عبور از بلایای زندگی «صبر راهبردی» می‌خواهد + فیلم
کد خبر: 4042980
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
درس‌گفتار «آیات و حیات» / 18

عبور از بلایای زندگی «صبر راهبردی» می‌خواهد + فیلم

خداوند در قرآن کریم بر حتمیت امتحان الهی برای بنی بشر تأکید و تصریح می‌کند که هر کسی به طریقی مورد آزمایش الهی قرار می‌گیرد، انسان باید این بلاها را درک کند؛ اما نه اینکه در برابر آن تسلیم شود بلکه برای برون‌رفت از آن تلاش کرده و صبر راهبردی داشته باشد.

حجت‌الاسلام میرزایی عضو هیئت علمی المصطفی العالمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در هجدهمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است با اشاره با اشاره به آیه 155 سوره بقره از قطعیت آزمایش الهی برای همه مومنان می‌گوید.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین میرزایی به زبان عربی و با زیرنویس فارسی در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله الرب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین.

دوستان بیننده، برادران و خواهران سلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

پیش از این در خصوص تفسیر برخی آیات سوره مبارک بقره درباره فلسفه ابتلاء سخن گفتیم و الان در همین سوره به آیه 155 خواهیم پرداخت که به روش‌هایی که انسان بدان مورد آزمایش قرار خواهد گرفت، اشاره می‌شود و این دسته‌بندی را عرض می‌کنیم. خداوند در این آیه می‌فرماید: «و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده.»

 عزیزان در اول آیه که خداوند می‌فرماید «لنبلونکم» یعنی آزمایش الهی امری حتمی و قطعی است سه تأکید در این فعل وجود دارد یعنی بلاء و آزمایش امری قطعی است و همه انسان‌های دنیا کسانی که ثروتمند هم باشند، دچار بلا می‌شوند. اگر ثروتمند، غنی و میلیاردر هم باشی مورد آزمایش قرار می‌گیری شاید با کم‌پولی مورد ابتلاء قرار نگیرد اما با چیزی دیگر آزمایش می‌شود.

این آیه به ما شرح می‌دهد شاید کسی در دنیا خیلی ثروت داشته باشد؛ اما در ترس و واهمه به سر برد و امنیت نداشته باشد. ثروتمندان در ترس بسر می‌برند؛ زیرا نسبت به ثروت خود واهمه و نگرانی دارند و خواب راحت هم ندارند و مال و دارایی به جای اینکه اسباب راحتی او را فراهم آورد، موجب نگرانی‌اش شده است.

همان طور که فقر نگرانی می‌آورد اما نگرانی از حفظ ثروت بیشتر است چون فقیر اگر یک لقمه نان به دست آورد و شکم خود و خانواده‌اش را سیر کند شاید خواب راحتی هم داشته باشد اما ثروتمندان ترس بدتری دارند، همه وجودشان را می‌گیرد، پس ابداً کسی تصور نکند که از این بلایا در امان است هرجا که باشی، ثروتمند یا فقیر از همان چیزی که داری مورد آزمایش قرار می‌گیری. شاید همه با گرسنگی آزمایش نشوند. از زمانی که پیامبر(ص) و یارانش در شعب ابی‌طالب در محاصره بودند تا تحریم‌هایی که هم اینک بر ملت‌های ضعیف تحمیل می‌شود عده‌ای را به بلای گرسنگی دچار می‌کنند.

انسان باید این بلاها را درک کند؛  اما نه اینکه در برابر آن تسلیم شود و به آن راضی شود تا بتواند از آن بیرون رود. اما تا زمانی که دچار برخی از این چالش‌ها هستید باید در عین راضی بودن به شرایط دنبال راه چاره بود. درباره نقص در اموال، نقص در نفوس و نقص در محصولات زراعی هم از جمله بلاهایی است که ممکن است که انسان دچار شود و باید برای برون‌رفت از آن تلاش کند؛ اما باید صبر داشته باشد؛ به همین خاطر است که در پایان آیه می‌بینیم که می‌گوید به «صابرین مژده بده» زیرا این کمبودها ممکن است موجب شود که انسان از راه به در شود، اما صبور بودن یعنی به وضعیت راضی نشوی بلکه صبر راهبردی داشته باشی. چون صبور بر روی پای خود می‌ایستد و به امید خدا از بحران‌ها خارج می‌شود. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha