اثرش را ترویج کنیم، در اختیار کتابخانه‌ها قرار دهیم تا مردم از محتوای خوب استفاده کنند. آن‌جایی که می‌خواهیم محصول باکیفیتی را که تولید شده است به دست مخاطب برسد باید یارانه دهیم، پس یارانه لازم است برای محتوایی که خیر عمومی در آن است و جامعه باید از آن منتفع شود.

بودجه نمایشگاه کتاب چگونه خرج می‌شود؟

* تسنیم: بودجه نمایشگاه کتاب بودجه قابل توجهی است حالا هم در نیمه دوم سال قرار داریم،‌ بودجه این دوره نمایشگاه صرف چه چیزی خواهد شد؟

ما امسال نمایشگاه مجازی را در بهمن ماه داریم که هزینه‌ای دارد، البته به اندازه هزینه برگزاری نمایشگاه حضوری نیست،‌ بخشی از بودجه صرف نمایشگاه مجازی می‌شود،‌ بخشی هم در فروش‌های فصلی هزینه شده است، برای برگزاری نمایشگاه سال آینده هم باید برنامه‌ریزی کرد که از روزهای آینده شروع خواهیم کرد. اگر شرایط جامعه به لحاظ بهداشتی و... مهیا باشد این نمایشگاه را برگزار خواهیم کرد.

* تسنیم:‌ بحث از نمایشگاه کتاب شد، در سال‌های اخیر واسپاری‌هایی در زمینه برگزاری نمایشگاه به صنف داشتیم، بحث واسپاری به صنف ادامه خواهد داشت؟

حتما جزو اولویت‌های ما است که برنامه‌های اجرایی و برنامه‌های مربوط به ناشران توسط خود آن‌ها انجام شود، غیر از این هم موفق نخواهیم شد. اما در سیاست‌گذاری، حاکمیت با استفاده از نظرات کارشناسان برنامه‌ریزی می‌کند، در اجرا بدنه‌های مختلف نشر فعالیت خواهند داشت.

تشکیل شورای تشکل‌های نشر

شورای تشکل‌های نشر که سابقه‌ای هم دارد مجدد تشکیل شده است، نمایندگان بخش‌های مختلف نشر تشکل‌ها و انجمن‌ها جمع می‌شوند دور هم و آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند که چه بخشی از بار نمایشگاه را بر عهده بگیرند و شیوه انجامش را هم خودشان تصمیم می‌گیرند. حتماً از ظرفیت تشکل‌ها و انجمن‌ها در کارهای خود حوزه نشر باید استفاده کرد.

با اتحادیه جلسه داشتم/ دوست ندارم ارتباط خوب تحت تاثیر حرف‌های نسنجیده قرار گیرد

* تسنیم:‌ یکی از اقدامات شما در روزهای اولیه حضور در معاونت فرهنگی جلسات روتین با انجمن‌ها و تشکل‌های نشر بوده است، گویا تاکنون جلسه‌ای با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار نشده است، یکی از ناشران نیز در روزهای اخیر مطرح کرده بود که اتحادیه بدنبال برگزاری جلسه بوده اما شما نپذیرفتید؟ این صحت دارد؟

خیر، اولین جلسه کاری من با مدیرعامل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بود، بعد از آن جلسه هیچ درخواستی از سوی اتحادیه برای برگزای جلسه عمومی با بنده مطرح نشد،‌ مرتب هم با هم در تماس هستیم،‌ برای مسائل مختلف هفته‌ای چند نوبت بعضاً روزی چند نوبت رابطه و ارتباط خوبی بین ما و اتحادیه ناشران وجود دارد. من دوست ندارم این ارتباط خوب با بخش‌های مختلف نشر تحت تاثیر حرف‌های نسنجیده برخی که اطلاعات کافی ندارند، قرار بگیرد، هر کس در جای خود در این نشر سهم دارد، کار دارد و ما هم از حضورش استفاده می‌کنیم، برخی حرف‌هایی که زده شد دقیق نبود.

به‌دنبال بهانه‌گیری برای عدم انتشار کتاب نیستیم

* تسنیم: اجازه دهید به موضوعی که دغدغه بسیاری از ناشران در دولت‌های مختلف است، بپردازیم،‌ ممیزی اگر چه مسئله و دغدغه اصلی نشر در روزگار فعلی نیست. اما دولت‌ها معمولا با ممیزی چالش‌هایی را سپری کردند، در سالهای گذشته اهالی نشر از وضعیت اداره کتاب ناراضی بودند، نگاه شما به ممیزی در حوزه نشر چیست و وضعیت موجود را چطور اریابی می‌کنید؟

اولین تغییر در معاونت فرهنگی تغییر مدیر ادره کتاب بود، که نشان می‌داد این اداره اهمیت زیادی برای من دارد و هم اینکه زود باید ساماندهی شود، نگاه ما به موضوع بررسی کتاب فراتر از بحث ممیزی است، من از آقای اله‌‌یاری خواهش کردم و این نظام در حال تدوین است،‌ ما هدفمان بررسی کیفی اثر است، به دنبال خرده‌گیری و بهانه‌ای برای عدم انتشار در کتاب نیستیم.

مراقبت باید کرد که کتاب سالم و سلامت به دست مردم برسد، ولی این تنها وظیفه ما نیست، بررسی کیفی کار و بررسی کیفی اثر ماموریتی است که ادره کتاب باید آن را محقق کند.

اداره کتاب از این پس اداره بررسی کیفیت اثر خواهد بود

بنابراین بررسی کتاب ابعاد مختلفی پیدا می‌کند‌، باید زبان فارسی در کتاب بررسی شود، باید تاثیرگذاری بر مخاطب ارزیابی شود، باید کار صفحه آرایی و ویراست کتاب مورد توجه قرار گیرد،‌ باید سطح غنای کیفی محتوایی بررسی و تعیین شود. بنابراین ابعاد مختلفی کیفیت کار پیدا می‌کند، اداره کتاب اداره بررسی کیفیت اثر خواهد بود. بخشی از کار هم بررسی این است که ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی، هویت و انسجامی ملی را خشه‌دار نکند. به اقوام و مذاهب توهین نکند، حق کسی را ضایع نکند و ... این‌ها طبیعتاً باید رعایت شود. به جز این مسائل کیفی هم باید مورد توجه قرار گیرد. اگر اثری بسیار بی‌کیفیت بود باید به ناشر بازگردانده شود تا مورد بازنگری قرار گیرد.

در اداره کتاب مسیر و نوع رفتار ما با ناشر تعیین می‌شود

در عین حال ما نمی‌توانیم جلوی انتشار آثار زرد را بگیریم،‌ اگر کتابی ضعیف باشد، منتشر می‌شود، ولی در ادامه مسیر شکل حمایتی ما بر اساس ارزیابی اداره کتاب خواهد بود. هم از اثر هم از ناشر. اثری که از ابعاد مختلف دارای کیفیت شناخته شد، شایسته خرید است، شایسته گرفتن یارانه است. شایسته تقدیر در جوایز مختلف کتاب است، در اداره کتاب مسیر و نوع رفتار ما با اثر و ناشر تعیین می‌‌شود. جمع امتیازات و رتبه‌های اثر را هم ناشر تعیین می‌کند.

نظام رتبه‌بندی ناشران اجرایی می‌شود

نظام رتبه‌بندی ناشر هم که سالها درباره آن حرف زده شده است را باید انجام دهیم، فراخوان اعلان می‌شود، از بدنه نشر و کارشناسان می‌خواهیم که نظراتشان را در این زمینه بدهند نظام رتبه بندی ناشر باید سامان بگیرد و به هر شکلی باید معلوم شود ناشری کار با کیفیت منشر می‌کند.

باید بر اساس عمکرد و دستاوردهای یک ناشر حمایت طراحی و تدوین شود. حوزه ممیزی دیگر به معنای ممیزی نخواهد بود، به معنای کارشناسی کیفیت اثر خواهد بود. گروه‌ها متنوع‌تر خواهند شد، ممیزان غیر از کارشناس کیفی اثر کارشناسان حوزه نشر خواهند بود و در اداره کتاب مستقر شوند، برای ارائه مشورت به بدنه نشر، ناشران راهنمایی، تحلیل، ارائه مسیر و ...

تصور ما این است که اداره کتاب باید این جایگاه را داشته باشد به آن سمت حرکت می‌کنیم و امیدوارم نتایجش را هم بتوانیم ملموس ببنیم.

* تسنیم:‌ پس تغییراتی در بدنه و ممیزان خوهیم داشت؟

بله

* تسنیم:‌ با حضور آقای اله‌یاری در اداره کتاب شایعاتی مطرح شد که حوزه اداره کتاب زیر نظر حوزه وزارتی خواهد بود،‌ این صحت دارد؟

خیر،‌ چنین چیزی صحت ندارد و اداره کتاب همچنان زیرمجموعه معاونت فرهنگی است.

مشابهت‌یابی در آثار در آینده به اداره کتاب اضافه می‌شود

* یکی از مشکلات جاری نشر بحث قاچاق کتاب و کتاب‌سازی‌هاست که صدمات جبران ناپذیری به نشر زده است، با این شیوه جدید چقدر می‌توان از کتاب‌سازی‌ها و قاچاق کتاب ممانعت کرد؟

این از ضعف‌های اداره کتاب است که ما توان مشابهت‌یابی نداریم، یک اثری را نویسنده و ناشری ارائه می‌کند،‌ یک نفر دیکر هم کار مشابه آن را می‌آورد، اما ما توان مشابهت‌یابی را نداریم. داریم تدارک می‌بینیم که در آینده مشابهت‌یابی کنیم. اگر اثری ثبت شد در اداره کتاب و شبیه یک اثر دیگر بود با تعیین مصداق‌ها نتواند مجوز بگیرد. الان این مشکل وجود دارد که از یک اثر محدود جهانی برخی ترجمه‌ها وارد می‌شود.

این ضعف مجموعه اداره کتاب است که از آن استفاده شده و کتاب سازی رواج یافته است. فعلا تنها کاری که می‌توانیم بکنیم حمایت نکردن از آثار کتابسازی است. در قدم بعدی باید جلوی مجوز گرفتن کارهایی که مشابه است را بگیریم. البته کتاب‌های با کیفیت پایین را نمی‌توان مانع صدور مجوز شد. ولی حمایت در قبال اختصاص کاغذ،‌ تسهیلات و ... نباید از ان‌ها انجام شود.

این کتاب‌ها نباید داخل چرخه حمایتی حوزه فرهنگ شود. خیلی از آثار می‌توانند منتشر شوند، ولی جزو کارنامه فعالیت فرهنگی کشور محسوب نمی‌شود، باید در زمینه کتاب سازی هم قدم‌هایی برداشت یکی همین مشابهت‌یابی است و کارهای دیگر که زمینه‌های حقوقی هم دارد. ما مالیکیت معنوی را نیز باید مورد توجه قرار دهیم.

*تسنیم: عزم جدی برای مقابله وجود دارد یا در برنامه‌های بلند مدت است که مقابله شود؟

با پدیده تکثیر غیرقانونی کتاب عزم جدی مقابله وجود دارد، اینکه فردی کتاب یک ناشر و نویسنده‌ای را به صورت غیرقانونی تکثیر کند و در شبکه‌ای بفروشد این اقدام خلاف قانون است و جرم محسوب می‌شود، قبلا هم اتحادیه ناشران در این زمینه زحمت کشیدند و کار خوبی هم انجام دادند، اما نیاز به حمایت بیشتر وزرت ارشاد نیز دارد. وزارت ارشاد به صورت جدی به این موضوع ورود می‌کند.

کارگروه مبارزه با قاچاق کتاب و کتاب‌سازی در ارشاد تشکیل می‌شود

ما هم کارگروهی تعیین می‌کنیم و کمک خواهیم کرد، از دستگاه قضایی و نهادهای مختلف کمک خواهیم گرفت که پدیده تکثیر غیرقانونی را به حداقل برسانیم. متاسفانه در یک پدیده رسمی هم این کتاب‌ها فروخته می‌شوند، برخی ناشران و موزعان دانسته یا نادانسته کتاب‌هایی که تکثیر غیرقانونی شده را می‌فروشند.

دسترسی پلتفرم‌ها به بانک اطلاعاتی خانه کتاب برای مبارزه با کتاب‌سازی

برخی از فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی فروش این کالاها را دارند،‌ دراین زمینه ما در هفته‌های گذشته جلسه‌ای با دی‌جی کالا، اسنپ و باسلام داشتیم و موارد متعددی که در این فروشگاه‌ها اجناسی به فروش می‌رسند که یا مجوز ندارند یا غیرقانونی تکثیر شده‌اند را مطرح کردیم،‌ دوستان علاقه‌مندی برای همکاری را اظهار کردند تا ناشران متضرر نشوند. بزودی اتصال فنی برقرار می‌کنیم که این‌ها بتوانند دسترسی به بانک اطلاعاتی ما داشته باشند تا محتوا اول کنترل شود.

ما فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی‌مان باید از کتاب‌های نادرست پاک شوند، حتما این اتفاق خواهد افتاد. یک کار زیرساختی درست در این زمینه نیز در دست انجام است که به صورت جدی این پدیده را رفع می‌کند.

از کارگروه صیانت اتحادیه حمایت می‌کنیم/ نیازی به تعطیلی نیست

* تسنیم:‌ با این اوصاف کارگروه صیانت در اتحادیه ناشران تعطیل می‌شود؟

نه اتحادیه کار خود را انجام می‌دهد، ما هم حمایت می‌کنیم، کارهای خوبی هم انجام شده است. ما نیز کارگروهی کشوری تشکیل می‌دهیم برای کمک به کل فضای نشر کشور. این مانعی برای فعالیت اتحادیه نیست،دوستان اتحادیه هر زمان دوست دارند به فعالیت خود ادامه می‌دهند‌، اما ما حتما کمیته‌ای برای این موضوع تشکیل می‌دهیم و از ظرفیت‌های اتحادیه استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha