برگزاری همایش بین‌المللی «شمس و مولانا» در خوی
کد خبر: 4049202
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

برگزاری همایش بین‌المللی «شمس و مولانا» در خوی

فرماندار خوی از برگزاری هشتمین همایش بین‌المللی و پنجمین جشنواره ملی «شمس و مولانا» در مهر امسال در این شهرستان خبر داد.

برگزاری هشتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خویبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، ذبیح الله کاظمی، فرماندار شهرستان خوی، 24 فروردین در آیین رونمایی از فراخوان پنجمین جشنواره ملی و هشتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا اظهار کرد: شمس و مولانا از اسطوره‌های عرفانی و ادبی جهان هستند و اگر مولوی و شمس آموزه‌های دینی و عرفانی خود را در قالب شعر و تقریرات بیان نمی‌کردند در این جهانی نمی‌شدند، مولانا و شمس خداشناس و دانشوران هنرمندی هستند که امروز بشریت به آموزه‌های آن‌ها نیاز دارد.

وی افزود: آرامگاه شمس تبریزی در خوی ظرفیت غنی فرهنگی است و برای معرفی فرهنگ عمیق و پرمحتوای ایران اسلامی از رهگذر شمس و مولانا باید بیشتر تلاش کنیم و همه توانمان را برای ارتقای فرهنگ و هنر به کار بندیم.

سجاد چهره‌آرا، رئیس شورای اسلامی شهر شهرستان خوی هم در این مراسم اظهار کرد: ابتکار یونسکو در ثبت هشتصدمین سالگرد دیدار شمس و مولانا فعالیت خوبی است و  در سال جاری و سال آینده محور برنامه‌های بزرگداشت شمس و مولانا در سراسر دنیا و به تبع آن شهرستان خوی سالگرد دیدار شمس و مولانا با عنوان «دیدار دو دریا» خواهد بود که در این راستا تمامی برنامه‌های تدوین شده در خوی با هماهنگی کمیسیون ملی یونسکو ایران انجام می‌شود.

وی افزود: طرح «خط عرفان» با هدف پیوند فرهنگی میان هنرمندان، پژوهشگران و شمس‌پژوهان شهرهای بلخ، نیشابور، تبریز، خوی و قونیه را با همراهی شهرهای شیراز و اصفهان را از مهم‌ترین برنامه‌های همایش و جشنواره سال جاری خواهد بود و در برنامه‌های همایش بین‌المللی که ۷ و ۸ مهر و جشنواره ملی موسیقی که ۷ تا ۹ آبان در شهرستان خوی برگزار می‌شود هنرمندان، پژوهشگران و اساتید شهرهای یاد شده نقش فعالی خواهند داشت.

چهره‌آرا بیان کرد: این مراسم در محوطه ساختمان قدیمی شهرداری خوی برگزار و با رونمایی از اعلان‌های این جشنواره ملی و همایش بین‌المللی، فراخوان هشتمین همایش بین‌المللی و پنجمین جشنواره ملی شمس و مولانا نیز منتشر شد.

انتهای پیام
captcha