اهمیت ولایت در قرآن + فیلم
کد خبر: 4043266
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
درس‌گفتار «آیات و حیات» / 25

اهمیت ولایت در قرآن + فیلم

بر اساس آیه 205 سوره بقره اگر ولایت از اراده صالحان خارج شود و تحت اراده ظالمان و فاسدان درآید، نسل‌ها و محصول‌ها روی زمین نابود و انسانیت به کل تباه می‌شود.

اهمیت ولایت در قرآن + فیلم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در بیست‌وپنجمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است با اشاره به آیه 205 سوره بقره تأکید می‌کند که اگر ولایت روی زمین در اختیار فاسدین باشد، محصول و نسل‌ها روی زمین در معرض فساد و نابودی قرار می‌گیرد.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی به زبان عربی و با زیرنویس فارسی در بیست‌و‌پنجمین قسمت از برنامه بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین. دوستان سلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

ولایت امری بسیار بااهمیت است و در قرآن کریم هم به آن اهمیت فوق‌العاده‌ای داده شده است. در واقع همه انسان‌ها در زندگی تحت ولایت و حکومت کسی هستند. اما ولایت چه کسی، چگونه، با چه رویکردی و نتایج این ولایت چیست؟ سؤال اصلی این است.

اما اصل ولایت به حیات انسان در دنیا مرتبط است.  این آیه کریمه را برایتان تلاوت می‌کنیم که گوشه‌ای از زوایای ولایت در قرآن کریم را روشن می‌کند. خداوند متعال در آیه 205 سوره بقره می‌فرماید: «و چون برگردد [يا رياستى يابد] كوشش مى‌كند كه در زمين فساد نمايد و كشت و نسل را نابود سازد و خداوند تباهكارى را دوست ندارد.»

عزیزانم کسی که ولایت و قدرت در اختیار دارد و همان طور که در این آیه گفته می‌شود از ولایت، حکومت و قدرت برخوردار شده باشد، طبق آیه قرآن کوشش می‌کند که در زمین فساد کرده و محصول و نسل را نابود سازد. اگر ولایت روی زمین در اختیار فاسدین باشد، محصول و نسل و نسل‌ها روی زمین در معرض فساد و نابودی قرار می‌گیرد.

 انسان باید درک کند که زمین و تمام کره خاکی، تحت تأثیر این نوع حکومت است و انسان باید در برابر آن موضع داشته باشد و به ولایت خدا و اولیای خدا دعوت کند، زیرا اگر این ولایت از اراده مؤمنان، مسلمانان و صالحان خارج شود و تحت لوای آن‌ها نباشد، به اراده ظالمان و فاسدان درمی‌آید و به تبع آن، محصول و نسل و انسانیت همگی نابود می‌شود. نه فقط انسان، طبیعت هم نابود می‌شود و همه چیز در معرض فساد قرار می‌گیرد.

مصداق کامل این حکومت فاسد را در تمدن غربی کنونی می‌بینیم. به این دنیا و ماهیت دنیا نگاه کنید که چگونه در معرض فنا، اضمحلال و تمام شدن قرار دارد. به درختان نگاه کنید، به انرژی‌های زیرزمینی نظیر نفت و گاز که چگونه استفاده می‌شود و در معرض نابودی است تا حدی که طبیعت را به فساد می‌کشد.

به هوا نگاه کنید که چگونه آلوده شده است. این روزها می‌گویند زباله‌ها در هوا بیشتر از روی زمین است به دلیل شدت فسادها و خرابکاری‌هایی که انسان زیاده‌خواه به بار می‌آورد. چرا؟ به‌طور خلاصه باید گفت، چون ولایت نزد آنها در دست ظالمان، فاسقان و ستمگران است و مؤمنان خواهان ولایت الهی و ولایت اولیای الهی از میان صالحان هستند تا انسان را از تباهی محصول و نسل نجات دهد. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

انتهای پیام
captcha