نقصان علمی دانشجویان مانع مطالبه‌گری و دغدغه‌مندی آنها می‌شود
کد خبر: 4019172
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
یک فعال دانشجویی بیان کرد:

نقصان علمی دانشجویان مانع مطالبه‌گری و دغدغه‌مندی آنها می‌شود

دبیر مجمع نخبگانی جوانان ایران اسلامی گفت: یکی از آسیب‌های بسیار مهمی که در دانشگاه‌ها احساس می‌شود، نقصان علمی در میان دانشجویان است که باعث می‌شود محتوا و مطالبه‌ای برای عرضه کردن و دغدغه‌مندی نداشته باشند.

محمدحسین بیننده دبیر مجمع نخبگانی جوانان ایران اسلامی

محمدحسین بیننده، دانشجوی دانشگاه اصفهان و دبیر مجمع نخبگانی جوانان ایران اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: ۱۶ آذرماه، سالروز حماسه‌ای از جنس دانشجویی، نماد مقاومت در مقابل ظلم و زورگویی و روز ایستادگی در مقابل استکبار است. بنابراین، این روز را باید پاس بداریم، تا بدانیم دشمنان حقیقی این ملت چه کسانی هستند.

وی افزود: به‌دلیل بی‌توجهی و ناکارآمدی برخی از مسئولان امر و غفلت آنها از دانشگاه و دانشجویان، نوعی رخوت در دانشگاه‌ها ایجاد شده است و دانشجویان هویت دانشجویی خود را از دست داده و بعضاً دچار نوعی بی‌هدفی شده‌اند. طبق فرموده مقام معظم رهبری، دانشجو مانند گنجی است که مسئولان باید قدر آن را بدانند و ارزش‌هایش را ارتقا دهند.

دبیر مجمع نخبگانی جوانان ایران اسلامی بیان کرد: این نکته‌ای بسیار مهم است که باید به دانشجو هویت بخشیده شود و وقتی این اتفاق بیفتد، دانشجو هدف‌دار و دغدغه‌مند می‌شود و در این صورت است که می‌داند برای چه آرمان و ارزشی باید تلاش کند. ما دانشجوی سخنران نیاز نداریم، بلکه دانشجوی سخندان می‌خواهیم؛ دانشجویی که بتواند با ظرافت ذهنی و به‌صورت نخبگانی دردهای مردم را مطالبه کند. در این صورت است که شاهد رشد و پیشرفت سریع کشور و انقلاب خواهیم بود.

بیننده تصریح کرد: یکی از آسیب‌های بسیار مهمی که در دانشگاه‌ها احساس می‌شود، پایین آمدن سرانه مطالعه و نقصان علمی در میان دانشجویان است که باعث می‌شود محتوا و مطالبه‌ای برای عرضه کردن و دغدغه‌مندی نداشته باشند.

وی ادامه داد: دانشجویان باید مطالعات علمی، سیاسی و فرهنگی خود را ارتقا دهند، چون باید تحلیل سیاسی داشته باشند، یعنی بتوانند اوضاع و شرایط جامعه را بررسی و مردم را هدایت کنند. جمله معروفی از شهید بهشتی نقل شده که: «دانشجو مؤذن جامعه است، اگر خواب بماند، نماز امت قضا می‌شود.» معنای این جمله این است که دانشجو باید قبل از همه بیدار شود، با علم و دانش و تقوا وضو بگیرد و شروع به روشنگری کند. روشنگری یعنی همراه کردن مردم با آن هدف متعالی که دانشجو در پیش گرفته است و این هدف، جز با مطالعه و علم‌اندوزی حاصل نمی‌شود.

دبیر مجمع نخبگانی جوانان ایران اسلامی اظهار کرد: در شرایط کنونی، رسالت و مأموریت دانشجویان این است که در مقام مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی برآیند و این کار مستلزم علم‌اندوزی است، تا مطالبه‌گری به شکل صحیح و دلسوزانه اتفاق بیفتد و برای پیشرفت کشور طرح و راهکار ارائه شود. دوران نق زدن و شکایت کردن گذشته است و دانشجو باید با طرح و برنامه حرکت کند و حتی خودش به اجرای آنها بپردازد. این نیاز به همگامی دوطرفه دارد، یعنی هم دانشجویان باید در مدیریت و حکمرانی حضور داشته باشند و هم حکمرانان از این حضور دانشجویان نخبه و فعال استقبال کنند.

وی اضافه کرد: در عمل، آن‌طور که باید و شاید، به نقش دانشجویان در مناسبات مختلف بها داده نشده است و امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر سیاست‌های کلان، رویکرد و نگاهی جدی به دانشجو شکل بگیرد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده‌اند که حل مشکلات در دل دانشگاه و از طریق جوانان خوشفکر و پرتوان حاصل می‌شود، انتظار می‌رود نقش دانشجویان در حکمرانی و مدیریت‌های کلان بهتر احصا شود، تا این گروه بتوانند نقش پررنگ‌تری در حل مشکلات جامعه ایفا کنند.

انتهای پیام
captcha