«ظفر 4» خود چند عمليات محسوب می‌شود/ تیپ 119 عراق را منهدم كرديم + صوت
کد خبر: 4014404
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
گفت‌وگوي ايكنا با سردار جهروتی‌زاده به مناسبت سالروز يك عملیات

«ظفر 4» خود چند عمليات محسوب می‌شود/ تیپ 119 عراق را منهدم كرديم + صوت

سردار جهروتی‌زاده، فرمانده مستقل یگان ویژه شهادت گفت: پیاده‌روی 250 کیلومتری «ظفر 4» در شرایط بسیار سخت در ارتفاعات برفی و صعب‌العبور و حرکت به سمت مناطق مورد نظر، خود چند عملیات محسوب می‌شود.

به مناسبت سالگرد عملیات نامنظم ظفر 4 ایکنا در گفت‌وگویی با سردار جعفر جهروتی‌زاده، فرمانده مستقل یگان ویژه شهادت به بررسی و واکاوی این عملیات پرداختیم. عملیات نامنظم ظفر 4 در 28 آبان سال 1366 در منطقه دهوک کردستان عراق انجام شد.

سردار جهروتی‌زاده در ابتدا در رابطه با چیستی عملیات نامنظم بیان کرد: اصل عملیات نامنظم بر غافلگیری است که ما بتوانیم با تعداد اندک نیرویی در عمق مواضع و خاک دشمن نفوذ کنیم و بدون اینکه این تعداد نیروی اندک، نیاز به پشتیبانی هوایی، زمینی داشته باشند.

وی ادامه داد: در عملیات نامنظم یک گلوله در پشت سر دشمن وقتی شلیک ‌شود مساوی با عملیاتی است که در خط دفاعی دشمن انجام ‌شده است. زیرا رعب و وحشت بسیاری ایجاد کرده و روحیه دشمن را بسیار تضعیف می‌کند.

این فرمانده پیرامون سختی‌ها و مشقت‌های عملیات‌های نامنظم  بیان کرد: وقتی که به عملیات نامنظم ‌رفتیم مجبور بودیم مدت بسیار زیاد 7 تا 10 ماه در کوه‌‌ها، دشت‌ها و دره‌ها زندگی کنیم. جاهایی که هیچ ارتش کلاسیکی در دنیا اصلاً امکان حضور در آنجا را نداشت. در شرایط سخت برف‌وسرما و ارتفاعات، رزمنده‌ها شب و روز خود را سپری می‌کردند تا هرچندبار یک بار مناطق را شناسایی کرده و ضربه‌ای را به دشمن بزنند.

سردار جهروتی‌زاده: عملیات ظفر 4 مقدمه‌ای بر عملیات ظفر 5 بود / در عملیات نامنظم یک گلوله در پشت سر دشمن مساوی با عملیاتی در خط دفاعی است

وی ادامه داد: بیان شرایط بسیار دشوار جنگ، فداکاری‌ها و ایثارگری‌ها در کلام و این مجال نمی‌گنجد. ما شرایطی داشتیم که در بعضی مکان‌ها برای جابه‌جایی مجبور بودیم در شب‌های ظلمات مسیر‌ها را طی کنیم. چون امکان حرکت در روز روشن نبود و حتی شب‌های مهتابی نیز امکان اینکه در دید دشمن باشیم و بچه‌ها همه به شهادت برسند وجود داشت و به همین علت ما باید از مسیرهای بسیار سخت عبور می‌کردیم. بعضی شب‌ها هوا به قدری تاریک بود که در مسیر ناگهان سه چهار متر زیر پای‌مان خالی می‌شد و به پایین پرتاب می‌شدیم.

این فرمانده هشت سال دفاع مقدس افزود: این عملیات‌ها باعث می‌شد که چندین یگان دشمن در داخل درگیر می‌شدند و این باعث می‌شد که خطوط دفاعی دشمن ضعیف شده و رزمندگان ما هم در خط مقدم جبهه بتوانند عملیات‌های بزرگی انجام دهند.

سردار جهروتی‌زاده پیرامون اینکه عملیات ظفر 4 مقدمه‌ای بر عملیات ظفر 5 بود ادامه داد: برای انجام عملیات ظفر 5 که یک عملیات بزرگ و نسبتاً پیچیده‌ای بود لازم بود که در جهت گمراه کردن و فریب دشمن عملیاتی در نقطه دیگری انجام دهیم. که با توجه به اینکه منطقه عملیات ظفر 5 در شناسایی‌ها منجر به شهادت دو تن از رزمندگان شده بود عراق هوشیار شده بود لذا برای مدتی عملیات ظفر 5 را تعویق انداختیم به منطقه دهوک آمده و عملیات ظفر 4 را انجام دادیم.

سردار جهروتی‌زاده عنوان کرد: این عملیات در عمق 250 کیلومتری خاک عراق انجام شد؛ یعنی 250 کیلومتر پیاده طی شده تا به منطقه عملیاتی دست پیدا کنیم. این عملیات در مقایسه با عملیات‌های بزرگ شاید آن دستاوردهای قابل توجهی نداشته باشد ولی خود این پیاده‌روی 250 کیلومتری در شرایط بسیار سخت در ارتفاعات برفی و صعب‌العبور و حرکت کردن به سمت مناطق مورد نظر، خودِ این روند انگار چند عملیات محسوب می‌شود.

وی در رابطه با علت انتخاب عملیات در خاک عراق بیان کرد: برای اینکه دشمن وادار شود تا به جنگ خاتمه دهد و با توجه به اینکه کشورهای خارجی نیز در کنار صدام بودند و کشور ما در جنگ تنها بود و هیچ کسی هم از ما حمایت نمی‌کرد و امکانات و تسلیحاتی نیز به ما داده نمی‌شد. لذا ما بر این شدیم که بعد از عملیات فاو و ولفجر8 عملیات برون‌مرزی اوج گرفت تا امتیازاتی به دست آوریم.

سردار جهروتی‌زاده: عملیات ظفر 4 مقدمه‌ای بر عملیات ظفر 5 بود / در عملیات نامنظم یک گلوله در پشت سر دشمن مساوی با عملیاتی در خط دفاعی است

فرمانده مستقل یگان ویژه شهادت ادادمه داد: همچنین عراقی‌ها درجنگ منظم به ایجاد موانع زیادی پرداخته بودند. زیرا عراق در زمانی برنامه ریخته بود تا جایی که امکان دارد به خاک ایران نفوذ کند اما زمانی که دید امکان پیشروی برایش وجود ندارد در مقابل خود موانع ایجاد کرد تا نیروهای رزمنده ما نتوانند به خطوط دفاعی آنها برسند یا با سختی و تلفات بسیاری به خطوط دفاعی رژیم بعث عراق دست پیدا کنند.

کد

وی افزود: به همین علت جبهه‌ها مقداری قفل شده بود و عملیات‌ها به سختی انجام می‌شد و از آنجایی که تاثیرگذاری یک عملیات کوچک در عمق خاک دشمن بسیار زیاد است به همین دلیل این عملیات‌های برون‌مرزی طراحی شد. هدف ما از انجام عملیات‌های برون‌مرزی برای تصرف خاک دشمن نبود؛ هدف تنها این بود که برای اتمام جنگ دشمن در فشار قرار بگیرد.

سردار جهروتی‌زاده در رابطه نتایج این عملیات شرح داد: در این عملیات تجهیزات سد دهوک را به میزان 60 درصد منهدیم کردیم که برق کل دهوک و شهرهای استان موصل قطع شد. جاده ترانزیت عراق به مدت 9 ساعت مسدود شد و حداقل ده دستگاه از ماشین‌های حمل سوخت منهدم شد. همچنین ترمینال ماشین‌های خارجی و نظامی منهدم و به آتش کشیده شد که این کار سبب شد خارجی‌ها نیز از اینکه کمک تسلیحاتی به عراق کنند بترسند. 

وی افزود: تیپ 119 عراق که مستقر در دهوک بود منهدم شد و یک گردان عراق نیز به میزان 60 درصد منهدم و تمام تجهیزات و امکانات این پادگان به کلی تخریب شد. انهدام چهارکارخانه در اطراف شهر دهوک و... از نتایج این عملیات است که همه این اهداف با آتش‌های خمپاره و مینی‌کاتیوشا انجام شده است.

انتهای پیام
captcha