فرمانده جامع‌الشرایط نظیر حاج قاسم نداریم/ تعامل و تحمل درسِ بزرگ شهید سلیمانی است + فیلم و صوت
کد خبر: 4025655
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
سردار رونده در گفت‌وگو با ایکنا:

فرمانده جامع‌الشرایط نظیر حاج قاسم نداریم/ تعامل و تحمل درسِ بزرگ شهید سلیمانی است + فیلم و صوت

همرزم و همراه شهید سلیمانی گفت: کسانی هستند که کارهای امنیتی، نظامی، سیاستی و فرهنگی را به صورت مجزا خوب انجام می‌دهند اما اینکه همان قدر که نظیر حاج قاسم، نبوغ سیاسی را اندازه نبوغ فرهنگی داشته باشند؛ نداریم.

سردار سلیمانی یک کپی برجسته در رفتار و سلوک از حضرت آقا بود // تعامل و تحمل یک دیگر درس بزرگ شهید سلیمانی بود + فیلم و صوت

به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی ایکنا گفت‌وگویی با سردار حسن رونده؛ مشاور سابق فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انجام داده است.

سردار رونده در سوریه همراه شهید سلیمانی بوده و با توجه به ارتباطی که با وی داشته است؛ شناخت کافی و جامعی نسبت به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دارد از همین رو در این گفت‌وگو به شرح اخلاقیات و روحیات سردار سلیمانی پرداختیم که شاید کمتر مورد توجه بوده است.

سردار حسن رونده در رابطه با شهید سلیمانی بیان کرد: وقتی که شهید باقری در جبهه، شهید سلیمانی را کشف کرد تشکیل نیروهای گردان و لشکر برای سپاه را به وی دادند و شهید سلیمانی را به عنوان یکی از کسانی که شایستگی و صلاحیت فرماندهی لشکر را دارد انتخاب کرد. بعد از تشکیل تیپ ثارالله تبدیل به لشکر شد و فرمانده آن هم حاج قاسم سلیمانی شد.

وی ادامه داد: طراحی، تدبیر و حمله به مواضع دشمن در سطوح مختلف باعث شد که تجربه شهید سلیمانی زیاد شود و کم‌کم بتواند یک بخش عمده‌ای از پدافند نظامی را در مقابل دشمن اعمال کند و قابل اتکاء باشد. هر کس که بخشی را به حاج قاسم سلیمانی و لشکر ثارالله می‌سپرد یک نوع اطمینان خاطر داشت که اینجا کارش به سامان می‌رسد.

سردار رونده افزود: هر کسی که می‌خواهد راجع به تلاش‌های حاج قاسم در دوران جنگ تحمیلی صحبت کند باید به جزئیات آن بپردازد زیرا خیلی مهم است که چطور رشد کرد و نبوغ و استعداد او چگونه شناخته شد. چطور در جمع رزمندگان از شهرها و استان‌های مختلف یک محبوبیتی پیدا کرد و علاقه‌ای به او پیدا شد که این علاقه‌ها باعث شد که رشد کند.

وی در رابطه با کارهای شهید سلیمانی در بعد از دفاع مقدس بیان کرد: شهید سلیمانی بعد از جنگ به شرق کشور رفت و آنجا ماموریت مقابله با اشرار با او بود. البته شهید سلیمانی همیشه ابا داشت که بگوید اشرار، زیرا بیان می‌کرد که اینها ایرانی‌های هستند که از فرط فقر فرهنگی و گرسنگی و سختی‌ مسائل اقتصادی و معیشت درگیر یک سری کارهایی شدند که نباید می‌شدند و ما باید آنها را کمک کنیم و خیلی تلاش کرد.

سردار رونده ادامه داد: پروژه امنیت‌سازی در شرق یک پروژه بسیار بزرگی بود که جا داشت خیلی روی آن کار شود. شخصیت حاج قاسم همانجا در حال شکل‌گیری بود و تجربه نظامی هشت سال دوران دفاع مقدس در کنار درگیری با اشرار که تسلیم نمی‌شدند به کمک آمد. آنهایی که از خارج دستور می‌گرفتند، ناامنی ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: حاج قاسم آنها را دسته‌بندی کرد؛ بعضی‌ها قاچاق می‌کردند برای معاش زندگی خودشان و آنها که واقعا به خاطر گرسنگی، بدبختی و مسائل فقر فرهنگی دچار این کارها شده بودند به کار دعوت می‌کرد. به هرحال او جایگاه خوبی داشت و موقعیتشان در کشور ممتاز بود و با مسئولین سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی که صحبت می‌کرد و برای آنها  طرح ارائه می‌داد که ما می‌خواهیم آنجا را آرام کنیم و اسلحه‌ها را جمع کنیم؛ به همین دلیل باید یک بیلی، تراکتوری و زمینی به آنها بدهیم تا بتوانند کار و زندگی کنند.

مشاور اسبق فرمانده نیروی قدس ادامه داد: با انجام این کار و با تدبیر و نبوغ فوق‌العاده خودش توانست اشرار را متقاعد کند که اسلحه‌هاشان را تحویل بدهند و در مقابل امان‌نامه به همراه یک قطعه زمین، چاه آب، تراکتور و امکانات بگیرند و همه اینها را سردار سلیمانی گرفت.

همرزم شهید سلیمانی افزود: سردار سلیمانی چون یک انسان به تمام معنا جامع و کامل بود و دوست داشت کاری که می‌خواهد انجام بدهد به نحوه احسن باشد. او با فرماندار، استاندار، بخشدار، مسئول صنایع، مسئول کشاورزی، جهاد و همه می‌نشست و صحبت می‌کرد و طرحی را آماده می‌کرد تا هر کس یک بخشی را کمک کند تا کار این بنده‌های خدا که اشرار نام گرفته بودند را راه می‌انداخت؛ این شد که سردار سلیمانی محبوب شد و به همین دلیل شهید سلیمانی در شرق کشور از جاهای دیگر ایران مشهورتر و محبوبتر است.

سردار رونده در رابطه با اخلاق شهید سلیمانی در میدان نبرد بیان کرد: سردار سلیمانی وقتی به جایی حمله می‌کرد به نیروها توضیح می‌داد که اگر کسی دستگیر شد، تیراندازی نکنند. اگر کسی کشته شد آنها را جلوی بچه‌ها نکشید و اذیت نکنید. او خود در منطقه‌ای که اشغال می‌شد حضور پیدا می‌کرد و اگر بچه‌هایی می‌دید، جمعشان می‌کرد و دست به سرشان می‌کشید و محبت می‌کرد؛ در واقع اول قلبشان را تسلیم می‌کرد. این جامعیت فقط در شخصیت سردار سلیمانی جمع شده بود. ما فرمانده امنیتی خیلی خوب مثل سلیمانی یا بهتر از سلیمانی داریم؛ فقط اینکه یک نفر در عین حال هم سیاسی، نظامی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی باشد با این جامعیت، کم پیدا می‌شود. آن چیزی که مقبولیت و محبوبیت برای حاج قاسم ایجاد کرد جامعیت او بود و واقعا ما مثل او کم داریم.

وی در رابطه شخصیت شهید سلیمانی گفت: اگر از من سوال کنید که مثل حاج قاسم سلیمانی داریم؟ می‌گویم نه. ما تک‌تک ابعاد حاج قاسم را به صورت مجزا داریم؛ کسانی هستند که خیلی خوب کارهای امنیتی، نظامی، سیاستی و فرهنگی را به صورت مجزا انجام می‌دهند اما اینکه در یک زمان بتوانند همه این کارها را یکجا و جامع انجام بدهند و همان قدر که نبوغ سیاسی دارند، نبوغ فرهنگی داشته باشند؛ خیر، نظیر حاج قاسم نداریم.

سردار رونده افزود: من برای دوستان مثال می‌زنم که آنچه مقام معظم رهبری را ممتاز می‌کند شخصیت جامع ایشان است و اینطور نیست که ما آدم  فقیه در مملکت کم داشته باشیم اما یک مرجعی که فقیه، عارف، سیاستمدار، نظامی‌دان، امنیت‌دان، ادیب، قرآن‌خوان و ... جامع باشد؛ یعنی 10 خصلت یکجا جمع شده باشد نداریم.

مشاور اسبق فرمانده نیروی قدس اظهار کرد: سردار سلیمانی در واقع یک کپی خیلی برجسته و خوب در رفتار و سلوک و تعامل با دیگران از حضرت آقا بود. اگر ما بخواهیم ابعاد شخصیتی سردار را تفکیک کنیم واقعا متحیر می‌شویم در هیچ بعدی از ابعاد اجتماعی نیست که سردار حرف نزده باشد. با خانواده شهدا، جانبازان، رزمندگان، سیاسیون و مخالفین کسانی که به اصطلاح از نظام فاصله می‌گرفتند هم سردار جذبشان می‌کرد و با آنها تماس می‌گرفت.

وی ادامه داد: خیلی از همکاران و دوستان ما تا کسی حرفی می‌زند که یک مقدار به مزاجشان خوش نمی‌آید یا بوی اختلاف می‌دهد؛ طرف را طرد می‌کنند اما سردار سلیمانی جذب می‌کرد و بیان می‌کرد که آنها برادران ما هستند و اختلاف نظر پیش می‌آید، آدم اشتباه می‌کند. خط قرمزش ولایت بود ولی اینطور نبود که هر کس می‌گفت مثلا این رئیس جمهوری خوب نیست پس من به این رای ندادم، ضد ولایت است. این طور مسائل را خیلی رعایت می‌کرد.

کد

سردار رونده افزود: خواهشم این است که برادران مسئول، یک مقدار در سبک فرماندهی و مدیریت و سیره سردار سلیمانی تفحص، تفکر و تدبر کنند و عمیق شوند که چطوری این کارها را می‌کرد. این نسخه واقعا علاج بسیاری از دردهای اداری و اجتماعی ما است. اگر ما بتوانیم همدیگر را تحمل کنیم؛ درس بزرگی از سردار سلیمانی یاد گرفتیم و با این کار خیلی از مشکلات ما حل می‌شود.

همرزم شهید سلیمانی در رابطه با استفاده شخصی نکردن شهید سلیمانی از جایگاه خود بیان کرد: شهید سلیمانی بهترین امکانات را داشت اما استفاده شخصی نمی‌کرد و هیچ دلبستگی به دنیا نداشت شما زندگی‌، ساده‌زیستی‌ و وضع اقتصادی او را نگاه کنید. جایگاه خواهران، برادران خانواده‌اش را نگاه کنید، پسر بزرگ حاج قاسم، ما با آن عظمت شاغل نیست؛ نانوایی دارد و نان فانتزی می‌فروشد. نمی‌توانست برود یک نفر دست خط بنویسد این را استخدام کنید؟ نکرد. ولی می‌بینیم دوستان ما با اینکه خیلی کوچکتر هستند و اصلاً در حد حاج قاسم نیستند چقدر مثلا سوء‌استفاده می‌کنند.

وی افزود: در کرمان خانواده شهیدی نیست که حاج قاسم دست پدر شهید را نبوسیده باشد. می‌رفت دانه دانه سر می‌زد برای آنها کار انجام می‌داد. حواسشان به شهدا بود. حاج قاسم بهترین و بزرگترین نشان‌های ایران و نظامی را گرفت و اصلا یکبار نیامد این نشان‌ها را بزند تا عکس بگیرد.

سردار رونده در پایان خاطر نشان کرد: حاج قاسم واقعاً متعلق به همه ملت ایران و بلکه به جهان اسلام و بشریت بود. یعنی کسی نیست که بخواهد مصادره‌ای به مطلوب بکند. حاج قاسم برای همه است. کارش برای خدا بود و کار برای خدا را آدم‌ها خوب می‌فهمند. آدم مخلص را آدم‌ها بو می‌کشند، می‌فهمند که چه کسی مخلص است چه کسی نیست؛ با یک نگاه با یک تعامل با یک برخورد متوجه اخلاص آدم‌ها می‌شوند. اخلاص کار خیلی سختی است. ما حرفش را می‌زنیم اما معلوم نیست که واقعا کارمان مخلصانه باشد یا نه و با تمرین و لطف خدا درست می‌شود.

انتهای پیام
captcha