کمپین گرامیداشت قربانیان مسجد کبک در کانادا
کد خبر: 4031152
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸

کمپین گرامیداشت قربانیان مسجد کبک در کانادا

همزمان با پنجمین سالگرد حادثه تروریستی در مسجد کبک، مسلمانان این کشور در کمپینی یاد قربانیان این حادثه را گرامی می‌دارند.

به گزارش ایکنا، به نقل از شورای ملی مسلمانان کانادا، پنج سال پیش، یک مرد مسلح کانادایی در شامگاه 29 ژانویه 2017 در یک مسجد شهر کبک تیراندازی کرد که در این حادثه، شش نمازگزار کشته شدند.

قربانیان این حادثه تروریستی ممدو تانو بری، ابراهیمه بری، خالد بلکاسمی، عبدالکریم حسنه، عزالدین سفیان و ابوبکر ثبتی بودند که اندکی پس از پایان نماز عصر کشته شدند.

الکساندر بیزونت، مردی که عامل تیراندازی در مسجد شهر کبک بود، به حبس ابد بدون هیچ شانسی برای آزادی مشروط به مدت 25 سال محکوم شد.

شورای ملی مسلمانان کانادا برای بزرگداشت پنجمین سالگرد کشتار مسجد کبک در 29 ژانویه برنامه‌های خود را اعلام کرد.

این شورا در وب سایت خود نوشت: کمپین میدان سبز در هفته منتهی به 29 ژانویه هر سال برای یادآوری قربانیان و بازماندگان حمله به مسجد شهر کبک برگزار می‌شود.

میدان سبز نشان دهنده فرش‌های سبز مسجد شهر کبک است، جایی که قربانیان آخرین بار در آنجا ایستاده بودند تا نماز بخوانند و نماد این واقعیت است که آنها از زمانی که آن شب ما را ترک کردند، ان‌شاءلله در باغی سرسبز و در جای بهتری هستند.

این شورا از مسلمانان درخواست کرد برای همبستگی با شش بیوه، هفده فرزند بی پدر، ایمن دربالی که مادام العمر فلج شده است و تک تک افرادی که از عواقب این خشونت نفرت انگیز و نفرت انگیز رنج می‌برند، به این کمپین بپیوندند.

کمپین میدان سبز حمایت بسیاری از نهادهای کانادایی از جمله اتحادیه کارمندان بخش دولتی کانادا (CUPE) را به دست آورده است.

این اتحادیه در وب سایت خود نوشت: ما 29 ژانویه را به عنوان روز ملی یادبود حمله به مسجد شهر کبک و اقدام علیه اسلام هراسی به رسمیت می شناسیم. در پنجمین سالگرد این حمله اسلام‌هراسی، مهم است که برای تأمل در مورد علت وقوع این قتل عام وقت بگذاریم. هر چقدر هم که این مشکل باشد، باید این واقعیت را بپذیریم که کانادا از نفرت، تفرقه و نژادپرستی مصون نیست. بر اساس آمار کانادا، تعداد جرایم نفرت ثبت شده توسط پلیس در مقایسه با سال‌های اخیر همچنان بالاست.

از سوی دیگر، شهر ویتبی در ایالت اونتاریوی کانادا 29 ژانویه را به عنوان روز یادبود کشتار مسجد کبک در سال 2017 به رسمیت می‌شناسد. شورای شهر ویتبی طرحی را برای گرامیداشت یاد و خاطره شش نمازگزاری که پنج سال پیش در مسجد کشته شدند، تصویب کرد. مليحه شهيد، تنها عضو مسلمان شورا، احساسات خود را در مورد اين طرح ابراز كرد.

وی گفت: فقط می‌خواهم اشاره کنم که شهر ویتبی همیشه در کنار مردمی بوده است که رنج کشیده‌اند. ما با تمام افرادی که در آن روز اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند، اعلام همبستگی می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha