به گزارش ایکنا، کتاب «بازاریابی بینالمللی و مدیریت صادرات» اثر محمدرضا کریمی علویچه، رحیم محترم و ابوالقاسم ابراهیمی از سوی سازمان سمت با قیمت 122 هزار تومان منتشر شد.
کتاب حاضر برای دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «بازاریابی بینالمللی» و در مقطع کارشناسی ارشد برای درس «مدیریت صادرات و واردات» تدوین شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی، کلیه مدیران و سایر علاقهمندان نیز از آن بهرهمند شوند.
نویسندگان در پیشگفتار این اثر آورده اند: بینالمللی شدن یکی از مهمترین راهبردها در توسعه بازارِ هر شرکت، و از راهکارهای مهم رشد و توسعه فعالیتهای شرکتهای ایرانی است که با توجه به رویکردهای جدید مدیران و مجموعهای از عوامل رانشی و کششی مختلف صورت میگیرد. ورود به بازار جدید به معنی فعالیت در محیطی جدید است و تفاوت در محیط فعالیت، اولین و مهمترین وجه تمایز بازاریابی محلی و بینالمللی است. پیچیدگی، پویایی، میزان، و سرعت تأثیر متغیرهای محیطی (در این کتاب این متغیرها به طور اختصاری «ساز موافق» نامیده میشود)، فرایند ورود به بازارهای بینالمللی را دشوارتر و حساستر میسازد. بنا به این توضیحات، لازمۀ فعالیت در محیط جدید، داشتن یک «برنامۀ بازاریابی» متناسب با آن محیط است.»
مؤلفان با توجه به تجربیات اجرایی، مشاوره و تدریس و با استفاده از بهروزترین منابع خارجی و داخلی تلاش کردند که محتوایی غنی و کاربردی بر پایه آخرین پژوهشها و تجربیات شرکتهای بینالمللی ارائه نمایند و تصویر کاملی از ابعاد مفهومی مختلف فرایند بازاریابی بینالمللی عرضه شود. از این رو، مطالب کتاب در دو بخش «بازاریابی بینالمللی» و «مدیریت صادرات» در سیزده فصل تدوین شد. بخش اول کتاب 9 فصل را شامل میشود که سه فصل اول مفاهیم و نظریهها، محیطشناسی، و بازارشناسی را دربر میگیرد. در میان این سه فصل تمرکز بیشتر بر محیطشناسی است که اهمیت ویژهای در بازاریابی بینالمللی دارد. در فصل چهارم ضمن ارائه یک طبقهبندی نسبتاً جدید از روشهای ورود به بازارهای بینالمللی، به طور خلاصه هریک از روشها توضیح داده میشود. در فصلهای پنجم تا نهم مطالب مرتبط با آمیزه بازاریابی ارائهشده و در فصل نهم که فصل انتهایی بخش اول است به برخی مفاهیم و حوزههای پژوهشی و تجربی مهم و نسبتاً جدید در بازاریابی بینالمللی پرداخته میشود. در بخش دوم کتاب که شامل فصلهای دهم تا سیزدهم میشود به ترتیب موضوعات اسناد بازرگانی، اینکوترمز 2020، بیمه و ریسک بینالمللی و روشهای پرداخت، مورد بحث قرار گرفته است.
در جایی دیگر از این اثر آمده است: «یکی از محدودیتهای عمده در تألیف این کتاب کمی مطالعات مستند در قضایای موفق یا ناموفق بینالمللیسازی شرکتهای ایرانی بود (البته دلایل مختلفی دارد). با وجود این، این کمبود با ارائۀ حدود 550 مثال و مورد شرکت بینالمللی پوشش داده شده است. از طرفی با توجه به محدودیت صفحات کتاب، تلاش شد مطالب با اولویت بالاتر و مهمتر انتخاب و به طور خلاصه ارائه شوند. علاقهمندان میتوانند با مراجعه به منابع انتهای کتاب، موضوع مورد نظر خود را به تفصیل و با عمقی بیشتر مطالعه کنند.»
انتهای پیام