طنین امید در دل مسافران گرفتار در برف اردبیل + فیلم
کد خبر: 4030263
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵

طنین امید در دل مسافران گرفتار در برف اردبیل + فیلم

زوزه تلخ بادهای سرد، سکوت زمستانی را در گردنه‌های پر پیچ و خم می‌شکند و موجی از دانه‌های برف دید را تا فاصله یک متری کاهش داده و فقط صدای بولدوزر است که در کوهستان طنین امید را در دل مسافران زنده می‌کند.

برف در اردبیلزوزه تلخ بادهای سرد، سکوت زمستانی را در گردنه‌های پر پیچ و خم می‌شکند و موجی از دانه‌های برف‌های روان، دید را تا فاصله یک متری کاهش داده و فقط صدای بولدوزر است که در کوهستان طنین امید و زندگی در دل مسافران برفی می‌افکند. چند دستگاه خودرو در کمرکش آن سوی جاده که به علت شدت کولاک نه راه رفتن دارند و نه راه بازگشت، چشم امید به بولدوزری دوخته اند که غرش آن در لابه‌لای صخره‌های کوه می‌پیچد.

سلیمان یارمحمدی، راهدار اردبیلی در حالی که با چهره‌ای صبور در اتاقک فلزی بولدوزر نشسته است، تیغه را محکم بر زمین می‌فشارد و انبوه برف‌های جاده را به طول دو کیلومتر شکافته و به درون دره سرازیر می‌کند اما شدت ریزش برف و کولاک به اندازه‌ای است که او دوباره برای بازگشایی همین مسیر دور می‌زند.

یارمحمدی اظهار کرد: برای خدمت به مسافران گرفتار در جاده‌های بوران زده، روز و شب برایش تفاوتی ندارد و فقط یک چهارم از 24 ساعت را در اتاق کوچکی در جنب توقفگاه راهدارخانه به خواب می‌روند تا شاید اندکی از خستگی‌های طاقت فرسایشان را به‌در کنند. تلاش برای برقراری تردد در محورهای ارتباطی را به کانون گرم خانواده ترجیح داده و فرزندانش را گاهی برای هفته‌ها نمی‌بیند و اهل خانه نیز با نگرانی از سرنوشت پدر در برف و سرمای کوهستان، روزگار سپری می‌کنند.

وی ادامه داد‌: هنگامی که براثر برف سنگین و کولاک شدید تردد در گذرگاه‌های شهر اردبیل مختل می‌شود تصور وضعیت راه‌های سخت‌گذر در ارتفاعات منطقه آسان است اما با تلاش مداوم راهداران حتی یک روز کامل از فصل سرما هیچ جاده اصلی در این استان مسدود نمی‌شود.

یار محمدی بیان کرد: فصل سرما در استان اردبیل که در سرزمینی فلاتی شکل واقع است به لحاظ موقعیت طبیعی و قرار گرفتن در مسیر جریانات ناپایدار جوی سرد، حدود هشت ماه از سال به درازا می‌کشد و سال‌خوردگان اردبیلی از ریزش برف در اواسط تابستان در بعضی از جاده‌های کوهستانی استان از جمله گردنه صایین در محور نیر  ـ سراب در چند دهه قبل نیز حکایت می‌کنند.

یادآور می‌شود که هشت گردنه سخت‌گذر به نام‌های الماس، بودالالو، نقدوز، حیران، صایین، اسلام‌آباد، لنگان و قره‌آغاج محورهای اصلی این استان را به هم متصل می‌کنند که به لحاظ فاصله اردبیل مرتفع با سرزمین‌های پست اطراف به ویژه کرانه‌های جنوبی دریای خزر از شیب‌ها و پیچ و خم‌های بسیار تندی برخوردار است.

انتهای پیام
captcha