انسان در مدرنیته یک حیوان متمدن است
کد خبر: 4036390
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
معاون آموزش جامعةالمصطفی العالمیه:

انسان در مدرنیته یک حیوان متمدن است

معاون آموزش جامعةالمصطفی العالمیه گفت: نظام آموزشی متاثر از مدرنیته با بحران انسان شناختی و غفلت از بعد معرفتی انسان روبروست؛ تفکیک جسم از روح از مبانی نظام آموزشی مدرنیته و عدم تعریف صحیح از هویت حقیقی انسان باعث گردیده تا انسان مدرنیته به یک حیوان متمدن تقلیل و سقوط پیدا کند.

سیدحمید جزایری، معاون آموزشی جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری، معاون آموزشی جامعةالمصطفی العالمیه امروز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه در دومین هم‌اندیشی «مطالعات جهان اسلام و رویکرد‌های دانشی» طی سخنانی ضمن تبیین موضوع «نظام آموزشی مدرنیته و جهان اسلام» به عوامل شکل‌گیری مدرنیته اشاره کرد و افزود: مدرنیته مبتنی بر مبانی فلسفی اومانیسم، سکولاریسم و پوزوتویسم است.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه اظهار کرد: خاستگاه مدرنیته، مبتنی بر روش‌های علمی، حسی و نفی متافیزیک، به جهان سرایت کرده و حتی نظم خاصی در بُعد آموزشی به وجود آورده است. دانشگاه و مراکز علمی خواسته یا ناخواسته، امروز تحت تأثیر طوفان سنگین مدرنیته قرار گرفته‌اند.

وی به برخی از نحله‌های بازسازی و بازخوانی تفکر قرآنی با مدرنیته اشاره کرد و گفت: این جریان‌ها متأثر از نظام مدرنیته، قرآن را فرع قرار داده‌اند، علم زدگی و عقل بسندگی، از ویژگی‌های مدرنیته بوده که خود را در نظام آموزشی نشان داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری افزود: تأکید بر پیشرفت و توسعه‌ اقتصادی ولو سبب از بین رفتن عدالت، ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی شود، بحث فردگرایی و محوریت فرد، بحث سنت‌ستیزی به عنوان خاستگاه تکوین مدرنیته و القای دوری از عقبه و سنت برای پیشرفت خود را در نظامات آموزشی نشان می‌دهد.

وی جداسازی تجربی‌ترین دانش‌ها از متافیزیک و مبانی وحیانی و الهی را از بزرگترین آسیب‌هایی تحمیلی مدرنیته دانست که خواسته و ناخواسته اندیشمندان جهان اسلام را در گیر و مبهوت این تفکر و نگاه کرده است.

معاون آموزش جامعةالمصطفی بحث نسبیت‌گرایی، عدم تاکید بر ارزش‌های اخلاقی، کنار گذاشتن دین به عنوان عنصر اصلی هدایت و راهبری جامعه را از آثار مخرب مدرنیته در نظام آموزشی دانست و تصریح کرد: به دلیل پیشرفت‌های بسیار خوب و فوق العاده مدرنیته در علوم، برای جامعه مخاطب این تلقی به وجود آمده که حقانیت، در این تفکر است و باید از گذشته خود غافل شویم.

وی تأکید کرد: نظام آموزشی متاثر از مدرنیته، با بحران‌هایی مواجه است که نظام آموزش جهان اسلام و کشور‌های تابع فکر دینی باید تلاش کنند تا نظامات آموزشی و ارزشی آن‌ها در این رویه فرو نریزد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری به موضوع انحصار معرفت، به معرفت حسی و تجربی اشاره کرد و افزود: قرآن در عین امر به تجربه، به نظر و نگاه دقیق به پدیده‌ها تأکید دارد؛ لذا ارزش‌گذاری نظام تجربی در کنار نظام عقلی و نقلی باید خود را در نظام آموزشی جهان اسلام نشان دهد.

معاون آموزش جامعةالمصطفی با بیان اینکه اگر پیشرفت در محدوده مادی را به عنوان حل‌کننده تمام مجهولات بدانیم خطاست، اظهار کرد: نظام آموزشی متاثر از مدرنیته با بحران انسان شناختی و غفلت از بُعد معرفتی انسان روبروست؛ تفکیک جسم از روح از مبانی نظام آموزشی مدرنیته و عدم تعریف صحیح از هویت حقیقی انسان باعث گردیده تا انسان مدرنیته به یک حیوان متمدن تقلیل و سقوط پیدا کند.

وی افزود: مدرنیته همه وجود و هویت انسانی که علم باید در خدمت آن باشد را در بُعد رفاه و مادی خلاصه و منفعت‌طلبی مادی و تنزل اخلاق در این نظامات نمود و آشکار یافته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری بحران معنویت و خلاء معنوی و اخلاقی را از ویژگی نظامات آموزشی مدرنیته توصیف کرد و گفت: نتیجه نظام آموزشی مبتنی بر تفکر اومانیستی، سکولار، فرد محور و منفعت گرا؛ ولو میلیون‌ها نفر در فقر و فلاکت باشند، تا اقلیتی در رفاه باشد را توجیه‌پذیر می‌داند.

وی بیان کرد: مدرنیته در عین دستاوردهایی چون تامین آموزش برای همه و توجه خاص به آموزش کودکان و نوجوانان؛ با ایجاد تعصب ناخاسته در مقابل مبانی مدرنیته، تناقض آشکاری را ایجاد کرده است. مدرنیته اجازه نمی‌دهد، به مبانی او کوچکترین نقدی وارد شود.

معاون آموزش جامعةالمصطفی بر اهمیت توجه به دستاورد‌های مدرنیته در نظام آموزشی تأکید کرد و گفت: برای در امان بودن از گزند‌های آموزشی مدرنیته و بهره‌مندی از پیامد‌های مثبت آموزشی آن، باید به چند مسئله توجه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری شکل‌های تلفیق و تجمیع بین نقاط مثبت مدرنیته و محتوا‌های دینی پایدار، اصیل و ارزشی را مهم ارزیابی کرد و افزود: تامین ناخاسته مبانی و فکر مدرنیته بر برداشت ما از قرآن و سنت یک آسیب است که برای دوری از آسیب‌های مدرنیته، باید ظرفیت نخبگانی و دانشمندان جهان اسلام بیش از پیش فعال گردد. نظام آموزشی ما متاثر از عوارض و پیامد‌های مدرنیته بوده، بسیاری از اساتید و دست اندرکاران و مدیران نظامات آموزشی جهان اسلام برخاسته و تربیت یافته نظام آموزشی مدرنیته هستند.

وی گفت: با بازگشت به مبانی اصیل دینی و قرائت صحیح از مبانی و توجه به دین، به عنوان مجموعه جامع جاودانه متناسب با اقتضائات زمان و مکان، ضمن بهره‌برداری از تجارت مدرنیته، می‌توان آسیب‌های نظامات آموزشی خود را کاهش داده، در مقام تربیت و رشد اندیشمندان قدم‌های جدی‌تری برداریم.

انتهای پیام
captcha