راهی به نیک‌زیستی به روایت «عشق به سرنوشت»
کد خبر: 4045998
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
نوروز پای سخن کتاب/ چگونه رواقی باشیم

راهی به نیک‌زیستی به روایت «عشق به سرنوشت»

کتاب «عشق به سرنوشت؛ چگونه رواقی باشیم» عنوان آخرین اثر ترجمه شده از ماسیمو پیلیوچی در ایران است که زمستان 1400 منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «عشق به سرنوشت؛ چگونه رواقی باشیم» عنوان آخرین اثر ترجمه شده از ماسیمو پیلیوچی است که به همت مهدی رضایی ترجمه و با مقدمه و ویرایش مصطفی ملکیان در 304 صفحه زمستان 1400 از سوی مؤسسه فرهنگی سروش مولانا به زیور طبع آراسته شده است. 

در این کتاب که از مجموعه کتب نیک‌زیستی گروه علمی انتشارات سروش مولاناست، تلاش شده است با تمرکز و تدقیق در اندیشه‌های فلسفه رواقیان نقشه راهی برای سفر زندگی پیش روی مخاطب گشوده شود.

این کتاب در سه بخش «نظم و انضباط در میل؛ خواستن یا نخواستن چه چیزی صحیح است؟»، نظم و انضباط در عمل؛ چگونه در جهان رفتار کنیم؟»، «نظم و انضباط در تصدیق؛ چگونه به موقعیت‌ها واکنش نشان دهیم؟» به بیان نکاتی کلیدی برای زندگی بر مدار اخلاق رواقیان، سرنوشت‌سازی، زندگی بر وفق طبیعت، مرگ، چگونگی مواجهه با مقوله خشم، اضطراب و تنهایی، ناتوانی و بیماری ذهنی، سرمشق‌ها، عشق و دوستی، ورزه‌های معنوی و عملی و... پرداخته است.

مصطفی ملکیان، فیلسوف اخلاق در مقدمه این کتاب در وجوه اهمیت و ارجمندی فلسفه رواقی نوشته است:

این فلسفه بیش و پیش از هر چیز دیگر، فلسفه زندگی و عمل است. بدین معنا که غرض اصلی و یگانه‌اش این است که فقط به موضوعات و مسایلی بپردازد که به زندگی عینی، محسوس و ملموس و عملی آدمی ربط دارند و ندانستن و به کار نبستن آنها کُمیتِ زندگی را در جایی لنگ می‌کند و مانع رسیدن به زندگی خوش و یا بهروزانه می‌شود.

رواقیان بهروزی انسان را دارای فقط یک مؤلفه می‌دانستند و آن اخلاقی زیستن بود. به تعبیر دیگر به معادله «بهروزی برابر اخلاقی بودن» باور داشتند و چون اخلاقی بودن را در وُسع هر انسانی می‌دانستند و بر این بودند که هیچ کس نمی‌تواند آدمی را از اخلاقی بودن باز دارد، نتیجه می‌گرفتند که هیچ کس نمی‌تواند آدمی را از بهروزی مانع شود و...

همچنین، ماسیمو پیلیوچی، استاد فلسفه در سیتی کالج نیویورک است. او دکترای ژنتیک زیست شناسی تکاملی و فلسفه دارد. از او مقالاتی در مجلات معتبر نیوروک تایمز و واشنگتن پست منتشر شده و تاکنون دو اثر در مقام نویسنده و ویراستار به چاپ رسانده است. پیلیوچی از سال 2014 به شیوه‌ای دیگر رواقی‌گری در عرصه فلسفه زندگی را مورد مطالعه قرارد داد که در نهایت به تألیف و انتشار کتاب با ارزش و همه «عشق به سرنوشت؛ چگونه رواقی باشیم» انجامید که از پر فروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه فلسفه زندگی است.

فصل بهار فرصت مناسبی برای تحول و برنامه‌ریزی زندگی انسانی و بهتر از پیش است. پیشنهاد می‌کنیم در این مجال خواندن این کتاب را به عنوان راهنمایی برای زندگی بهتر در جهانی آکنده از درد و رنج مؤثر دنبال کنید.

انتهای پیام
captcha