حضور ۶۰۰ شاعر در کنگره بین‌المللی شعر «ایثار و زنان عاشورایی»
کد خبر: 4030392
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵

حضور ۶۰۰ شاعر در کنگره بین‌المللی شعر «ایثار و زنان عاشورایی»

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با اشاره به میزبانی این استان در ششمین کنگره بین‌المللی شعر «ایثار و زنان عاشورایی» از مشارکت ۶۰۰ شاعر در بخش‌های فارسی و عربی و انگلیسی خبر داد.

 سیدعلی محمدی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارسبه گزارش ایکنا از فارس، سیدعلی محمدی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس امروز دوم، بهمن‌ماه در نشست خبری  برگزاری مراسم اختتامیه ششمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی در شیراز گفت: ششمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی در قالب زبان‏‌های فارسی، عربی و انگلیسی از ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ در شیراز شروع به کار کرد و مهلت ارسال آثار تا ۱۵ دی‌ماه سال جاری تمدید شد.

وی، محور های این کنگره بین‌المللی را برشمرد و گفت: ایثار شهیدان و ایثارگران،  ایثار- همسران معظم شهدا، جانبازان و آزادگان سرافراز، ایثار - امید به آینده، ایثار - کودک و نوجوان، ایثار – ارزش‌‏های اخلاقی و انسانی، ایثار- عفاف، حجاب و نماز، ایثار – شهدا و خانواده معظم شاهد و ایثارگر مدافع حرم و قهرمانان محور مقاومت، ایثار- شهید حاج قاسم سلیمانی، ایثار – مفاهیم عاشورا و ایثار- افزایش امنیت ملی و ...  از جمله محورهای کنگره است.

محمدی با بیان اینکه ۲۸ استان در کنگره شعر ایثار مشارکت داشتند که بیشترین نفرات از استان‌های فارس و خراسان رضوی و تهران بودند، گفت: در بخش فارسی، ۸۰۰ قطعه شعر؛ در قالب سنتی، ۳۵۰ قطعه شعر؛ در قالب نو و نیمایی و سپید، ۱۵۰ قطعه شعر در بخش کودک و ۱۵۰ (ترانه، شعر محاوره‌ای و سرود) به دبیرخانه این کنگره ارسال شد.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با تصریح اینکه در این کنگره ۶۰۰ شاعر در بخش‌های فارسی و عربی و انگلیسی شرکت کردند و ۱۹۵۰ قطعه شعر به دبیرخانه کنگره ارسال شد، اظهار کرد: بیش از ۱۷۰۰ شعر مربوط به بخش فارسی بود که در این بخش از کشور افغانستان نیز آثاری دریافت شد و در این کنگره ۶۰ نفر از شرکت‌کنندگان از خانواده ایثارگران بودند که  در این بین ۲ نفر از خانواده شهدا حائز رتبه برتر شدند.

وی با یادآوری اینکه پالایش مقدماتی آثار دریافتی از ۲۰ آذر آغاز شد، گفت: در این پالایش آثار تکراری یا خارج از موضوع‌های ارائه شده حذف شدند و ۴۰۰ شعر به داوری نهایی راه یافت. داوری نهایی نیز از ۲۱ دی‌ماه آغاز و ۲۹ دی‌ماه به اتمام رسید که در مجموع ۱۶ نفر از شرکت‌کنندگان حائز رتبه و ۱۳ نفر قابل تقدیر شدند.

محمدی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی اهداف بلندی دارد و اهداف صرفا به محدوده جغرافیایی خودمان محدود نمی‌شود، به همین جهت کار را به سمتی بردیم که کشورهای دیگر هم به خصوص جغرافیای مسلمان در این کار درگیر شود. ما به عنوان یک نهاد فرهنگی باید از همه ابزارهای مربوط به انتقال پیام و اتحاد فرهنگ استفاده کنیم که به نتایج بسیار خوبی در این کنگره دست پیدا کرده‌ایم.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با تصریح اینکه در روز سه‌شنبه، 5 بهمن از ساعت  ۹:۴۵ الی ۱۱:۳۰ مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد، بیان کرد: کتاب شعر کنگره را در روز اختتامیه در دو جلد عربی و فارسی رونمایی خواهیم کرد و همچنین عصر روز دوشنبه نشست ادبی و شعر خوانی در حرم مطهر شاهچراغ(ع) با حضور شعرای برگزیده و جمع دیگری از شاعران استان فارس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha