مردم پای کار رفاه مردم آمده‌اند/ چرا صدایشان را نمی‌شنویم
کد خبر: 4037309
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
جهادگران در نشست ایکنا مطرح کردند؛

مردم پای کار رفاه مردم آمده‌اند/ چرا صدایشان را نمی‌شنویم

در نشست بررسی فعالیت‌های 21 ساله‌ گروه‌های جهادی کشور ضمن اعلام خبر ایجاد 24 هزار صندوق‌ قرض‌الحسنه مردم‌پایه از سوی گروه‌های جهادی، بر خلأ شدید رسانه‌ای در انتشار اخبار دستاوردها و فعالیت‌های مختلف این گروه‌ها به منظور امیدآفرینی در میان آحاد جامعه تأکید شد.

نشست گروه‌های جهادیبه گزارش ایکنا، وقوع انقلاب اسلامی نشان داد که هر زمان مردم در اجرای برنامه‌های مهم و بزرگ مشارکت کرده‌اند، نتایج مطلوبی به دست آمده است. از ابتدای انقلاب تاکنون برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که رنگ و بوی مردمی داشته و از دل مردم برآمده همواره تأثیرگذار بوده و به سرانجام رسیده و یکی از نشانه‌های این مهم، شکل‌گیری گروه‌های جهادی در کشور است. گروه‌های جهادی که هدفی جز خدمت بی‌شائبه و بدون چشم‌داشت به محرومان و آسیب‌دیدگان نداشته‌اند، در صحنه‌های مختلف اجتماعی همچون بلایای طبیعی و محرومیت‌زدایی به میدان آمده و در گمنامی به خدمت‌رسانی به اقشار محروم پرداخته‌اند.

در این راستا، ایکنا با برپایی نشستی، به بررسی فعالیت‌ گروه‌های جهادی طی سال‌های گذشته پرداخت. این نشست با حضور ضرغام پرنیان، دبیر مجمع ملی جهادگران کشور، علی ایل‌بیگی، مسئول مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی سازمان بسیج سازندگی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین درستکار، دبیر مجمع جهادگران استان فارس و بهنام خاکزاد رستمی، مسئول جهادگران استان مازندران در سالن جلسات خبرگزاری ایکنا برگزار شد تا ابعاد مختلف فعالیت‌ها و مشکلات گروه‌های جهادی کشور بررسی شود.

ایکنا ـ گروه‌های جهادی چگونه شکل گرفته و فعالیت‌ این گروه‌ها در چه عرصه‌هایی تعریف شده و انجام می‌شود؟

ایل‌بیگی: در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره دقیقی شد که با پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق بزرگی در کشور رخ داد و پیروی انقلاب حضور مردم در عرصه‌های مختلف را طی چهل سال گذشته رقم زده و مشارکت‌های اجتماعی را بالا برد. یعنی تا پیش از انقلاب اسلامی این سطح از مشارکت اجتماعی وجود نداشت و یکی از دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی حضور مردم در عرصه‌های مختلف است که یکی از این عرصه‌ها عرصه فعالیت‌های اجتماعی است. نصابت و تراز این قضیه در کشور ما ده‌ها برابر و صدها برابر شد که مصادیق این فعالیت‌ها را نیز خود مردم در عرصه فعالیت در زمینه رفع مشکلاتی همچون سیل، زلزله، کرونا و ... مشاهده می‌کنند.

زمانی این جنس از فعالیت‌ها مربوط به حرکت‌های جهادی شد که با نگاه معنوی امام راحل(ره) و هدایت‌های ایشان، نوجوانان و جوانان کشور به سمت روستاها حرکت کرده و شروع به خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی از روستاها و مناطق محروم کشور کردند. متأسفانه عقب‌افتادگی شدیدی در حوزه نظام‌های روستایی و مناطق محروم کشور از پیش از انقلاب اسلامی وجود داشت و این مسئله باعث شد تا جوانان منتظر سازمان‌ها و نهادهای مختلف نمانده و ضمن درک پیام و نفس معنوی امام(ره) وارد صحنه شدند. امام راحل نیز به این حرکت جهادی قالب داده و فرمان «همه با هم؛ جهاد سازندگی» را صادر کردند. جوانان براساس ایمان و تقوا حرکت کرده بودند اما این ایمان و تقوا نیاز به ساختاری مردم‌پایه داشت که امام(ره) این کار را انجام دادند. تفاوت این ساختار با ساختارهای دولتی به مردمی بودن آن بود، یعنی از همان روزهای ابتدایی شورای جهاد در دل روستا و در کنار مردم ایجاد شد و به جای اینکه کار دولتی و ساختاری اتفاق بیفتد، ساختار و سازمان این برنامه، به صورت مردمی شکل گرفت.

با شکل‌گیری شوراهای جهاد اتفاقات بسیار خوبی در دل مناطق محروم و روستاها رخ داد. در آن زمان برای مثال کشور در بسیاری از محصولات استراتژیک همچون گندم و ... خودکفا نبودیم که با فرمان امام(ره) مردم به سمت کاشت چنین محصولاتی رفتند تا کشور از واردات آن بی‌نیاز شود. بحران بعدی که جهادگران را درگیر خود کرد، جنگ بود. جهادگران از استان‌های مختلف وارد جنگ شده و تجهیزات خود را که اغلب مردمی بود نیز وارد این عرصه کردند. جهادگران بر اساس حکم آتش به اختیار، زمانی که بحرانی را تشخیص می‌دادند، اولین کسانی بودند که وارد میدان شده و نقش‌آفرینی می‌کردند. این مسئله باعث شد تا در شورای عالی جهاد، واحدی به نام واحد پشتیبانی از جنگ ایجاد شود. خدمات فراوانی از سوی جهادگران در جنگ انجام شد تا جایی که امام(ره) از ایشان با عنوان سنگرسازان بی‌سنگر یاد کردند. جریان جهادی در بحران عنصری به نام ایمان و شجاعت دارد و برهمین اساس همواره در نوک پیکان خدمت قرار دارد یعنی زمانی که جوانان و سربازان در خط مقدم جبهه‌ها می‌جنگیدند، جهادگران مقداری جلوتر از ایشان مشغول خدمت بود؛ به‌‌طوری که سردار شهید سلیمانی در رسای ایشان این‌گونه بیان می‌کند که زمانی که جهادگران در محلی مشغول خدمت بودند، آنجا طوفان معنویت بود.

جهادگران با عقبه علمی که داشتند، در بحران‌های مختلف متناسب با بحران نقش‌آفرینی می‌کردند. با تداوم فعالیت‌های مختلف جهادگران، ضرباتی به شورای جهادی وارد شد. برخی طمع کرده و حرکت جهادی را اداری کردند و با تشکیل وزارت جهاد سازندگی اولین ضربه به ماهیت حرکت‌های جهادی زده شد. اداری شدن جهاد، جریان جهادی را خاموش نکرد اما باعث کم‌فروغ شدن آن شد. این حرکت باعث شد تا به جای اینکه شوراهای جهادی در استان‌های مختلف از سوی جهادگران اداره شود، به ادارات دولتی سپرده شده و دچار روند اداری و پیمانکاری شوند. این مسئله تا سال 79 ادامه داشت تا اینکه آخرین ضربه به پیکر بی‌جان جریان جهادی وارد شده و موضوع ادغام وزارت جهاد با وزارت کشاورزی مطرح شد. این مسئله آخرین تیر خلاص به پیکر جریان جهادی بود اما اتفاقی رخ داد و همان سال پیش از این ادغام، مقام معظم رهبری فرمان تشکیل بسیج سازندگی را صادر کردند و حرکت‌های جهادی با این فرمان مجددا به حرکت‌های مردمی بازگشت و شکل جریان جهادی در قالب مجامع، کارگروه‌ها و حرکت‌های جهادی ظهور و بروز پیدا کرد. این جریان همان جریانی است که در موضوعات اجتماعی همچون کرونا نقش‌آفرینی می‌کند و همچنان پابرجاست. ‌

ارسال نشود/////ایجاد 24 هزار صندوق‌ قرض‌الحسنه مردم‌پایه از سوی گروه‌های جهادی

ایکنا ـ اغلب مردم فعالیت‌ گروه‌های جهادی را در قالب فعالیت‌های عمرانی مشاهده می‌کنند؛ در صورتی که این گروه‌ها فعالیت‌های فراوانی در حوزه‌های مختلفی همچون فرهنگی و اقتصادی نیز دارند. گروه‌های جهادی در عرصه فرهنگی دارای چه فعالیت‌هایی هستند که باید برای مردم تبیین شود؟

پرنیان: انقلاب اسلامی ایران از آغاز تاکنون موفقیت‌های فراوانی به دست آورده و این تفکر بسیاری از کشورها را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است. در بسیاری از کشورهای خیزش‌های انقلابی انجام می‌شد اما از سوی دستگاه حاکم به شدت سرکوب شده و در نطفه خفه می‌شدند. جمهوری اسلامی این موازنه را تغییر داده و امروز نیز تبدیل به الگوی ایستادگی و مقاوت در میان بسیاری از کشورها شده است. ادبیات زیبای تئوری انقلاب اسلامی شاخه‌های مختلفی دارد که در آن جذابیت وجود دارد. برای مثال حاکمیت عدالت و دستگیری از مظلوم یکی از تئوری‌های انقلاب اسلامی است و مردم بسیاری از کشورهای جهان اگرچه خود زیر بار ظلم و ستم دستگاه حاکم هستند، اما تئوری انقلاب اسلامی را قبول دارند. یکی از جذابیت‌های انقلاب اسلامی حرکت‌های جهادی است یعنی در هیچ‌ کجای عالم این‌گونه نیست که جوانان یک مرز و بوم با اراده خود و بدون هیچ التزامی احساس مسئولیت می‌کنند. کلیدواژه این انقلاب این است که ما باید جامعه خود و حتی در ادامه عالم را به سمتی ببریم که نسبت به همه چیز احساس مسئولیت‌پذیری کنیم. امروز در تئوری و اندیشه آمریکایی و لیبرالیسم، تفکر ماکیاولی حاکم است و این‌گونه بیان می‌کنند که خیر و صلاح جهان را ما تشخیص می‌دهیم و برای اینکه بتوانیم دنیا را مدیریت کنیم، باید تمامی کشورها همراه ما باشند. لذا یکی از جذابیت‌های انقلاب اسلامی همین حرکت‌های جهادی است که این مسئله نیز ریشه در مرجعیت دینی دارد و علما آن را ایجاد کردند. شخص مقام معظم رهبری پیش از انقلاب به اردوی جهادی رفته‌اند و همراه با عده‌ای از مردم به خدمت‌رسانی به محرومان پرداخته‌اند.

پرچم‌داری اصلی جریان جهادی در تفکر، امام(ره) و در میدان عمل مقام معظم رهبری هستند. لذا هدایت گروه‌های جهادی از نگاه اندیشه دینی نشئت می‌گیرد. یعنی طبق دستورات دینی هرجا که انسان نسبت به جامعه احساس مسئولیت کند، بندگی خود را کامل کرده است. این مسئله از زیبایی‌های انقلاب اسلامی است. فعالیت گروه‌های جهادی فی‌نفسه کار گفتمانی است. یعنی فردی که دانشجوی نمونه بوده و در دانشگاه‌های خوب تعلیم دیده و یا تدریس می‌کند، حتماً با یک منظومه گفتمانی در حال حرکت است و فعالیت او صرف کار بنایی و یا خدماتی نیست. این جهادگران طبق اندیشه ناب دینی احساس تکلیف کرده و وارد میدان شده‌اند. پس از انحلال جهاد سازندگی، یک عده از جوانان به صورت خودجوش نسبت به انجام حرکت‌های جهادی اقدام کردند. این حرکت به گوش مقام معظم رهبری رسید و ایشان این پدیده را پدیده‌ای مبارک دانسته و در سال 79 دستور ایجاد بسیج سازندگی جهت هدایت، صیانت و پشتیبانی از جریان جهادی را صادر کردند. امروز پس از 21 سال از ایجاد بسیج سازندگی، تعداد گروه‌های جهادی از یکصد عدد در سال 79 به بیش از 42 هزار گروه رسیده است.

بنابراین، مسئله عمران بهانه حرکت‌های جهادی است و مبنای اصلی آن اندیشه‌ای و گفتمان‌سازی است. ضمن اینکه در پیام 9 ماده‌ای مقام معظم رهبری به گروه‌های جهادی چند موضوع کلیدواژه‌ای وجود دارد. اولا پیش از اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی چنین پیامی صادر کنند، در همان جلسه که با تعدادی از جهادگران داشتند، جمله‌ای فرمودند که جهادگران باید گفتمان جهادی کشور را به گفتمان عمومی جامعه تبدیل کنند. این کار از عهده جوانان متعهد، خلاق و باایمان برمی‌آید که طبق فرموده مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، کشور را به توسعه همه‌جانبه خواهند رساند. رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تأکید عمومی شدن گفتمان جهادی در کشور، تأکید دارند که این مسئله نباید باعث غفلت از ساخت و یا تعمیر خانه محرومان در نقاط مختلف شود؛ چراکه این مسئله برکت کار جهادگران است.

نکته دیگری که رهبر انقلاب اسلامی در پیام 9 ماده‌ای به گروه‌های جهادی دارند، این است که جهادگران باید مردم روستاها را درگیر کار خود کنند. رهبر انقلاب اسلامی طوری به مسئله اشراف دارند که گویی کنار جهادگران نشسته و ضعف‌ها را به ایشان گوشزد می‌کنند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با درگیر کردن مردم روستاها در حرکت‌های جهادی ریشه در این دارد که وظیفه جهادگران فقط ساختن و برنامه‌های عمرانی نیست بلکه باید فعل، رفتار و گفتمان جهادگران باید باعث شد تا جوانان روستایی درگیر کار روستای خود شده و نسبت به کمبودهای منطقه احساس مسئولیت کند. در منظومه گفتمانی مقام معظم رهبری خروجی اصلی مسئله این است که جامعه احساس مسئولیت پبدا کند. یکی از خلأهایی که در رابطه با حرکت‌های جهادی وجود دارد خلأ رسانه‌ای است. امروز نه صدا و سیما در این زمینه بیدار شده و نه سیستم رسانه‌ای کشور. زمانی که ولی جامعه یعنی مقام معظم رهبری پیامی به قشری می‌دهند، تمامی ارکان جامعه نسبت بدان وظیفه دارند و باید آن را پیگیری کنند. متأسفانه سیستم رسانه‌ای کشور در بایکوت عجیبی نسبت به حرکت‌های جهادی قرار دارد. اتفاقا هدف مستقیم یکی از بندهای پیام 9 ماده‌ای مقام معظم رهبری به گروه‌های جهادی، رسانه است. رهبر انقلاب اسلامی خطاب به گروه‌های جهادی می‌فرمایند که باید فعالیت‌های خود را به صورت هنرمندانه رسانه‌ای کنند. این سؤال مطرح می‌شود که آیا صدا و سیما و رسانه‌های کشور طی دو سال گذشته نسبت به این مسئله احساس مسئولیت داشتند؟ که پاسخ خیر! است.

رسانه‌های کشور باید نسبت به پیام رهبر انقلاب اسلامی احساس تکلیف کرده و به عنوان بال اجرایی، گروه‌های جهادی را یاری کنند. امروز گروه‌های جهادی در حوزه‌های مختلف ورود کرده و با آغاز به‌کار مجمع جهادگران که وظیفه اصلی آن سیاست‌گذاری و مطالبه‌گری است، به سمت تخصصی شدن در عرصه‌های مختلف حرکت می‌کنند. به همین دلیل و با پشتیبانی بسیج سازندگی و همکاری و مشورت مجمع جهادگران کشور، تعدادی قرارگاه که در حوزه گفتمان‌سازی نقش ویژه‌ای دارند، در نقاط مختلف کشور ایجاد شده‌اند.

ارسال نشود/////ایجاد 24 هزار صندوق‌ قرض‌الحسنه مردم‌پایه از سوی گروه‌های جهادی

ایکنا ـ آیا گروه‌های جهادی می‌توانند در رفع مشکلات اقتصادی کشور نقش ایفا کرده و از مشکلات کشور بکاهند؟

درستکار: قاطبه گروه‌های جهادی کشور و جهادگران فعال در این گروه‌ها از قشر کارگر و ضعیف بوده و بدون هیچ مزدی نسبت به این‌گونه حرکت‌ها اقدام می‌کنند. جهادگرانی در این بین هستند که با مدارک عالی علمی و بدون دریافت هیچ‌گونه مزدی مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی به ولی‌نعمتان و محرومان هستند. البته خداوند متعال خود مزد خدمت این جهادگران را تقبل کرده و در جای جای قرآن کریم بدان اشاره کرده است. یکی از آیات روشن و واضح در این زمینه آیه «الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ» است که همین آیه برای مزد خدمت جهادگران از سوی خداوند متعال کفایت می‌‌کند.

مزد جهادگران در آخرت دعای شهدا و دستگیری شهدا و در این دنیا نیز دعای خیر محرومان و مستمندان روستایی است که باعث عاقبت‌بخیری ایشان خواهد شد. گروه‌های جهادی در تمامی عرصه‌ها فعالیت می‌کنند. امروز نزدیک به 10 کارگروه تخصصی از جهادگران در عرصه‌های عمرانی، اشتغال‌زایی، اقتصاد مقاومتی، فرهنگی، رسانه، مشاوره اجتماعی، جامعه بانوان و ... فعالیت می‌کنند. در بحث اقتصاد و اشتغال نیز قدم‌های بسیار خوبی از سوی جهادگران برداشته شده و شاخصه کار ایشان نیز تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم پایه و مردم‌محور است که نزدیک به 24 هزار صندوق قرض‌الحسنه مردم‌پایه در کشور وجود دارد که تمامی این صندوق‌ها در روستاهای محروم فعالیت می‌کنند و از سوی خود مردم نیز اداره می‌شوند. با ایجاد این صندوق‌ها در حقیقت مردم در خدمت مردم هستند. گروه‌های جهادی توانسته‌اند با اشتغال‌های زودبازده و کوچک در روستاها مشغول فعالیت شوند و باری را از روی دوش کشور بردارند. در بحث اقتصاد مقاومتی نیز قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده که در همین ایام نیز نزدیک به صدها پروژه در کل کشور شامل چندین هزار خانه مسکن محروم افتتاح می‌شود که همگی نتیجه کار جهادگرانی است که بی مزد و بی‌منت برای رفع مشکلات محرومان که ولی‌نعمتان ما هستند، خدمت می‌کنند.

سال 79 که رهبری معظم انقلاب اسلامی دستور تشکیل سازمان بسیج سازندگی را صادر کردند، این حرکت به گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی آغاز شد و امروز نزدیک به 42 هزار هسته گروه جهادی در کشور داریم که اکثر آن‌ها دارای صندوق قرض‌الحسنه مردم‌پایه و مردم‌محور بوده و ذیل سازمان بسیج سازندگی خدمت‌رسانی می‌کنند. امیدواریم این حرکت همچنان به خوبی تداوم داشته باشد و ضمن تقویت آن، به کل کشور نیز تسری پیدا کند.

ارسال نشود/////ایجاد 24 هزار صندوق‌ قرض‌الحسنه مردم‌پایه از سوی گروه‌های جهادی

ایکنا ـ یکی از مشکلات اصلی کشور موضوع اشتغال است. گروه‌های جهادی چه تأثیری در ایجاد اشتغال کشور داشته و می‌توانند زمینه شکست تحریم‌های اقتصادی را ایجاد کنند؟

خاکزاد: امروز گروه‌های جهادی در کشور به عنوان حلقه‌های میانی بین مردم و حاکمیت فعالیت می‌کنند و مدل موفق فعالیت این گروه‌ها که مدل کوچکی از آن با نام سازمان‌های مردم‌نهاد و مؤسسات مردمی درغرب نیز نتیجه داده است، مبتنی بر اسلام، تشیع و باورهای اعتقادی در ایران اسلامی شکل گرفته و تداوم دارد. مقام معظم رهبری به دنبال دو نکته و مطلب برای کار جهادی هستند. اولاً جهادگران باید طوری عمل کنند که خود را ساخته و به تربیت نیروی تراز انقلاب بپردازند و ثانیاً باید امیددهی به مردم نسبت به نظام اسلامی را در دل فعالیت‌های خود مد نظر قرار دهند؛ به گونه‌ای که مردم تأثیر فعالیت‌های گروه‌های جهادی را به برکت انقلاب بدانند.

مردم با وجود مسئولان خدوم و حضور گروه‌های جهادی در روستاها باید به این مطلب برسند که اگر خدمتی به ایشان ارائه می‌شود، به برکت این انقلاب است. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که جهاد فقط بیل و کلنگ به دست گرفتن نیست. یکی از انتقادات وارد به رسانه‌ها این است که فقط فعالیت‌ گروه‌های جهادی عمرانی را به تصویر می‌کشند در صورتی که امروز با ظرفیت مجمع ملی جهادگران و کارگروه‌های تخصصی که شکل گرفته است، جهادگران به دنبال رویکرد حل مسئله هستند تا بتوانند گره‌ای را از گره‌های مردم باز کنند. در رابطه با موضوع اشتغال‌زایی بسیاری از گروه‌های جهادی در حال فعالیت در زمینه ایجاد مشاغل مختلف هستند. برای مثال تا چند سال گذشته اصلاً بحث آزاد کردن زندانیان معسر در میان نبود و این جهادگران بودند که در این عرصه ورود کردند. امروز با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با موضوع نهضت مؤمنانه بسیج و نهادهای پشتیبان و گروه‌های جهادی بودند که اولین قدم را در این زمینه برداشتند.

بسیاری از گروه‌های جهادی در روستاها و محلات آسیب‌پذیر که عموماً در حاشیه شهرها نیز قرار دارند و تکدی‌گری و مشاغل کاذب زیادی در آن‌ها رواج دارد، ورود کرده و به دنبال ایجاد اشتغال و بومی‌سازی مشاغل در این مناطق هستند تا علاوه بر ایجاد شغل‌های مناسب برای مردم محروم منطقه، زمینه را برای تولید ثروت و پیشگیری از تأثیر تحریم‌های اقتصادی فراهم کنند. گروه‌های جهادی به دنبال بحث تولید در روستاهای مختلف هستند و مدل‌های موفق اشتغال‌زایی و اقتصادی را همراه با مطالبه‌گری در این مناطق پیگیری می‌کنند. گروه‌های جهادی امروز برای تسهیل‌‌گری امر اشتغال در روستاها فعالیت می‌کنند و نسبت به اقلیم و نوع مشکلات مناطق محروم، اقدام به اشتغال‌زایی برای روستاییان می‌کنند.

امروز پس از گذشت 21 سال از آغاز فعالیت‌های گروه‌های جهادی، به دنبال رویکرد حل مسئله در مناطق محروم هستیم که یکی از راهبردهای حل مسئله نیز بحث اشتغال‌زایی است. توسعه کشاروزی، دامپروری و دیگر مشاغل مربوط به این حوزه‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که از سوی گروه‌های جهادی در مناطق محروم پیگیری و اجرا می‌شود. یکی از گروه‌های جهادی در استان مازندران اقدامی جالب نسبت به کاشت زعفران در یک هکتار زمین انجام داد که این میزان امروز به صد هکتار رسیده و باعث ایجاد و تثبیت اشتغال در این مناطق شده است. همچنین، توسعه کاشت گیاهان دارویی در بسیاری از مناطق با توجه به زیست‌بوم هر منطقه نیز از دیگر اقدامات بسیاری از گروه‌های جهادی است که در سطح وسیعی انجام می‌شود. یکی از اهداف گروه‌های جهادی در ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، زمینه‌سازی برای بازگشت روستائیان به روستاها و اشتغال در موطن اصلی خود است.

ارسال نشود/////ایجاد 24 هزار صندوق‌ قرض‌الحسنه مردم‌پایه از سوی گروه‌های جهادی

ایکنا ـ گروه‌های جهادی امروز با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

ایل‌بیگی: اولین و اساسی‌‌ترین مشکل، به نوع نگاه مسئولان به گروه‌های بازمی‌گردد. برخی مسئولان هنوز مفهوم مردم‌سالاری را نیاموخته‌اند و اینکه مردم باید سالار امور باشند به چه معنا است؟ برخی هنوز درک نکرده‌اند که مردم سالار جنگ بودند و جنگ را چرخاندند. مسئولان باید بدانند که مردم می‌توانند شهرها را اداره کرده و اقتصاد را بچرخانند. مسئولان باید بدانند که به جای مدل‌های بروکرات و لیبرال و نظام سرمایه‌داری، می‌توان مشکلات مردم را با همراهی و به دست خود ایشان حل کنند. امروز پاک‌ترین عنصر اساسی کشور همین بدنه مردمی آن است. متأسفانه نگاه برخی از مسئولان کشور این نیست و علاقه دارند تا با مدل نظام‌های طبقاتی مشکلات را حل کنند که بسیار پرهزینه است اما زمانی که مشکلات به خود مردم سپرده می‌شود، این مسئله کم‌هزینه‌تر، دقیق‌تر و جذاب‌تر است و باعث بالا رفتن مشارکت مردم نیز می‌شود. چنانچه مسئولان ظرفیت گروه‌های جهادی را به خوبی درک کنند، در نقشه مواجهه با بحران، نقش مردم را می‌بینند.

مشکل دوم گروه‌های جهادی، طمع برخی جناح‌های سیاسی و دولتی به جریانات جهادی است. برخی جریانات به جای اینکه با استفاده از این گروه‌ها به حل مشکلات مردم بپردازند، به دنبال این هستند که از این بدنه‌های مردمی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود بهره‌برداری کنند. گروه‌های جهادی نه با اصلاح‌طلبان بوده و نه با اصول‌گرایان؛ یعنی جهادگران به هیچ وجه ابزار دست سیاسیون نبوده و نیستند اما برخی از مسئولان به دنبال این هستند که با پیوست‌های سیاسی، حمایت‌های خود را از گروه‌های جهادی رقم بزنند. این نگاه، صدمه زیادی به گروه‌های جهادی می‌زند و باعث دیده نشدن فعالیت آن‌ها می‌شود. مقام معظم رهبری امروز تأکید فراوانی بر جهاد تبیین داشته و فعالیت گروه‌های جهادی را باعث امیدآفرینی در کشور می‌دانند. بنابراین، این نیاز مبرم وجود دارد که تلاش و فعالیت‌های اثرگذار گروه‌های جهادی به خوبی به تصویر کشده شود. علت این مسئله نیز این است که برخی جریانات سیاسی قصد ندارند تا این ارزش افزوده و تحرک ملت به تصویر کشیده شود؛ چراکه این مسئله تبیین‌گر و بیانگر بسیاری از حقایق جامعه است.

امروز یکی از واقعیت‌های جامعه ما گروه‌های جهادی هستند که در حال خدمت‌رسانی به محرومان در سخت‌ترین نقاط کشور هستند و نیاز است تا فعالیت ایشان به خوبی برای مردم رسانه‌ای و تبیین شود. البته متأسفانه بسیاری از جهادگران در مسیر خدمت به مردم با خطرات فراوانی نیز روبه‌رو هستند و بعضاً جان خویش را نیز در این راه از دست داده‌اند. این سؤال مطرح می‌شود که چرا هیچ صدایی از شهدا و ایثارگران و جانبازان در راه خدمت به مردم و محرومان در رسانه‌های کشور وجود ندارد. متأسفانه طی سال‌های متمادی از فعالیت گروه‌های جهادی حدود 50 نفر از جهادگران به فیض عظیم شهادت رسیده‌اند و هیچ نامی از ایشان در جایی برده نمی‌شود. متأسفانه رسانه ملی نیز حمایت لازم از گروه‌های جهادی ندارد و حتی به جای اینکه با نمایندگان مجمع جهادگران در رابطه با گروه‌های جهادی گفت‌و‌گو کند، به بحث و تبادل نظر با اشخاصی می‌پردازد که به نام گروه‌های جهادی، مشغول اقدامات دیگری هستند.

البته جریان جهادی کشور 21 سال است که راه خود را پیدا کرده و آن را مخلصانه ادامه می‌دهد. در نهایت نیز رسانه مجبور است به این موضوع بپردازد، چراکه صدای جهادگران، صدایی مردمی است. امروز جریان نفوذ به دنبال القای ناامیدی به کشور است. اینکه امروز جوانان جهادی کشور بدون دریافت هیچ‌گونه مزدی در صف مقدم خدمت و تلاش قرار دارد، نشان از امید و نشاط فراوان در سطح جامعه است. تعداد زیادی از نیروهای جهادی کشور در مراحل مختلف خدمت‌رسانی به محرومان جان خود را از دست داده یا جانباز می‌شوند اما هیچ صدایی از ایشان به جایی نمی‌رسد. البته با وجود مشکلات فراوان، جمع کثیری از مردم هستند که مشکلات را مرتفع می‌کنند.

یکی از مشکلات دیگر گروه‌های جهادی این است که به جای اینکه پول و بودجه دولتی را به دست نمایندگان مردمی بسپارند، با انعقاد قرادادهای پیمانی و به شکل پیمانکاری، کارها و امور مختلف را به دست پیمانکاران می‌سپارند. چنانچه این بودجه‌ها در اختیار خود مردم و جهادگران قرار گیرد، می‌توانند با سرعت بخشیدن به فعالیت‌ها، خدمات بیشتری به مردم محروم ارائه کنند. یکی از علل عدم حل مشکلات طی سال‌های گذشته، نگاه لیبرالی برخی از مسئولان با ادعای اصولگرایی و اصلاح‌طلبی است. توسل و توکل و استفاده از ظرفیت بسیج مردمی و آحاد مردم جزء اصول و اصلاحات است. اما مشاهده می‌کنیم که برخی قصد دارند تا با کنار زدن نقش بسیج و گروه‌های جهادی به مطامع سیاسی خود دست پیدا کنند.

بخش دوم نشست متعاقبا منتشر می‌شود.

گزارش از مجتبی افشار

انتهای پیام
captcha