کانادا؛ پیشتاز اسلام‌هراسی در میان هفت کشور صنعتی جهان
کد خبر: 4051436
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴

کانادا؛ پیشتاز اسلام‌هراسی در میان هفت کشور صنعتی جهان

شورای ملی مسلمانان کانادا اعلام کرد کانادا در میان تمام کشورهای G7 از نظر تعداد افرادی که در 5 سال گذشته به دلیل اسلام‌هراسی کشته شده‌اند، پیشرو است.

پیشتازی کانادا در اسلام‌هراسیبه گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، با وجود اینکه «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا اغلب اظهار می‌دارد که تنوع، نقطه قوت کانادا است، اما کسانی که مایلند شعله‌های خشونت‌آمیز اسلام‌هراسی را در این کشور دامن بزنند، در حال افزایش هستند.

حمله 11 سپتامبر به ایالات متحده نفرت‌پراکنی از اسلام را در کانادا برانگیخت و با حمله هولناک 2017 به مسجد کبک که در آن یک مرد مسلح شش مسلمان را در حین نماز عصر کشته و 19 نفر را زخمی کرد، به اوج خود رسید.

در حالی که اکثر کانادایی‌ها و تمام سطوح حکومت قتل‌های مسجد را محکوم می‌کردند، حمله تکان‌دهنده دیگری زمانی رخ داد که مردی عمداً کامیون خود را به سوی یک خانواده مسلمان در 6 ژوئن 2021 در لندن، انتاریو، راند.

سه نسل از یک خانواده جان خود را از دست دادند و شوهر، همسر، دختر و مادربزرگ و  یک پسر 9 ساله یتیم شد.

کانادا دومین کشور بزرگ جهان است و جمعیت کمی در حدود 38 میلیون نفر دارد. اما بذر نژادپرستی در تمام 10 استان آن به ویژه در پرجمعیت‌ترین استان‌های آن، انتاریو و کبک و مناطق شمالی کاشته شده است.

فاطمه عبدالله، هماهنگ کننده ارتباطات شورای ملی مسلمانان کانادا (NCCM) در ایمیلی به خبرگزاری آناتولی گفت: در طول سال ها، اسلام هراسی در کانادا به شدت افزایش یافته است.

ما شاهد تعدادی از حملات به جامعه مسلمانان بوده‌ایم، از جمله تیراندازی در مسجد شهر کبک، حمله در خارج از مسجد سازمان بین المللی مسلمانان در تورنتو، و قتل خانواده لندنی و همچنین تهدیدات و حملات مداوم به زنان مسلمان سیاه پوست در آلبرتا.

او گفت: از نظر تعداد افرادی که در 5 سال گذشته به دلیل اسلام‌هراسی کشته شده‌اند، در میان تمام کشورهای G7(هفت کشور صنعتی جهان)، کانادا پیشرو است.

پس از جنایات لندن، ترودو اجلاسی را آغاز کرد که در آن هر سه سطح دولت - فدرال، استانی و شهرداری مردمی - و سازمان‌ها و افراد مسلمان حضور داشتند. نخست وزیر از کانادایی ها خواست تا نفرت را ریشه کن کنند.

او به حاضران در اجلاس مجازی گفت: در حال حاضر، ما باید برای کانادایی که همه می‌خواهیم آن را خوب ببینیم، بجنگیم. مکانی که در آن تنوع را جشن می‌گیریم، جایی که با هم می‌ایستیم، جایی که مراقب یکدیگر هستیم.

او گفت: ما با هم می‌توانیم در برابر اسلام هراسی بایستیم و این دقیقاً همان کاری است که به انجام آن ادامه خواهیم داد. به عنوان یک کشور، نمی‌توانیم فراموش کنیم که چرا 29 ژانویه روز ملی یادبود حمله به مسجد شهر کبک و اقدام علیه اسلام‌هراسی است. ما باید فجایع رخ داده را به خاطر بسپاریم و دائماً خود را متعهد به نه گفتن به نفرت بدانیم.

بر اساس گزارش مرکز آمار کانادا، در سال 2019 جرایم ناشی از نفرت که نژاد و قومیت را هدف قرار می‌دهد، 80 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام
captcha