اهمیت بصیرت در برخورد با تاریخ + فیلم
کد خبر: 4042922
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
درس گفتار آیات و حیات / 16

اهمیت بصیرت در برخورد با تاریخ + فیلم

درست است که باید تاریخ را مطالعه کنیم و قرآن کریم هم داستان امت‌های مختلف را شرح می‌دهد؛ اما باید با بصیرت و تأمل درکی از تاریخ امت‌ها بدست آوریم تا از آنها عبرت بگیریم نه اینکه کشمکش‌ها را دستاویزی برای اختلاف‌افکنی و درگیری قرار دهیم.

حجت الاسلام میرزایی عضو هیئت علمی جامعة المصطفی

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در شانزدهمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است با اشاره به آیه 141 بقره تأمل و بصیرت در برخورد با حوادث تاریخی را بسیار بااهمیت توصیف کرد.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین میرزایی در شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین.

بینندگان عزیز سلام بر شما و رحمت و برکات خداوند بر شما باد. طاعات و اعمال شایسته شما مقبول درگاه حق تعالی باشد.

در ادامه جلسات تفسیر برخی آیات از سوره بقره در این جلسه این آیه شریفه از سوره مبارکه بقره را برای شما قرائت می‌کنم؛ آیه 141 که خداوند در آن می‌فرماید: «آن گروه پیشین همه درگذشتند، هر چه کردند برای خود کردند و شما نیز هر چه کنید به سود خویش کنید و شما مسئول کار آنان نخواهید بود.»

عزیزان من، تأمل و بصیرت در برخورد با حوادث تاریخی بسیار بااهمیت است. بسیاری از مردم و بسیاری از ملت‌ها به این قضیه توجه ندارند که امت‌ها در طول تاریخ چه حیات و مرگی داشته‌اند. در اینجا قرآن کریم نمی‌گوید ادیان گذشته را فراموش کنید، زیرا ادیان نمی‌میرند و منقضی نمی‌شوند چون از نزد خداوند آمده‌اند حتی اگر با اراده بشریت، کردار بد و اراده خبیث اندیشمندان و حکام مخدوش شود؛ اما حقیقت نمی‌میرد.

در این آیه منظور از امت چیست؟ جوامع بشری که بر اساس دین خود عمل می‌کنند. ما در ملت‌های مختلف مسئول خودمان و امت خودمان هستیم  و درگیر  کشمکش میان ملت‌ها در طول تاریخ نیستیم. درست است که باید تاریخ را مطالعه کنیم و قرآن کریم هم داستان امت‌های مختلف را شرح می‌دهد؛ اما باید عناصر اضمحلال و ارتقای تاریخ را مورد توجه قرار دهیم از همین رو باید درون خود درکی از تاریخ امت‌ها بدست آوریم تا از آنها عبرت بگیریم نه اینکه آن مسائل را دستاویزی برای اختلاف‌افکنی و درگیری قرار دهیم.

فرق بین این دو کاملاً مشخص است. اینکه با بررسی تاریخ، خود را بخشی از یک کشمکش قرار دهیم یا از آن عبرت و درس بگیریم؟ از همین رو این آیه تأکید دارد که امت‌های قبلی درگذشته‌اند، تاریخشان تمام شده، منقضی شده‌اند. الان تو باید امت خودت را دریابی، بخشی از یک امت فعال، کارآمد، شایسته و منفعت‌رسان باشید و در برابر آنچه در جامعه خود انجام می‌دهید، مسئول باشید. اما گذشتگان هر جور که بودند درگذشتند، باید از آنها درس بگیرید و بگذرید و بر کار برای جامعه خود تمرکز کنید. خدا کند که ما از نفع‌رسانندگان برای ملت خود و از مبارزان در برابر دشمنان خدا باشیم. و السلام علکیم و رحمة الله و برکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha