موازی‌کاری در حوزه کتاب بی‌معنی است/ هنر اهل قلم دیدن نادیده‌هاست+ فیلم
کد خبر: 4039472
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
گزارش ایکنا از اختتامیه جشنواره «سرخ نگاران»

موازی‌کاری در حوزه کتاب بی‌معنی است/ هنر اهل قلم دیدن نادیده‌هاست+ فیلم

مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی کتاب «سرخ نگاران» امروز در تالار وحدت برگزار شد.

در انتظار عکس//// قاضی زاده: باید از تمام ظرفیت‌های حوزه ادبیات برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم/ عاملی: جهاد تبیین یک ضرورت است + فیلمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی کتاب حوزه ایثار و شهادت تحت عنوان «سرخ‌نگاران» امروز دوشنبه نهم اسفند 1400 در تالار وحدت برگزار شد.

ایثارگری‌ها باید از طریق کتاب ثبت شود

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تبریک مبعث رسول اکرم (ص) و ایام مبارک شعبانیه بیان کرد: ما در طلیعه روز و دهه شهید هستیم و امسال این روز با روز جانباز تقارن پیدا کرده است. همچنین در طلیعه جشنواره‌های حوزه ایثار و شهادت هستم و این روزها به گونه‌ای دهه فجر حوزه ایثار و شهادت است. 

وی ادامه داد: کتاب، تنها رشته هنری بین نسلی است که در ارتباط با نسل‌هاست. ما از طریق کتاب‌ است که با حافظ و مولوی در ارتباط هستیم. ایثارگری‌ها باید از طریق کتاب ثبت شود. باید از تمام ظرفیت‌های حوزه ادبیات برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم.

قاضی‌زاده افزود: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است. میزان کمی از محتوای عظیم انقلاب اسلامی نوشته شده که این کم‌کاری باید جبران شود. برگزاری جشنواره‌هایی از این دست باعث انگیزه برای فعالیت در این حوزه می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که این جشنواره‌ها راهنما هستند و به نویسندگان تازه‌کار، مسیر درست را نشان می‌دهند.

در انتظار عکس//// قاضی زاده: باید از تمام ظرفیت‌های حوزه ادبیات برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم/ عاملی: جهاد تبیین یک ضرورت است + فیلم

 اگر جنگ را روایت نکنیم دیگران آن را به دروغ روایت خواهند کرد

در ادامه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نادیده‌های بسیاری در رابطه با جنگ وجود دارد و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اگر ما جنگ را روایت نکنیم دیگران آن را به دروغ روایت خواهند کرد و بنابراین جهاد تبیین یک ضرورت است.

وی اضافه کرد: تجربه چهل ساله انقلاب اسلامی سرمایه بزرگی برای گام دوم انقلاب اسلامی ایجاد کرده و باید با استفاده از ادبیات ایثار و شهادت اجزای تمدن نوین اسلامی را پررنگ کنیم.

عاملی اظهار کرد: دیدن نادیده‌ها، هنر اهل قلم است تا با نمادسازی، نمادهای کم‌تر شناخته شده را نشان دهند. خلق سرمایه اجتماعی و تقویت امید است. بازنمایی یک هنری است که با تیزبینی‌های یک نویسنده همراه است. با این کار می‌توان امید و سرمایه اجتماعی را خلق کرد.

وی افزود: جنگ، روایت جنگیدن‌ها و نجنگیدن‌ها و جنگ خوب و جنگ بد بود. جنگ ما دفاعی بود و سلحشوران ما با وضو و غسل و روزه به میدان نبرد می‌رفتند. اینها ارزش‌های بزرگ جنگ دوران دفاع مقدس بود اما اکنون جبهه جنگ در دنیا فجایع بزرگ تولید می‌کند. جنگ ما روایت صلح و روایت قدرت برای نجنگیدن بود.

در انتظار عکس//// قاضی زاده: باید از تمام ظرفیت‌های حوزه ادبیات برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم/ عاملی: جهاد تبیین یک ضرورت است + فیلم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران پنجمین قدرت نظامی جهان برای نجنگیدن است و قدرت ما قدرت بازدارنده است تا دشمن جرات جنگیدن نداشته باشد.

عاملی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین گفت: ما با فرهنگ اسلامی سعی داریم از جنگ پرهیز کنیم و علاقه‌مند به صلح برای همه جوامع انسانی هستیم. منشأ جنگ را جهل و عصبیت و ناتوانی می‌دانیم ولی وقتی در جبهه دشمن قداره‌کشی می‌کند گریزی نیست که با رویکرد جنگ محدود و پرهیز از ایجاد هراس و آزار مردم وارد شد.

وی با بیان اینکه تاریخ غیرت مردان دفاع مقدس را فراموش نمی‌کند، افزود: اگر امروز دشمن جرات ورود به حریم ایران اسلامی را ندارد ناشی از تدبیر و حکمت رهبری ایران اسلامی است. حضور خانواده شهدا و نسلی که جنگ را می‌شناسند باعث شده که دشمن جرات نزدیک شدن به ایران اسلامی را پیدا نکند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان اضافه کرد: مصوبات بسیاری در طول ۳۷ سال فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تقویت فرهنگ ایثار و شهادت وجود دارد و سعی داریم در شوراهای تخصصی از نظرات بنیاد شهید و امور ایثارگران بهره‌مند شویم.

نبود گروه‌های مردم‌نهاد حلقه مفقوده فرهنگ کشور است

یاسر احمدوند؛ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز در این مراسم گفت: کیفیت آثار از غنای بیشتری برخوردار است و به‌رغم کارهای که انجام گرفته، طبق گفته مقام معظم رهبری باید به عدد صد برابر برسد که یک همت مضاعف می‌طلبد. توجه به شهدا قابل تقدیر است و باید از آن حمایت شود.

وی ادامه داد: وضعیت کتابخوانی در کشور ما وضعیت مطلوبی است اما به نسبت پیام منجی بشریت و دین مبین ما فاصله بسیاری دارد. حدود بیست میلیون نفر جمعیت تحصیل کرده از کشور سرانه مطالعاتی صفر دارند که آمار خوبی نیست.

در انتظار عکس//// قاضی زاده: باید از تمام ظرفیت‌های حوزه ادبیات برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم/ عاملی: جهاد تبیین یک ضرورت است + فیلم

احمدوند افزود: وظیفه ما در بخش دولتی و حاکمیتی حمایت از مجموعه‌های مردمی است. حمایت از استعدادهای نوظهور ضروری است و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تمام توان برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تلاش می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امروز در تمام روستاهای کشور، نمادی از فرهنگ ایثار و شهادت وجود دارد که قابلیت تبدیل شدن به اثر مکتوب را دارد. حلقه مفقوده فرهنگ کشور، نبود گروه‌های مردم‌نهاد است.

کتاب منبع و منشأ تولید محصولات فرهنگی دیگر است

در ادامه برنامه محمدعلی فقیه؛ معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تبریک مبعث پیامبر بیان کرد: کتاب در میان محصولات فرهنگی باارزش‌تربن محصول است‌. جشنواره‌های زیادی در کشور برگزار می‌شود اما هیچ کاری در حوزه کتاب تکراری و موازی‌کاری محسوب نمی‌شود چون کتاب منبع و منشأ تولید محصولات فرهنگی دیگر است.

وی ادامه داد: ضرورت کتاب در کشور به حدی است که مقام معظم رهبری در سخنانشان بسیار بر این موضوع تاکید دارند. بنیاد شهید به عنوان متولی این موضوع علاوه بر اینکه باید در تولید کار کند باید از افراد دیگر هم که در این رابطه کار می‌کنند حمایت کند. جهاد تبیین که در مورد تاکید مقام معظم رهبری است از طریق همین کتاب است که می‌تواند انجام شود و جلوی تحریف را بگیرد. ۲۲ هزار کتاب در سال‌های بعد از انقلاب در رابطه با فرهنگ ایثار و شهادت تولید شده که بنیاد شهید در ده درصد از این آمار دست داشته و تولید و به چاپ رسانده است. ۱۱۵ کتاب صوتی و ترجمه 70 کتاب تا الان از دیگر اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: حتما باید کتاب کاغذی چاپ شود اما باید در حوزه الکترونیکی کار کنیم تا فرهنگ ایثار و شهادت را نیز از این طریق ترویج کنیم. با توجه به نقش حمایت‌کننده‌ای که در بنیاد شهید وجود دارد اما این بنیاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشی ندارد ما از همینجا درخواست می‌کنیم که به این موضوع توجه کنند و بنیاد شهید عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شود.

در انتهای این مراسم از برگزیدگان آثار برتر در حوزه کتاب کودک و نوجوان، بزرگسالان، ادبیات و هنر، مستند نگاری و نقد و پژوهش که برای نخستین بار در فاصله سال‌های ۱۳۹۸-۱۳۹۹ منتشر شده‌اند، تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha