قاضی‌زاده: سالی 31 فیلم درباره شهدا در کشور ساخته خواهد شد + فیلم و صوت
کد خبر: 4039202
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
گزارش ایکنا از نشست خبری بنیاد شهید

قاضی‌زاده: سالی 31 فیلم درباره شهدا در کشور ساخته خواهد شد + فیلم و صوت

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در حوزه فرهنگی برنامه‌ریزی کردیم تا سالانه در هر استان یک فیلم سینمایی در مورد چهره‌ای بارز یا موضوع مرتبطی با محتوای ایثار و شهادت ساخته شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با آیین برنامه‌های سالروز تأسیس بنیاد شهید و بزرگداشت شهدا امروز هشتم اسفند در سالن شهید رسول‌زاده بنیاد شهید برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) گفت: ما در طلیعه دهه شهید هستیم که هرساله به مناسبت ۲۲ اسفندماه که سالروز تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بنیاد شهید دارای دو وظیفه بزرگ است ادامه داد: یک، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که طبق قوانین وظیفه اصلی بنیاد است و وظیفه دوم که در همین راستاست؛ حفظ منزلت و کرامت جامعه ایثارگران و خانواده عزیز شهداست. 

قاضی‌زاده در ادامه گزارشی از اقداماتی که در این پنج ماه ریاست خود بر بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام داده است ارائه داد و گفت: در ابتدای کار نیاز بود تا سازمان را بشناسیم و نسبت به محدودیت‌ها، ساختار، مسائل، جامعه هدف و موضوعات آگاه شویم و دو ماه به این موضوع پرداختیم.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: ما در سطح بنگاه‌داری در بخش‌های مختلف مرتبط با دولت نقش‌آفرینی داریم. در حوزه‌های چون آموزش و پرورش،‌ آموزش عالی، کشاورزی و... فعالیت داریم که البته این نقش‌ها خرد است و نقش کلان برجسته‌ای نیست اما به سهم خودمان نقش‌آفرینی می‌کنیم.

قاضی زاده: بنیاد شهید در آینده نزدیک تبدیل به یک سازمان هوشمند می‌شود + فیلم و صوت

وی ادامه داد: نیاز بود بعد از شناخت مسائل و با توجه به رویکردهای دولت آقای رئیسی، برنامه‌ پایه‌ای تحول این بخش را بنویسیم و بر همین اساس برنامه عملیاتی تهیه شد. برنامه عملیاتی بنا به برنامه کلی، خرد، سطح سازمان و بر اساس سال مجموعه اقدامات و فعالیت‌ها تدوین و تهیه شد و در اختیار بخش‌های مختلف سازمان قرار گرفت. عملکرد مدیران در دو سال آتی بر این اساس است.

قاضی‌زاده تصریح کرد: نظام انتخاب و انتصاب مدیران هم طراحی شد که در سازمان اقتصادی معروف به امساک است و دارای مراحل مربوط به خود است که بعد از طی این مراحل در نهایت افراد انتخاب می‌شوند. این فرایند در خود سازمان بنیاد شهید اجرا شده و مدیرانی کلی که در ستاد و سطح بودند از این بخش انتخاب شدند.

کد

رییس بنیاد شهید عنوان کرد: در کنار این برنامه عملیاتی که نگاه آن اصلاح فرایندها و ساختارها است؛ بحث هوشمندسازی خدمات را هم دنبال می‌کنیم. مرکز آیتی تقویت شده و بنیاد شهید در آینده نزدیک تبدیل به یک سازمان هوشمند می‌شود. در حوزه ارائه خدماتی که نیازی به خدمت نیروی انسانی ندارد مانند صدور گواهی‌ها،‌ کارها هوشمند می‌شود. به همین منظور سامانه‌های اطلاعاتی بنیاد گسترش پیدا کرد و به بخش‌های مختلف متصل شد.

قاضی زاده: بنیاد شهید در آینده نزدیک تبدیل به یک سازمان هوشمند می‌شود + فیلم و صوت

وی ادامه داد: در حوزه تعاون که اصل خدمات، معیشتی و رفاهی است، در آنجا خدمات کمک معیشت، مسکن می‌دهیم. سعی کردیم به پنج دهک پایین اقتصادی جامعه توجه کنیم. ما به بخشی از جامعه هدف که نیازهای آنها ضروری‌تر و اضطراری‌تر است توجه ویژه کردیم. تمرکز اولیه ما این است که دهک یک را که کم‌ترین دهک اقتصادی محسوب می‌شود به عنوان اصلِ گروهی باشد. در طی دو ماه آینده برای تک‌تک خانواده‌ها شناسنامه‌ای تشکیل می‌شود تا برای هر کدام بسته خاصی تهیه و متناسب با آن کمک شود. حدود 9 هزار خانوار در این بسته اولیه قرار می‌گیرند.

قاضی‌زاده اضافه کرد: بعضی از مسائل دیگر هم مانند استخدام فرزندان ایثارگران هم برنامه‌هایی است که باید به صورت قانونی دنبال کنیم. در برنامه‌های تبدیل وضعیت‌ها و استخدام، کارهای‌ مفصلی صورت گرفته است. ما صندوق اشتغال و کارآفرینی هم داریم که جمعیت متقاضی کار ما عددی کم‌تر از 283 هزار نفر است. این صندوق متولی ایجاد شغل غیردولتی برای این افراد است که طی جلساتی که برگزار شد قرار بر این شد که افراد را جذب کنند.

وی در رابطه با حوزه فرهنگی بیان کرد: در حوزه فرهنگی هم یک تغییر رویکرد فرهنگی به صورت جدی اتفاق افتاده است که از ظرفیت‌های فرهنگی دیگر دستگاه‌ها هم استفاده کنیم. می‌توانیم در همایش حضرت ام‌البنین (س) این را ببینیم که به خوبی با سایر نهادها و سازمان‌ها همکاری داشتیم. رویکردها ما این است که از ظرفیت مردمی و سایر دستگاه‌ها حداکثر استفاده شود و تا الان چندین برنامه را در این حوزه داشته‌ایم.

قاضی‌زاده در رابطه با حوزه بهداشت و درمان گفت: در حوزه بهداشت و درمان، برنامه‌هایی برای توسعه زیرساخت‌های این حوزه به خصوص بخش روان‌پزشکی داریم. مرکز «متد» که به دلیل کمبود نقدینگی مدت‌ها بود امکان اینکه بتوانند مواد اولیه ساخت دست و پای مصنوعی را فراهم کند نداشت و تلاش شد تامین مالی شود.

قاضی زاده: بنیاد شهید در آینده نزدیک تبدیل به یک سازمان هوشمند می‌شود + فیلم و صوت

وی اظهار کرد: حجم زیادی از اموال و املاکی که در اختیار بنیاد بوده فاقد سند است. از 11 هزار فقره املاکی که در اختیار بنیاد است؛ حجم زیادی از آنها مشکل حقوقی داشتند که ما یک سامانه ثبت املاک بنیاد ایجاد کردیم تا تمامی املاک در آنجا تجمیع شود و میزان ارزش واقعی آنها احصاء شود و دوباره به چرخه بازآفرینی برگردد.

وی افزود: در زمینه اقتصادی «کوثر» نیز بحث شفافیت مالی آن و خارج شدن از برخی بنگاه‌داری غیرضروری و زیان‌ده است و نهایتاً خروج کامل از بنگاه‌داری و رفتن به سمت مدیریت زنجیره ارزش است. ما سازمان ایثار را داریم که مراکز جامع توانبخشی و رفاهی است که خیلی از مراکز افتتاح نشده و استفاده نمی‌شد؛ در این مدت پنج تا از این مراکز افتتاح شد و در حال تجهیز است و ان‌شاءالله همزمان با 22 اسفند برای خانواده‌های عزیز ایثارگران قابل استفاده می‌شوند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه ما سه برنامه کلی را در حال دنبال کردن هستیم ادامه داد:  اول از همه تمرکز بر ماموریت‌های اصلی ماست که این تمرکز کامل وجود نداشت و بعضی از ماموریت‌ها پررنگ و برخی از آنها غفلت شده بود که دنبال توازن‌بخشی هستیم. دوم اصلاح ساختاری بنیاد را داریم که یک ساختار غیرماموریت‌گرا و متکثر و در حال کار روی ساختار سازمان نیروی انسانی و منابع مالی است. سوم افزایش خدمات به جامعه هدف و عدالت در بهره‌مندی است که با شفاف‌سازی و جمع‌آوری اطلاعات میزان برخورداری‌ها و وضعیت اقتصادی جامعه هدف را احصاء و متناسب با نیاز افراد خدمات را سازماندهی می‌کنیم.

قاضی‌زاده در رابطه با برنامه‌های بنیاد در دهه شهید گفت: مراسم امروز یک افتتاحیه هم محسوب می‌شود. در حوزه فرهنگی یک برنامه‌ریزی کردیم که هر استان در هر سال یک فیلم سینمایی در رابطه با یک چهره بارز حوزه ایثار و شهادت یا یک موضوع مرتبط با این حوزه ساخته شود. بنیاد شهید بین 25 تا 30 درصد از هزینه آن را تامین می‌کند. امروز 13 فیلم برای 6 استان تفاهم‌نامه‌اش امضاء می‌شود که 3 سریال، 6 فیلم سینمایی، 3 برنامه تلویزیونی و یک مستند است.

وی ادامه داد: اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی کتاب سرخ‌نگاران در حوزه نگارش کتاب، نشر و ترجمه، اختتامیه اولین جشنواره ملی موسیقی نوای مهر، اختتامیه ششمین جشنواره آموزشی و تحصیلی جایزه ملی ایثار و همایش جایزه شهید پیشرفت با جایزه‌ای با عنوان شهید فخری‌زاده نیز از برنامه‌های دیگر است. به علت تقارن روز جانباز با روز شهید برنامه‌ها در حال تجمیع است و مراسم به صورت ترکیبی برگزار می‌شود. نیز تجلیل از همسران شهید و غرس ۲۳۰ هزار درخت را داریم.

در انتهای این نشست تفاهم‌نامه‌های استان‌های مختلف بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ساخت برنامه‌ با صدا و سیما امضا شد. 

انتهای پیام
captcha