آیین شب خاطره «مردان مروارید» برگزار شد / رونمایی از کتاب «مردان آب، مردان آهن»
کد خبر: 4016250
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش؛

آیین شب خاطره «مردان مروارید» برگزار شد / رونمایی از کتاب «مردان آب، مردان آهن»

آیین شب خاطره «مردان مروارید» امشب چهارم آذرماه، همراه با رونمایی از کتاب «مردان آب، مردان آهن» با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.

دشمن جرات هیچ نابخردی را نسبت به کشورمان نداردبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین شب خاطره «مردان مروارید» با حضور امیر شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر ناصر سرنوشت و ناخدا سلیمان محبوبی در سالن سوره حوزه هنری ۲۴ آذر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم امیر ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در سخنانی بیان کرد: عرض ادب و احترام دارم خدمت شهدا، شهدایی که هر اندازه در مقابلشان تعظیم کنیم، باز هم کم است زیرا اگر ایثار و رشادت آنها نبود، امروز اینجا نبودیم. همچنین باید از خانواده شهدا تقدیر کنم که با حمایتشان به رزمندگان ما انگیزه و نیروی جنگیدن دادند.

وی افزود: از برگزارکنندگان این مراسم نیز کمال تشکر را دارم چراکه این رویدادها باعث می‌شود تا خاطرات دریادلان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ثبت شود. در همین جا لازم می‌دانم هفتم آذر، سالروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به همه ایرانیان به ویژه مقام معظم رهبری تبریک بگویم.

امیر ایرانی با بیان اینکه شجاعت دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ستودنی است، گفت: درباره شجاعت مردان دریادل نیروی دریایی همین اندازه بس که بگویم هیچ گاه دشمن نتوانست در این عرصه به موفقیتی دست یابد. امروز نیز ما همانند هشت سال دفاع مقدس آماده‌ایم تا پاسخگوی هرگونه نابخردی که از طرف دشمن صورت گیرد، باشیم.

در ادامه این مراسم امیر ناصر سرنوشت نیز در سخنانی اظهار کرد: وقتی آیات قرآن در این برنامه در حال قرائت بود به این فکر می‌کردم که انسان با چه دانش و توانایی‌ای توانسته دریا را به دست گیرد. این دانش که در گذشته از آن محروم بودیم، هم اکنون به بهترین نحو در اختیار ماست. وقتی انگلیسی‌ها به آبادان حمله کردند، فرماندهی نیروی دریایی ما را به گلوله بستند؛ همانجا مردم با خود عهد کردند به اندازه قوی شویم که هیچگاه دشمن جرئت نکند از راه دریا یا زمین به کشورمان دست درازی کند.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را کرد تا در دوره خدمتش مراحل تکامل نیروی دریایی طی شود، گفت: وقتی سال ۶۵ مسئولیت غواصی نیروی دریایی به من سپرده شد، توانستیم مین چسبناک و هوشمند بسازیم. همچنین سال ۶۳ توانستیم زیردریایی دو نفره داشته باشیم. آخرین فرماندهی من در زمان جنگ به دو ماه و نیم بعد از آتش بس برمی‌گردد. این نکته را گفتم تا بگویم دفاع از سرزمینمان همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را کرد تا در دوره خدمتش مراحل تکامل نیروی دریایی طی شود، گفت: وقتی سال ۶۵ مسئولیت غواصی نیروی دریایی به من سپرده شد ما توانستیم مین چسبناک و مین هوشمند بسازیم. همچنین سال ۶۳ توانستیم زیردریایی دو نفره داشته باشیم. آخرین فرماندهی من در زمان جنگ به دو ماه و نیم بعد از آتش بس بر می گردد. این نکته را گفتم تا بگویم دفاع از سرزمینمان همچنان ادامه دارد و دریادلان با رشادت از مرزهای آبی این سرزمین دفاع می‌کنند.

امیر سرنوشت تأکید کرد: نیاز است تا خاطرات هشت سال دفاع مقدس برای آیندگان ثبت شود چون نسل بعد باید بداند ما چگونه در مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادیم.

وی در بخش انتهایی سخنانش بیان کرد: سخن گفتن از رشادت‌های نیروی دریایی زمان طولانی طلب می‌کند ولی به هر حال برنامه‌های اینچنینی باعث خواهد شد تا خاطرات رشادت‌ها بازگو شود. لازم به ذکر است که ثبت این خاطرات جزء الزامات است.

ناخدا سلیمان محبوبی آخرین سخنران مراسم امشب با بیان اینکه رشادت‌های نیروی دریایی قابل توصیف نیست، گفت: اشغال خرمشهر ۳۲ روز طول کشید در صورتی که صدام ادعا کرده بود یک‌روزه خرمشهر را به دست خواهد آورد. البته اگر امکانات و پشتیبانی کافی صورت می‌گرفت مطمئناً خرمشهر سقوط نمی‌کرد.

وی تصریح کرد: برگزاری مراسمی چون شب خاطره‌ها می‌تواند به ثبت رشادت‌ها و اتفاقات جنگ کمک کند ولی باید ثبت خاطره‌ها به شکل مکتوب نیز انجام شود تا آیندگان از آن باخبر شوند.

دشمن جرات هیچ نابخردی را نسبت به کشورمان ندارد

در بخش دیگری از این مراسم از کتاب «مردان آب، مردان آهن» نوشته شاهد مجتهدزاده اردبیلی، توسط فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی به عمل آمد. همچنین از دو کتاب کودک و نوجوان نیز رونمایی شد.

بخش انتهای این مراسم نیز به تجلیل از خانواده شهدا و پرسنل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اختصاص داشت.

انتهای پیام
captcha