طلاب مذاهب‌ اسلامی با همان مذهبی که دارند، آموزش می‌بینند
کد خبر: 4037958
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان:

طلاب مذاهب‌ اسلامی با همان مذهبی که دارند، آموزش می‌بینند

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان گفت: طلاب مذاهب‌ اسلامی با همان مذهبی که برای تحصیل وارد المصطفی می‌شوند، فارغ‌التحصیل می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، نماینده المصطفی در خراسان

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان، دوم اسفندماه در دیدار رئیس دانشگاه قفقاز شهرکارس(قارص) ترکیه با معرفی جامعةالمصطفی و نمایندگی این نهاد علمی در استان خراسان، اظهار کرد: جامعةالمصطفی، یکی از بزرگترین نهاد‌های علمی ـ آموزشی و در زمره دانشگاه‌های بین‌المللی جهان اسلام است که میزبان ده‌ها هزار دانشجو مشتاق و علاقه‌مند فراگیری علوم اسلامی از سراسر جهان است.

وی افزود: جامعةالمصطفی از سویی با حفظ و التزام به سنت‌های اصیل اسلامی و حوزوی و از سوی دیگر، با رویکردی جدید و آکادمیک، با بهره‌گیری از شیوه‌ها و قالب‌های نو به ارائه مباحث علوم‌اسلامی و انسانی پرداخته و در حقیقت ترکیبی از سنت‌های اصیل و دستاورد‌های جدید بشری را رقم زده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح ادامه داد: هر چند جامعةالمصطفی با رویکردی بر اساس مذهب اهل‌البیت(ع) فعالیت می‌کند، اما براساس سیاست اصولی تقریب مذاهب، دارای بزرگترین مرکز علمی در گرگان، ویژه دانشجویان اهل‌سنت است و یکی از شرایط این مرکز آن است که دانشجویان با مذهبی که وارد شده‌اند، باید با همان مذهب نیز خارج شوند و این مسئله سبب ایجاد اعتماد متقابل و توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی میان جامعةالمصطفی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی در جهان اسلام شده است.

وی با اشاره به راهبرد رهبر معظم انقلاب اسلامی، تصریح کرد: معظم‌له می‌فرمایند: «مهم است که افراد باید در همان مذهبی که هستند، مسلمان واقعی و ملتزم باشند».

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با کشور دوست و برادر خود ترکیه، دارای روابط و سوابق کهن تمدنی، فرهنکی و مردمی است و ارتباطات علمی ـ فرهنگی بین دو کشور مربوط به عصر حاضر نبوده و همواره در طول قرون و اعصار با قوت و قدرت پا برجا بوده است.

وی تصریح کرد: ما بر اساس این اشتراکات و مؤلفه‌های مشترک و بزرگی مانند اسلام، اعتقاد به قرآن و نبوت پیامبر(ص) و وجود علمای بزرگ و سابقه تمدنی مشترک، می‌توانیم همکاری‌های بیشتری در حوزه‌های علمی و فرهنگی داشته باشیم. وجود دانشگاه‌های بزرگ در دو کشور و رشد علمی بسیار سریع در ایران پس از انقلاب‌ اسلامی، رشد علمی که در ترکیه شاهد آن هستیم و همچنین رتبه برتر از نظر میزان تأسیس دانشگاه در منطقه و جهان، بر وجوه اشتراک ما افزوده است.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان عنوان کرد: هم‌اکنون، ما با دانشگاه‌های زیادی در سراسر جهان تفاهم‌نامه همکاری علمی، پژوهشی و تحقیقاتی داریم و آماده‌ایم با دانشگاه قفقاز نیز همکاری‌های علمی را توسعه دهیم.

صالح، به محور‌هایی همچون برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست‌های علمی آنلاین در حوزه نیازمندی‌های مخاطبان در قالب موضوعات به‌روز و کاربردی، همچنین امکان برگزاری همایش‌ها و سلسله هم‌اندیشی‌های تخصصی با هدف تولید علم می‌تواند زمینه‌های همکاری دوجانبه را تقویت کند.

سپس، پروفسور حسنو کاپو، رئیس دانشگاه قفقاز شهر کارس ترکیه ضمن ارائه گزارشی، از ظرفیت‌های علمی و دانشی المصطفی استقبال کرد و خواستار توسعه همکاری‌های طرفین شد.

انتهای پیام
captcha