انقلاب‌اسلامی، تجلی اسم «هادی» خداوند است
کد خبر: 4035606
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
جانشین رئیس جامعه المصطفی:

انقلاب‌اسلامی، تجلی اسم «هادی» خداوند است

جانشین رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: انقلاب اسلامی ایران تجلی اسم «هادی» الهی است و در مسیر انقلاب اسلامی، خداوند دل‌ها را هدایت کرد و راه را نشان داد.

حجت‌الاسلام مجید خالق پور، جانشین رئیس المصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید خالق‌پور، جانشین رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در آیین جشن پیروزی انقلاب اسلامی که امروز با حضور کارکنان المصطفی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ره) و بزرگداشت یوم‌الله ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص)، گفت: رسول‌الله(ص) می‌فرمایند؛ «خداوند در آسمان هفتم فرشته‌ای به نام «داعی» قرار داده است که بندگان را در مسیر سیر و سلوکشان یاری می‌دهد و زمینه سیر و سلوک الی‌الله را تسهیل می‌کند. آسمان هفتم، قله مقام سیر وسلوک و قلّه ملکوتی است که انسان می‌تواند تا آنجا اوج بگیرد، براساس این حدیث، وظیفه این فرشته، تسهیل سیر و سلوک، از نظر تکوین، تهذیب و ترفیع است و هنگامی که ماه رجب آغاز می‌شود، از صبح تا شام همه انسان‌ها را به سوی حق دعوت می‌کند.

جانشین رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: در فراز پایانی این حدیث، به کلام خدا درباره ماه رجب اشاره شده است؛ خداوند می‌فرمایند؛ «ماه رجب، ماه من، همه بندگان، بنده من و هر رحمتی که به ذهن می‌رسد، رحمت من است». در این ماه باید توجه داشته باشیم که همه چیز، از آنِ خداست و همگی عبد خدا به معنای سیر و سلوکی آن هستیم. خداوند می‌فرمایند؛ «در این ماه، هر کس که مرا بخواند، اجابت می‌کنم و هر کس هر چه از من طلب کند، به او می‌دهم». بدین ترتیب، اگر کسی اسماءالحسنی الهی را بخواند، خداوند اجابت می‌کند.

حجت‌الاسلام خالق‌پور، با تأکید بر اُنس با اسم خدا در ماه رجب، تصریح کرد: همنشینی با اسمای الهی، جان انسان را نورانی می‌سازد چرا که عالم تجلیگاه اسمای الهی است و ناظر به این حدیث، یکی از اسمای الهی، «هادی» به معنای «هدایت‌کننده» است.

جانشین رئیس المصطفی در بخش دیگری از سخنانش، انقلاب اسلامی ایران را تجلی اسم «هادی» الهی دانست و اظهار کرد: در مسیر انقلاب اسلامی، خداوند دل‌ها را هدایت کرد و راه را نشان داد. امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز تصریح نموده‌اند که این انقلاب به دستی ورای دست بشر هدایت شد و به سرانجام رسید، زیرا با توجه به ظرفیت‌های گسترده دشمنان، پیروزی انقلاب اسلامی بعید به نظر می‌رسید.

وی بر توجه به اسمای الهی در زندگی و و عینیت بخشیدن به آن تأکید و تصریح کرد: شرط هدایت الهی، بندگی است و به میزان بندگی، هدایت نصیبمان می‌شود. با توجه به آموزه‌های قرآن، اگر بنا باشد به چیزی به جز پروردگار دل ببندیم، همه دستاورد‌های انقلاب اسلامی از بین می‌رود. پس نباید به هیچ یک از قدرت‌ها وابسته باشیم و حتی به توانایی‌های خود دل ببندیم.

جانشین رئیس المصطفی، از دو رکن اساسی انقلاب اسلامی سخن گفت و افزود: در رکن نخست، امام خمینی(ره)«سیاست و دیانت» را یکی می‌دانستند و«استکبارستیزی»، رکن دیگر انقلاب اسلامی از منظر امام (ره) امت بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور، با بیان اینکه بر اساس نظر امام(ره)، جوهر دین حاکمیت است و شریعت ذیل حاکمیت معنا می‌یابد و حاکمیت، جان شریعت است، تصریح کرد: آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ره) نیز این دو رکن را در رفتار و گفتار خویش نشان می‌داد و به آن‌ها معتقد بود. آن مرحوم حاکمیت را همانند پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع)، شایسته، ولی فقیه می‌دانست و این عقیده را تا پایان عمر حفظ کرد.

وی، با اشاره به برخورداری آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ره) از اندیشه سیاسی ولایتمدار و اعتقاد به درهم‌آمیختگی دین و سیاست، انقلابی بودن را از نظر ایشان، برخورداری کامل از منطق و عقلانیت و ارتباط با جهان، در عین حفظ اقتدار عنوان کرد.

انتهای پیام
captcha