توجه به دین با انقلاب اسلامی احیا شد +‌ فیلم
کد خبر: 4032426
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
گزارش ایکنا از همایش ملی تاریخ شفاهی

توجه به دین با انقلاب اسلامی احیا شد +‌ فیلم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس گفت: وقتی انقلاب اسلامی احیا شد، توجه به دین احیا شد و این انقلاب اسلامی بود که زمینه‌های توجه به دین را در همه جای جهان فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس امروز یکشنبه ۱۰ بهمن در سالن اهل قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در این همایش بیان کرد: انقلاب اسلامی بزرگترین حادثه تاریخ کشور است که یک سرمایه اجتماعی بزرگی است که بنیان آن امید به آینده است. انقلاب اسلامی در شرایطی که جهان با حاکمیت فرهنگ لائیک، کمونیسم و لیبرال مواجه بود دوباره دین را مورد توجه قرار داد. به قول یکی از اسقف‌های کلیسای کاتولیک وقتی انقلاب اسلامی احیا شد، توجه به دین احیا شد و این انقلاب اسلامی بود که زمینه‌های توجه به دین را در همه جای جهان فراهم کرد.

عاملی با بیان اینکه شهدا سرمایه انسانی انقلاب اسلامی هستند ادامه داد: شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم سرمایه انسانی انقلاب اسلامی هستند. جا دارد یادی از شهید سردار سلیمانی کنیم که چهار نماد را به نمایش گذاشت، نماد لبخند که نشان روحیه زمان جنگ بود، نماد همت و تلاش و کوشش، نماد تدبیر و اندیشه و نماد چهارم این شهید ایمان بود.

وی در رابطه با تاریخ شفاهی اظهار کرد: تاریخ شفاهی در تاریخ ما جایگاه ویژه‌ای دارد و تاریخ شفاهی به معنای ثبت بدون واسطه وقایع مهم است ما در تشییع نیز از روایات بهره می‌بریم که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تاریخ شفاهی دفاع مقدس هدفگذاری دارد تا ببینیم چه چیزی را از این دوران می‌خواهیم ثبت و ضبط کنیم. هدف بزرگ‌تری که وجود دارد این است که ثبت فرهنگ اسلامی جنگ است. نگاه به گذشته و روشن‌کننده مسیر آینده است. فرهنگ تولیدکننده معانی اصلی فرهنگ جامعه است. وقتی از فرهنگ جنگ صحبت می‌کنیم از فرهنگ اسلامی دفاع مقدس صحبت می‌شود.

عاملی: انقلاب اسلامی زمینه‌های توجه به دین را در همه جای جهان فراهم کرد / لزوم توجه به تکنولوژی برای بیان رخ دادهای دفاع مقدس +‌ فیلم

وی افزود: باید بتوانیم مصاحبات تاریخ شفاهی را به صورت منسجم و منظم انجام دهیم تا به یکدیگر متصل باشند و هدف مشخصی را دنبال کند. بخشی از تاریخ شفاهی به سرداران دفاع مقدس مربوط است و بخش بزرگی از آن مربوط به جنگجویان معمولی است که فرهنگ زیبای دفاع مقدس را به نمایش می‌گذارد. روش تاریخ شفاهی کیفی، عمیق و عمقی است و به لایه های زیرین متن دست پیدا می‌کند. تاریخ شفاهی صدای بی‌صدایان است؛ بدین معنا که افرادی روایت‌کننده هستند ممکن است در حالت عادی توجهی به آنها نشود در صورتی که  تجربه و روایت آنها دارای ارزش است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با اشاره به تکنولوژی‌های جدید گفت: متاورس به معنای فراجهان است و ظرفیتی است که حس را به صورت صنعتی منتقل می‌کند. ما در بحث دفاع مقدس باید از بروزترین امکانات و تکنولوژی‌ها برای بیان اتفاقات استفاده کنیم. باید از ظرفیت واقعیت مجازی برای بازنمایی دوره دفاع مقدس استفاده کنیم.

امنیت و اقتدار امروز ما نشأت گرفته از دوران دفاع مقدس است

سردار غلامرضا علاماتی؛ رئیس سازمان اسناد و مدارک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: انقلاب اسلامی منشا تحولاتی در جهان شد و خصومت دشمنان اسلام را در پی داشت. این دشمنی‌ها در شرایط گوناگونی به وجود آمد و سرانجام آن، جنگ تحمیلی بود که ایران اسلامی دفاع جانانه‌ای را از خود به نمایش گذاشت. دفاع مقدس بهترین زمان ثمردهی انقلاب اسلامی است، گوهر‌های فراوانی دارد که می‌تواند این میراث ارزشمند را معرفی کنند. امروز وظیفه داریم تجارب و دانسته‌های این گنجینه را واکاوی کنیم و این همایش به همین منظور است.

عاملی: انقلاب اسلامی زمینه‌های توجه به دین را در همه جای جهان فراهم کرد / لزوم توجه به تکنولوژی برای بیان رخ دادهای دفاع مقدس +‌ فیلم

دبیر سومین همایش تاریخ شفاهی دفاع مقدس افزود: امنیت و اقتدار امروز ما نشات گرفته از دوران دفاع مقدس است. دفاع مقدس بر پایه فرهنگ علوی شکل گرفت و حول محور حق‌مداری و انسان‌مداری تبیین شده است. این دوران با صفات دینی ایثار، فداکاری، جانفشانی توصیف می‌شود.

سردار علاماتی در رابطه با اقدامات سازمان اسناد و مدارک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: راه‌اندازی کمیته مجازی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و تعامل با سازمان‌های مرتبط این حوزه، مصاحبه با فرماندهان و جامعه ایثارگران دفاع مقدس شامل 21 هزار ساعت، 190 هزار صفحه تدوین مصاحبه‌ها، ممیزی و کارشناسی 500 عنوان متن تاریخ شفاهی، چاپ و انتشار ۳۲۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی مدت چهار سال و شناسایی، آموزش و به کارگیری کارشناسان تاریخ شفاهی در استان‌ها از جمله این اقدامات است.

دبیر سومین همایش تاریخ شفاهی دفاع مقدس در رابطه با آثار و مقالات این همایش نیز گفت: ۱۰۲ عنوان مقاله به دبیرخانه جشنواره ارائه شده است، ۱۵ مقاله غیر مرتبط شناخته شد و ۱۵ مقاله دیگر منتخب ارائه در پنل‌های تخصصی شدند.

در پایان این مراسم تعدادی از کتاب‌های تازه منتشر شده رونمایی شد و همچنین تعدادی از خانواده‌های شهدا و نویسندگان مقالات برگزیده تجلیل و تقدیر شد.

سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، سردار غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و دبیر سومین همایش تاریخ شفاهی، سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و جمعی از خانواده شهدا صبح امروز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ در سالن اهل قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha