اعطای نشان شعر ایثار در فارس
کد خبر: 4030422
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷

اعطای نشان شعر ایثار در فارس

دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی شعر «ایثار و زنان عاشورایی» از اعطای نشان شعر ایثار برای نخستین بار در کشور به یکی از شاعران پیشکسوت استان فارس در مراسم اختتامیه این کنگره خبر داد.

نشست خبری، بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس، محمد مرادیبه گزارش ایکنا از فارس، محمد مرادی، دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی و رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز امروز، دوم بهمن‌ماه در نشست خبری  برگزاری مراسم اختتامیه این کنگره که در بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس برگزار شد، بیان کرد: در مراسم اختتامیه این کنگره در کنار تقدیر از برگزیدگان در مراسم اختتامیه اولین نشان شعر ایثار را برای نخستین بار در کشور به یکی از شاعران پیشکسوت فارس تقدیم خواهیم کرد.

وی بیان کرد: این کنگره برای اولین بار تلفیق دو کنگره شعر ایثار و کنگره زنان عاشورایی بوده و در شیراز برای نخستین بار برگزار می‌شود و اولین بار است که فراخوان بخش بین‌المللی داشته است.

مرادی با بیان اینکه فراخوان این کنگره را از اواخر شهریور و هفته دفاع مقدس آغاز کردیم و به صورت جدی‌تر از میانه مهرماه فراخوان در فضاهای ملی و بین‌المللی منتشر شد، گفت: تقریباً در طول سه ماه توانستیم بیش از ۱۹۰۰ قطعه شعر دریافت کنیم. اشعاری که به دست ما رسیده است از کشورهای ایران، افغانستان، نروژ، الجزایر، عراق، سوریه و لبنان است که البته این اشعاری است که شناسنامه داشت و اشعاری هم با شماره بین‌المللی به دست ما رسیده ولی شناسنامه بخش ارسال اثرشان کامل نبوده است که کنار گذاشته شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با یادآوری اینکه با توجه به زمان کمی که وجود داشت ناگزیر شدیم از بیستم آذرماه داوری اولیه را آغاز کنیم، گفت: آثاری را که ایراداتی داشتند کنار گذاشتیم و حدود ۱۵۰۰ قطعه شعر در بخش فارسی و نزدیک به ۲۰۰ قطعه شعر در بخش بین‌الملل را برای داوری مقدماتی ارسال کردیم. در بخش فارسی به‌طور دقیق ۴۰۵ قطعه شعر در چهار بخش شعر سنتی، شعر کودک و نوجوان، شعر نیمایی و سپید و بخش ترانه، سرود و تصنیف برای داوری نهایی انتخاب شدند و همچنین در بخش شعر عربی در دو بخش شعر عربی فصیح و لهجه و در بخش شعر انگلیسی آثاری برای داوری ارسال شدند.

دبیرعلمی ششمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی در ادامه بیان کرد: در بخش فارسی اسماعیل امینی، غلامرضا کافی، محمدحسین انصاری، محمدمهدی سیار، افشین علا، فاطمه نانی‌زاده و مصطفی محدثی خراسانی  آثار راه‌یافته به دبیرخانه کنگره را داوری کردند و در بخش بین‌الملل کمیته‌ای متشکل از چهار نفر در قالب داور و مشاور داشتیم که شامل سیدفضل میرقادری، مرتضی حیدری آل‌کثیر، موسی عربی و سمیرا ساسانی بودند.

انتهای پیام
captcha