تشریح سازوکار اجرای طرح «نورالثقلین» در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4030565
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱

تشریح سازوکار اجرای طرح «نورالثقلین» در چهارمحال‌وبختیاری

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: در مجموع ۱۴ مرکز در شهرستان‌های ده‌گانه استان برای اجرای طرح «نورالثقلین» شناسایی و معرفی شده‌اند که هر مرکز می‌تواند تا ۳۰ جلسه خانگی را از حیث محتوا و شیوه برگزاری تحت پوشش قرار دهد.

ابوذر کارگر رئیس اداره امور قرآنی چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا در تشریح طرح قرآنی «نورالثقلین» با اشاره به اینکه این طرح برای تقویت و گسترش جلسات خانگی با نگاه تربیتی اجرا می‌شود، اظهار کرد: در این طرح، هدف صرف تلاوت و انس با قرآن دنبال نمی‌شود، بلکه رویکرد تربیتی و آموزشی را نیز دنبال می‌کند و برنامه‌محور است که از جمع خانواده آغاز شده و کوچه و محله و مسجد را طی می‌کند.

وی با ذکر اینکه اجرای طرح نورالثقلین سه دسته از عوامل اجرایی را درگیر کار می‌کند، افزود: در وهله نخست، مراکز مجری طرح هستند که در شهرستان‌های ده‌گانه استان در مجموع 14 مرکز برای اجرای این طرح شناسایی و معرفی شده‌اند و هر مرکز یک سرمربی دارد و می‌تواند تا 30 جلسه خانگی را از حیث محتوا و شیوه برگزاری تحت پوشش قرار دهد؛ یک دوره آموزشی برای سرمربی‌ها و مدیران مراکز منتخب که حلقه‌های میانی طرح نورالثقلین قلمداد می‌شوند، پیش‌بینی شده است که به زودی این دوره برگزار خواهد شد.

کارگر ادامه داد: گروه دوم اجزای طرح نورالثقلین شورای مدرسین است که در این راستا 12 مدرس شناسایی و برای گذراندن دوره آموزشی به مشهد مقدس اعزام شدند و هم‌اکنون این افراد به‌صورت همزمان با سراسر کشور در یک دوره آموزشی مجازی حضور دارند؛ در این دوره مباحث تکمیلی دوره آموزشی قبلی به آنان ارائه می‌شود و به زودی آزمون‌های لازم را نیز پشت سر خواهند گذاشت.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان شورای راهبری را یکی دیگر از اجزای شاکله طرح مذکور عنوان کرد و گفت: این شورا متشکل از 6 نفر از فعالان این عرصه است که به دلیل اهمیت موضوع، اعضای شورای راهبری نیز از میان 12 مدرس طرح انتخاب شد که از سوی ستاد مرکزی طرح نورالثقلین کشور تأیید شدند.

کارگر با تأکید بر اینکه تمرکز اصلی اجرای طرح نورالثقلین در سال‌جاری معطوف بر آموزش و تربیت نیرو اعم از تکمیل دوره‌های شورای مدرسین و آغاز و تکمیل آموزش اعضای حلقه‌های میانی است، گفت: پس از گذراندن این مرحله از اجرای طرح، اجلاسیه مربیان طرح نورالثقلین با حضور مسئولان کشوری در استان برگزار خواهد شد، سال گذشته 100 مربی جلسات خانگی فعال از شهرستان‌های ده‌گانه استان شناسایی و به‌صورت مجازی تحت آموزش مقدماتی قرار گرفتند که گواهی‌نامه دوره آموزشی طرح نیز از سوی سازمان دارالقرآن کشور به آنان اعطا شد.

شناسایی 300 جلسه خانگی قرآن در استان

وی تصریح کرد: در سال‌جاری 300 جلسه خانگی قرآن در سراسر استان از روستاهای کوچک تا شهرهای بزرگ شناسایی شده است که جلسه حلقه‌های میانی متشکل از مدیران و سرمربیان 14 مرکز منتخب اواخر بهمن‌ماه و اجلاسیه مربیان 300 جلسه خانگی قرآن اواخر سال‌جاری یا ابتدای سال آینده برگزار خواهد شد.

کارگر با تأکید بر اینکه طرح نورالثقلین در سال آینده یکی از برنامه‌های محوری سازمان دارالقرآن الکریم و ادارات امور قرآنی سراسر کشور خواهد بود، بیان کرد: بر این اساس، رویکرد آموزش، توانمندسازی و تقویت محتوا و نیز شناسایی ظرفیت‌ها و راه‌اندازی جلسات خانگی جدید در دستور کار اداره امور قرآنی برای سال آینده قرار دارد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان در پاسخ به این پرسش که آیا ورود یک نهاد حکومتی به جریان صد در صد مردمی جلسات خانگی قرآن آسیب‌زا نخواهد بود؟ تصریح کرد: در صورتی که این نهاد در اداره جلسات دخل و تصرف و وابستگی ایجاد کند، قطعاً آسیب‌زا خواهد بود اما رویکرد سازمان در طرح نورالثقلین این است که صرفاً آموزش مربیان جلسات خانگی را ساماندهی کند چرا که برخی فعالان این عرصه نیازمند توانمندسازی و دانش‌افزایی هستند.

کارگر گفت: کار دیگری که سازمان دارالقرآن در طرح مذکور پیگیری می‌کند، حمایت محتوایی از جلسات خانگی قرآن است که این مطالبه بارها از سوی جلسه‌داران وفعالان این حوزه مطرح شده است، لذا تمامی ارکان طرح نورالثقلین اعم از حلقه‌های میانی، شورای مدرسین و شورای راهبری کاملاً مردمی هستند و این طرح تنها یک عضو حقوقی یعنی اداره امور قرآنی دارد که وظیفه حمایت و تسهیل‌گری را بر عهده دارد.

انتهای پیام
captcha