«بچه‌های نور» و تلاش برای جهانی‌شدن ارزش‌های اسلامی
کد خبر: 4040686
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۹

«بچه‌های نور» و تلاش برای جهانی‌شدن ارزش‌های اسلامی

در میان استارتاپ‌های پرطرفدار اسلامی در جهان، «بچه‌های نور» با 12 سال سابقه توانسته جایگاه پررنگی را در بین 92 درصد از بینندگان مسلمان مقیم آمریکا، کانادا، بریتانیا و استرالیا به خود اختصاص دهد؛ برنامه‌ای پر محتوا به ابتکار یک نوآفرین مسلمان که دغدغه‌اش چالش تربیت اسلامی نسل مسلمان در کشورهای خارجی است.

بچه‌های نور و تلاش برای جهانی شدن مفاهیم و ارزش‌های اسلامی کودکان

به گزارش ایکنا؛ به نقل از Salam Gateway، یکی از حوزه‌هایی که استارتاپ‌های اسلامی در آن فعالیت دارند، آموزش به‌خصوص آموزش مفاهیم اسلامی به کودکان است. یکی از این استارتاپ‌ها که در این عرصه توانسته فعالیت خود را ادامه دهد، «بچه‌های نور»(Noor Kids) است. این برنامه با مضمون اسلامی از زمان راه‌اندازی در سال 2012 میلادی رشد چشمگیری داشته است و برنامه‌های آن اکنون در 52 کشور تماشا می‌شود. علاوه بر این، کتاب‌های آن تاکنون به هزاران نفر فروخته شده است.

«بچه‌های نور»، ایده‌ای از نوآفرین مسلمان آمریکایی به نام امین جی عاصر(Amin G. Aaser) است. عاصر که در مینه‌سوتا در شمال ایالات متحده بزرگ شده، در مدرسه به دلیل داشتن هویت مسلمان در یک شهر با اکثریت سفیدپوستان با مشکل مواجه بوده است. پدر شدن عاصر باعث شد که با چالش تربیت اسلامی فرزندان در آمریکا روبه‌رو شود.

عاصر شغل خود در حوزه سرمایه‌گذاری را رها و مشغول آموزش و یادگیری روانشناسی کودکان در دانشگاه‌های برکلی و هاروارد با تمرکز بر شکل‌گیری هویت و رشد شخصیتی شد.

در سال 2012 میلادی، او «بچه‌های نور» را به عنوان مدیر اجرایی، نویسنده و داستان‌نویس راه‌اندازی کرد.

عاصر به Salam Gateway گفت: «بچه‌های نور» برنامه هویت‌سازی است. این بدان معناست که خانواده‌ها هر ماه یک کتاب جدید به خانه‌شان تحویل می‌دهند و هر هفته یک برنامه داستان‌سرایی آنلاین دارند. ما با شتاب نسبتاً سریعی رشد کرده‌ایم و هیچ تأمین مالی خارجی وجود ندارد، بنابراین همه چیز را خودمان راه‌اندازی کردیم. الحمدالله، واقعاً به استقبال خانواده‌ها افتخار می‌کنیم.

خانواده‌ها برای اشتراک چهار ماهه، 40 دلار و 12 ماهه 100 دلار می‌پردازند و از برنامه‌های  هویت‌سازی اخلاقی «کودکان نور» استفاده می‌کنند.

عاصر تصریح می‌کند: محتوا کاملاً آموزشی بوده و یک مدل هویت‌سازی اختصاصی در سراسر کار ایجاد می‌کند. هر یک از داستان‌های ما مانند مطالعه موردی در مدرسه بازرگانی هاروارد است، اما به شخصیت بچه‌ها مربوط می‌شود. ما از داستان‌های مدل‌سازی مثبت استفاده می‌کنیم، جایی که بچه‌ها می‌توانند خود را به جای یکی از چهار شخصیت قرار دهند که با یک مشکل واقعی سر و کار دارد. داستان‌ها از یک برنامه درسی هویت‌سازی پیروی می‌کنند که بر 36 موضوع مرتبط با شخصیت اسلامی، شهروندی و اعتقاد تمرکز دارد. در نهایت، همه چیز در مورد تفکر انتقادی است که به بچه‌ها کمک می‌کند تا بفهمند چرا به کاری که انجام می‌دهند، اعتقاد دارند.

بچه‌های نور و تلاش برای جهانی شدن مفاهیم و ارزش‌های اسلامی کودکان

«بچه‌های نور» در طول یک دهه گذشته 140 داستان تولید کرده است. با گسترش جذابیتش از طریق دهان به دهان و از طریق رسانه‌های اجتماعی در داخل و خارج از آمریکا، به طور خودجوش رشد کرده است.

بنیان‌گذار بچه‌های نور گفت: ما کار خود را در آمریکای شمالی، کشوری با مهاجران شروع کردیم، بنابراین معنای آن این است که از طریق واتساپ برای خانواده‌ها (مستقر در ایالات متحده) داستان‌های بچه‌های نور را معرفی کنیم که بسیار راحت است.

در پنج سال نخست تولید «بچه‌های نور»، عاصر از شهری به شهر دیگر سفر و برای خانواده‌های مسلمان در مساجد و مراکز اسلامی برنامه اجرا می‌کرد. در این مدت، عاصر از 550 مرکز اسلامی در شهر‌های مختلف برای آموزش به معلمان، گفتن داستان یا برگزاری سمینار بازدید کرد.

عاصر معتقد است: سفرها در جلب اعتماد مخاطبان اولیه نقشی حیاتی ایفا و به ایجاد پایگاهی مستحکم برای تیم او کمک کرد. جامعه مسلمان، کار بچه‌های نور را دیدند و شناختند و بعد از عاصر خواستند که بیاید و برنامه‌ اجرا کند.

سال گذشته، اشتراک برنامه شخصیت‌سازی بچه‌های نور به 250 هزار خانواده در 56 کشور جهان رسید. حدود 92 درصد از بینندگان در ایالات متحده و کانادا و بقیه عمدتاً در بریتانیا و استرالیا هستند. برخی از بینندگان در امارات، قطر، نیجریه، پاکستان و مالزی حضور دارند.

تا‌کنون، محتوا متمرکز بر زبان انگلیسی بوده، اما عاصر می‌گوید برای بین‌المللی کردن «بچه‌های نور» ظرفیت قابل توجهی  وجود دارد. کتاب‌هایی که بچه‌های نور منتشر می‌کند موفقیت‌های جهانی داشته‌ و هزاران نسخه از آن در پاکستان، امارات و مالزی به فروش رسیده است.

بچه‌های نور و تلاش برای جهانی شدن مفاهیم و ارزش‌های اسلامی کودکان

عاصر در مورد بین‌المللی شدن بچه‌های نور تصریح می‌کند: یکی از دلایل این امر(استقبال بین‌المللی) این است که خط داستانی ما یک «کمدی موقعیت» از چهار شخصیت مسلمان آمریکایی است که در محله‌ای به نام «Maple Grove» زندگی می‌کنند. مردم (در سرتاسر جهان) واقعاً تحریک می‌شوند تا از تجربه مسلمانان در آمریکا یاد بگیرند. این خط داستانی به خوبی پیش می‌رود.

«کمدی موقعیت» گونه‌ای از کمدی است که در آن شخصیت‌های فیلم یا سریال در مکان‌های عادی مانند محل کار یا خانه حضور دارند و فعالیت‌های روزانه آن‌ها با حرکات یا دیالوگ‌های طنز انجام می‌شود.

عامل دیگر کمبود کتاب‌های با کیفیت بالای مناسب کودکان مسلمان در امارات، پاکستان و جاهای دیگر بوده است.

عاصر گفت: تصور می‌کردم کتاب‌های زیادی برای کودکان مسلمان وجود دارد، اما به نظر می‌رسد رویکرد ما منحصربه‌فرد است. ما در دنیایی ـ در ایالات متحده - غرق شده‌ایم که در آن یک اقلیت هستیم و مجبوریم بپرسیم چرا روزه می‌گیریم، چرا نماز می‌خوانیم و چرا مسلمانان این عمل را انجام می‌دهند؟ فکر می‌کنم به خاطر همین دیدگاه است که داستان‌های ما برای بچه‌ها جذاب و منحصربه‌فرد است.

بچه‌های نور و تلاش برای جهانی شدن مفاهیم و ارزش‌های اسلامی کودکان

بچه‌های نور اخیراً یک سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید محتوا با سازمان آموزشی «المغرب» که در ایالات متحده، کانادا، مالزی و بریتانیا فعالیت می‌کند، امضا کرده که هدف آن آموزش آنلاین برای نوجوانان 9 تا 14 سال است.

علاوه بر کار کودکان، «بچه‌های نور» از والدین پشتیبانی می‌کند و همچنین یک اردوی ماه مبارک رمضان برای کودکان برگزار می‌کنند. این اردو در ابتدا رویدادی حضوری بود، و از زمان همه‌گیری COVID-19 به صورت آنلاین تغییر کرد. این باعث شد که توانایی دسترسی بیشتر به آمریکای شمالی و سراسر جهان برای بچه‌های نور به وجود آید. بچه‌های نور در ماه مبارک رمضان هر شب برنامه 30 دقیقه‌ای متفاوتی از نمایش گرفته تا قصه‌گویی و مصاحبه با نویسندگان و فعالان این عرصه دارد.

عاصر امیدوار است از طریق امضای قرارداد با پلتفرم نتفلیکس و همچنین پلتفرم جدید مالزیایی DuriooPlus و پلتفرم مستقر در ایالات متحده USHUB، دسترسی به بچه‌های نور را گسترش دهد.

عاصر گفت: برای ما اولویت امسال یافتن شریک مناسب برای داشتن سهام و برای تولید محتوای انیمیشن است. باور من این است که هرگز زمان بهتر از حالا برای خدمت به خانواده‌های مسلمان وجود نداشته است.

امسال، «بچه‌های نور» ممکن است به دنبال کمک مالی خارجی 1 تا 3 میلیون دلاری باشد، اما عاصر گزینه‌های خود را به دقت ارزیابی می‌کند.

عاصر می‌گوید: «بچه‌های نور» به دنبال انجام کاری معنادار بوده و تأثیر آن برای ما حتی مهم‌تر از بازده مالی است. برای تأمین مالی، یافتن مجموعه مناسبی از افرادی که دارای ارزش‌های مشابهی هستند در اولویت است. اگر بخواهیم ابتدا رویکرد مالی سرمایه‌گذاران را در نظر بگیریم، این امر ناهماهنگی در اهداف خواهد بود. ما تمرکز آموزشی بسیار قوی و جامعه‌ای رو به رشد از بچه‌ها با هزاران نفر که هر پنجشنبه‌شب برای برنامه‌ها به ما می‌پیوندند، داریم. اکنون، توانایی ایجاد یک جامعه در میان این بچه‌ها را داریم، مانند پلتفرم  TikTok.

اولویت عاصر برای سال پیش رو افزایش محصولات، انیمیشن دیجیتال بچه‌های نور و ایجاد مشارکت‌های بیشتر است.

ترجمه گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha