اجرای ناقص طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن سوابق آنان را نادیده گرفت
کد خبر: 4029176
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
مژگان خان‌بابا:

اجرای ناقص طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن سوابق آنان را نادیده گرفت

بانوی فعال قرآنی با اشاره به اینکه در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن به ویژه در بخش بانوان، سوابق نادیده گرفته شد، گفت: اگر اوقاف پس از چند دهه برپایی مسابقات، سطح داور خود را نشناسند، چگونه می‌خواهد با یک آزمون به چنین شناختی برسد؟ پس با توجه به این رویکرد، داوران و داوری‌های قبل از طرح ساماندهی از رسمیت افتاده است.

نقد صرح طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن / با یک طرح سابقه 30 ساله داوران نادیده گرفته شد

مژگان خان‌بابا، داور مسابقات قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن و تأثیر آن در کیفیت مسابقات، گفت: این طرح باید اجرا می‌شد، البته از میزان اثرگذاری آن در بخش آقایان اطلاعی ندارم.

وی با اشاره به اینکه داوران مسابقات نیاز به ساماندهی اساسی داشتند، افزود: قبل از این طرح افرادی که شایستگی داوری نداشتند در هیئت داوری قرار می‌گرفتند و این امر باعث آسیب ‌زدن به نتایج می‌شد و نمی‌توان این اِشکال را کتمان کرد.

خان‌بابا بیان کرد: این طرح توانسته است استعدادهایی را برای ورود به عرصه داوری پیدا کند، اما در اینکه توانسته باشد داوران خوب را از هم تمیز دهد، پاسخ منفی است، در واقع وضعیت قبل و بعد از اجرای طرح فرق اساسی نکرده است.

این داور مسابقات قرآن تصریح کرد: وقتی آزمونی برگزار می‌شود، دو هدف برای آن وجود دارد، هدف اول غربالگری و هدف دوم شناسایی استعدادهاست. در بخش شناسایی استعدادها موفق بوده، اما در بخش غربالگری موفق نبوده است. باید از میان بانوان قرآنی نیز برای جلسات قبل از فراخوان و حتی به هنگام انجام بررسی نتایج دعوت می‌شد. اکنون از صفر تا صد ساماندهی داوران در بخش بانوان در اختیار آقایان بوده است و با وجود تذکر بانوان فعال در این عرصه به مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، توجهی نشد. اینگونه، بانوان قرآنی باتجربه‌ که حق آنها معافیت از حضور در آزمون بود، شناسایی و معاف می‌شدند.

معافیت تنها یک نفر از حضور در آزمون‌ها 

خان‌بابا با اشاره به اینکه در گروه آقایان 44 نفر از حضور در آزمون‌ها معاف شده‌اند، گفت:‌ در حالی که فقط یک نفر از بانوان پیشکسوت از حضور در آزمون‌ معاف شده است و آن هم به دلیل اصرار یکی دیگر از اساتید مبرز و مجرب بود، وگرنه همین یک نفر نیز معاف نمی‌شد و این اقدام بی‌حرمتی بی‌سابقه‌ای به بانوان بوده است. واقعا در این امر، بانوان مظلوم واقع شدند. دلسوزی‌های خواهرانه‌ای در مورد مرکز امور قرآنی داشتیم، اما عکس‌العمل مثبتی نداشتند و پاسخشان این بود که «اساتید ارزیاب صددرصد بانوان را می‌شناختند» در حالی که این دروغ است.

وی با بیان اینکه پیش از طرح ساماندهی در رشته وقف و ابتدا داوری داشته است، گفت: قبل از ورود مسئولان جدید به مرکز امور قرآنی دو نشست علمی و تخصصی با حضور حجت‌الاسلام شهیدی‌پور و کریم دولتی برگزار شد تا داوران ارزیابی شوند. در آن نشست حدود 12 داور حضور داشته و دوره ارتقای خود را سپری کردند و همین دو استاد از سطح داوری بانوان اطلاع داشتند. از این دو استاد فقط یک نفر در گروه‌های ارزیابی حضور داشت، در حالی که برای رأی دادن به معافیت بانوان به منظور حضور نیافتن در آزمون‌ها و برخورداری از معافیت باید نصف به اضافه یک نفر(چهار نفر از هفت نفر) از اعضای گروه ارزیابی رأی مثبت می‌دادند. آیا در یک کارگروه هفت نفره رأی یک نفر که با شناخت رأی داده است، اثرگذار خواهد بود؟ این اتفاق در تمامی رشته‌ها از صوت و لحن گرفته تا وقف و ابتدا، تجوید و حسن حفظ رخ داده است.

این داور مسابقات سراسری قرآن بیان کرد: در هر رشته از رشته‌های مختلف باید حداقل سه یا چهار پیشکسوت از معافیت برخوردار می‌شدند. نتیجه این کار تحقیر بانوان، از دست رفتن اعتماد به نفس بانوان پیشکسوت و افسردگی بود. در مقابل، مرکز امور قرآنی اوقاف، بدون توجه به این وضعیت به گونه‌ای از طرح ساماندهی تعریف می‌کند که گویی هیچ ایرادی ندارد. بیان این نکته نیز ضروری است که برخی از آنانی که از طریق اجرای آزمون‌های این طرح وارد عرصه داوری شده‌اند، لایق بوده‌ و شایستگی حضور در این سطح را داشته‌اند، اما برخی از داورانی که هم‌اینک در طرح ساماندهی پذیرفته شده‌‌اند، اغلب شاگرد اساتیدی هستند که در کارگروه ارزیابی حضور داشته‌اند. به اذعان بسیاری، نحوه اجرای این طرح در بخش بانوان به بدترین شکل ممکن بوده است.

ارزیابی اشتباه و ناقص از بانوان باسابقه در عرصه قرآنی

خان‌بابا اظهار کرد: کارگروه ارزیابی با این ذهنیت که بانوان توانمندیِ لازم را ندارند، آزمون را برگزار کرده است و در نتیجه کسانی مدرک درجه یک داوری را دریافت کرده‌اند که شایستگی این عنوان را نداشته‌اند. همچنین کسانی مدرک درجه دو و سه را گرفته‌اند که بهترین داور در رشته خود در سال‌های گذشته بوده‌اند. در واقع ارزیابی اشتباه و ناقص به عمل آمده و برای توجیه این اشتباه به برگزاری دوره‌ ارتقا اشاره می‌کنند که به صورت مجازی برگزار شده است. آیا در دوره مجازی تمام استانداردهای لازم رعایت می‌شود؟

وی با تأکید بر اینکه ارزیابی مجازی نمی‌تواند ارزیابی قابل استنادی باشد، به حضور خود در یکی از آزمون‌ها به عنوان ناظر اشاره و بیان کرد: دو داوری که بسیار مورد تأیید مسئولان هستند، در زمان آزمون، قرآنی که موارد وقف و ابتدا را بر روی آن علامت زده بودند و قرآن محشی را در مقابل خود داشتند، ولی مرکز امور قرآنی به گزارش من ناظر توجهی نکردند. جالب است که یکی از این دو نفر مدرک درجه دو را دریافت کرده است و می‌تواند در مسابقات کشوری به داوری بپردازد و در مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران که طی روزهای اخیر برگزار شد، افرادی داوری کردند که حتی یک دوره سابقه داوری در مسابقات کشوری را نداشتند!

خان‌بابا در پاسخ به این سوال که چه آینده‌ای را می‌توان برای طرح ساماندهی متصور بود، گفت: تنها راه سر و سامان یافتن این موضوع آن است که در مرکز امور قرآنی یک هیئت امنا با حضور بانوان تشکیل شود و امور مربوط به بانوان را به دست خودشان بسپارند. داورانی با داشتن 30 سال سابقه درباره این طرح حرف برای گفتن دارند. اگر مرکز امور قرآنی پس از سی سال داوری، سطح داور خود را نشناسند، چگونه می‌خواهد با یک آزمون به چنین شناختی برسد؟ پس با توجه به این رویکرد، داوران و داوری‌های قبل از طرح ساماندهی از رسمیت افتاده است و مسابقات قبل از طرح نیز رسمیت ندارد؟! لذا باید مسابقات سراسری قرآن سال 1400 را دومین دوره مسابقات بدانیم. پاداش کسی که 30 سال به مسابقات خدمت کرده است این نیست که با یک طرح تمام سوابق او نادیده گرفته شود.

انتهای پیام
captcha