جزئیات پیش‌نویس لایحه اصلاح نظام بانکداری در حوزه؛ پیشنهاد حذف بانک‌های خصوصی + صوت
کد خبر: 4030462
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
حجت‌الاسلام یوسفی در گفت‌وگو با ایکنا بیان داد:

جزئیات پیش‌نویس لایحه اصلاح نظام بانکداری در حوزه؛ پیشنهاد حذف بانک‌های خصوصی + صوت

دانشیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: پیش‌نویس لایحه اصلاح نظام بانکداری طبق نظر اسلام و مراجع عظام تقلید از سوی حوزه علمیه قم تدوین شده و طبق آن قرار است تغییرات اساسی در نظام بانکداری کشور اتفاق بیفتد.

احمدعلی یوسفی

احمدعلی یوسفی، دانشیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، از تنظیم پیش‌نویس اصلاح نظام بانکداری خبر داد و گفت: یک سری برنامه‌ها در رابطه با اصلاح نظام بانکداری کشور در حال انجام است که به زودی جزئیات کامل آن منتشر خواهد شد.

تدوین پیش‌نویس لایحه اصلاح نظام بانکداری طبق بیانیه گام دوم انقلاب

وی افزود: پیش‌نویس لایحه اصلاح نظام بانکداری طبق نظر اسلام و مراجع عظام تقلید از سوی حوزه علمیه قم تدوین شده و طبق این پیش‌نویس تغییرات اساسی در نظام بانکداری کشور اتفاق خواهد افتاد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پس از بررسی مشکلات اقتصادی ایران، تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی را عمل به الگوی اقتصادی مقاومتی اعلام کردند. ما هم براساس الگوی اقتصاد مقاومتی اصولی را استخراج و طبق این اصول قانون نظام بانکداری را بازنگری خواهیم کرد و ان‌‍شاءالله به‌صورت پیش‌نویس لایحه از سوی حوزه تقدیم رئیس‌جمهور محترم خواهد شد.

پژوهشگر حوزه اقتصاد اسلامی اضافه کرد: از ابتدای اردیبهشت سال 1400، تدوین پیش‌نویس لایحه اصلاح نظام بانکی شروع شده و امیدواریم قبل از پایان سال جاری آماده و تحویل رئیس‌جمهور شود.

یوسفی معتقد است، با عملیاتی‌شدن پیش‌نویس لایحه اصلاح نظام بانکداری شاهد تحول در سیستم بانکی و اقتصادی کشور خواهیم بود و این‌طور نیست که تنها یک ماده به مواد قبلی اضافه شود، بلکه ساختار بانک مرکزی به کل تغییر می‌کند و اولویت اصلی هم اصلاح ساختار بانک مرکزی است.

قدرت خلق پول از بانک‌های خصوصی سلب می‌شود

وی درباره تصمیمات اتخاذشده در این پیش‌نویس برای بانک‌های خصوصی گفت: ما معتقدیم به‌طور کلی امکان خلق پول در اختیار بانک مرکزی باشد و این امکان باید از بانک‌های خصوصی سلب شود. همچنین طبق این پیش‌نویس بانک‌های خصوصی باید حذف شوند و ضرورتی برای وجود بانک‌های خصوصی احساس نمی‌شود و باید به شکل‌های دیگر تحت عناوینی چون: صندوق‌های تخصصی و یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید ادامه فعالیت شوند. درواقع بانک‌های خصوصی هیچ نقشی در خلق پول نخواهند داشت و آن دسته از بانک‌های خصوصی هم که امکان خلق پول از آن‌ها گرفته شود می‌توانند فعالیت کنند.

دانشیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی با بیان اینکه تمام مواد این پیش‌نویس کاملاً منطبق با اصول اسلامی و الگوی اقتصاد مقاومتی است، تأکید کرد: در روزهای اول، دوم و سوم دی ماه با حضور نمایندگان رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در مشهد باز‌نگری‌های لازم در پیش‌نویس لایحه اصلاح نظام بانکداری انجام شد و با کمک خداوند همه ابعاد حاکمیت؛ چون مسلمان و مؤمن هستند همراهی خواهند کرد.

کد
انتهای پیام
captcha