دعوت اسلام به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و پرهیز از جنگ‌طلبی
کد خبر: 4048532
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

دعوت اسلام به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و پرهیز از جنگ‌طلبی

مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: اسلام، دینی صلح‌طلب است و همواره دعوت به هم‌زیستی مسالمت آمیز می‌کند و هیچگاه جنگ طلبی در این دین قداست ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی شفیعی، مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی، به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شفیعی، مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی، شامگاه، 21 فروردین‌ماه در دومین نشست خود با موضوع «قرآن، متنی برای آرامش و امنیت» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: همانگونه که گفته شد قرآن کریم متنی است با محوریت آرامش و امنیت، به گونه‌ای که قرآن کریم  به پیامبر(ص) دستور می‌دهد که اگر کسانی خواستار صلح، سلامت، آرامش و امنیت بودند تو نیز با آنان هم‌صدا باش و همراهی کن، زیرا در جامعه‌ای که صلح امنیت و آرامش باشد حضور خداوند محسوس‌تر خواهد بود.

وی بیان کرد: در واقع از آیاتی که در جلسه گذشته و این جلسه به آن اشاره شد و همواره در فقه اسلامی و شیعی، در عرفان اسلامی و شیعی، در کلام اسلامی و شیعی نیز بازتاب داشته است، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که قرآن کریم به صلح‌محوری و رعایت حرمت انسانی را پیش و بیش از جنگ‌طلبی و حرمت‌شکنی انسان تأکید می‌کند.

مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی بیان کرد: ما در آموزه‌های روایی که سر ریز این آیات و روایات در آراء فقیهان شیعی است، می‌توانیم اصالت‌الصلح را در برابر اصالت‌الحرب ببینیم.

شفیعی تصریح کرد: در واقع اینکه فقیهان شیعی به‌ویژه در عصر غیبت از مملوئیت جهاد ابتدایی سخن می‌گویند نیز می‌تواند ریشه در این نکته داشته باشد که گویا برآورد این فقیهان از آیات و روایات اینگونه بوده است که اسلام، دین صلح‌طلب و دینی است که همواره دعوت به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز می‌کند و در حقیقت جنگ‌طلبی رویه اصلی اسلام نیست و به عبارتی جنگ‌طلبی در اسلام قداست ندارد.

وی اضافه کرد: به همین جهت است که اگر جهاد ابتدایی بخواهد رخ بدهد، در فقه ما نیاز به حضور معصوم جزء مسلمات است. البته این بدین معنا نیست که در عصر معصوم گویا اصالت‌الحرب حاکم می‌شود که باید گفت اینگونه نیست و در واقع در عصر حضور معصوم نیز اینگونه بوده است.

مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی بیان کرد: این در حالی است که زندگی پیامبر اسلام(ص) به عنوان یک برهه شفاف تاریخی به ما نشان می‌دهد که وجود مقدس ایشان هیچگاه به دنبال جنگ‌طلبی و توسعه خشونت‌طلبی نبوده است، بلکه تا می‌توانسته جامعه را به آرامش امنیت و صلح دعوت می‌کرده است.

انتهای پیام
captcha