شرط توفیق شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید کالاهای راهبردی
کد خبر: 4052032
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
بارانی در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

شرط توفیق شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید کالاهای راهبردی

یکی از فعالان حوزه کسب‌وکار دانش‌بنیان تصریح کرد: ما همچنان در حوزه کالاهای راهبردی با مشکل مواجه هستیم. شک نکنید کالا و تجهیزاتی وجود ندارد که در ایران نتوان آن را تولید کرد و جوانان ما در هیچ فناوری و تکنولوژی درمانده نیستند، اما تا زمانی‌که دولت میل به شرکت‌های دانش‌بنیان نداشته باشد، ما در حوزه تأمین کالاهای راهبردی با مشکل مواجه خواهیم بود.

بهرام بارانی

بهرام بارانی، کارشناس حوزه کسب و کار دانش‌بنیان و مالک یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه تأمین کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنایع بزرگ کشور از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان امری ممکن و قابل تحقق است، گفت: اما نکته‌ مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که برخی مسائل تکنیکی و اقتصادی وجود دارند که به چالش برای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک تبدیل شده است. به عنوان مثال یک شرکت بزرگ صنعتی به دلیل برخورداری از امکانات زیرساختی فوق‌العاده پیشرفته توان تولید کالا در تیراژ بسیار زیاد و با هزینه اندک را دارد و چون این شرکت مطرح بود ه و اسم و رسمی برای خود دست‌وپا کرده اگر قیمت محصولاتش را هم افزایش دهد دوباره به فروش می‌رساند، چون به یک برند مطرح تبدیل شده و همین مسئله به یک مشکل برای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک تبدیل شده است. پس شرکت‌های دولتی بزرگ صنعتی به واسطه برخورداری از فناوری پیشرفته، تولید برایشان ارزان‌تر تمام می‌شود و همین مسئله به چالشی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شده است.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ صنعتی به‌دلیل توان مالی فناوری‌های پیشرفته را وارد کشور می‌کنند و کالا را ارزان تولید می‌کنند و گران هم می‌فروشند، اما شرکت‌های دانش‌بنیان که از قدرت مالی آن‌چنان زیادی بهره‌مند نیستند نمی‌توانند با شرکت‌های بزرگ رقابت کنند.


بیشتر بخوانید:


کارشناس حوزه اقتصاد دانش‌بنیان با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک برای اینکه بتوانند وارد عرصه رقابت شوند و موفق ظاهر شوند باید سطح دانش و سطح استانداردها را ارتقا بخشند، تا از این دریچه زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند، گفت: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان به سبک سنتی و منسوخ‌شده اداره نمی‌شوند و نسبت به قبل خیلی توسعه و پیشرفت کرده‌اند و آن شرکت‌هایی هم که در برابر تغییر مقاومت می‌کنند بالاخره دیر یا زود برای ادامه بقا مجبور به تحول‌نگری هستند.

بارانی بیان کرد: اگر به شرکت‌های دانش‌بنیان بها داده شود می‌توان بسیاری از مشکلات کوچک و بزرگ اقتصادی را حل‌فصل کرد. نباید یادمان برود که با بهادادن به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان مشکلات آنها را احصا و برای حلشان چاره‌اندیشی کرد.

تعامل سازنده در سیاست خارجی و اقتصاد دانش‌بنیان

وی تعامل سازنده در عرصه سیاست خارجی را یکی از اصول مهم برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و در همین رابطه گفت: پیش از اینکه آمریکا از برجام خارج شود، شرایط برای شرکت‌های دانش‌بنیان تقریباً خوب بود. مثلاً در حوزه خودروسازی بسیاری از خودروسازان مطرح جهان برای ورود به بازار خودروی ایران اعلام آمادگی کرده بودند و قرار بر این بود که فناوری روز دنیا را با خود به ایران بیاورند و به همین واسطه برخی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی توانستند در مقطعی کوتاه به‌واسطه این تعامل، کلی ایده‌های جدید و موضوعات کاربردی و به‌روز را فرا بگیرند.

این کارشناس حوزه اقتصاد کارآفرین پیشنهاد کرد، شرکت‌های دانش‌بنیان در وهله نخست برای اینکه بتوانند موفق شوند تعاملاتشان را با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی عمق بخشند چرا که عمق‌بخشی به تعاملات بین‌شرکتی به رشد سریع‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان و پیشرفت آنها کمک فراوانی می‌کند، لذا مسئولان دستگاه‌های اجرایی و تقنینی باید با در نظر گرفتن این فوریت، هرچه سریع‌تر مشکلات موجود در روابط خارجی را برطرف کنند و از سوی دیگر با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت‌ها را مجاب سازند در کنار نگاه ملی به عرصه‌های جهانی هم نگاهی داشته باشند و اگر چنین اتفاقی بیفتد می‌توان انتظار داشت که برای رشد و توسعه اقتصادی برروی توان شرکت‌های دانش‌بنیان حساب ویژه باز کرد.

مالک یک شرکت دانش‌بنیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو تأکید کرد: شرکت‌های صنعتی بزرگ به‌جای واردات فناوری و دستگاه‌های پیشرفته از خارج از کشور، دستگاه‌هایی که مشابه داخلی دارند را از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف حمایت از آنها خریداری کنند، اما متأسفانه بخش قابل توجهی از شرکت‌های بزرگ دولتی در حوزه تولیدات صنعت واردات مواد اولیه و دستگاه‌های پیشرفته را به تأمین آنها از داخل کشور ترجیح می‌دهند و وقتی بیشتر بررسی می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که گاهی اوقات این شرکت‌ها از قبال واردات منافع بسیاری را به دست می‌آورند و متأسفانه همین مسئله یک آفت برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: برخلاف شرکت‌های دولتی، شرکت‌های صنعتی وابسته به بخش خصوصی از رانت دولتی برخوردار نیستند و هر قدمی که در عرصه تولید برمی‌دارند با حساب و کتاب همراه بوده و برای اینکه تولیداتشان ارزان باشد تلاش می‌کنند مواد اولیه را از داخل کشور تهیه کنند، لذا اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار لحاظ کردن کیفیت، اقتصادی بودن تولیداتشان را هم مدنظر قرار دهند قطعاً بخش‌های مختلف را به خود جذب خواهند کرد. اگر دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند و از تعداد تذکرهای مکرر قانونی بکاهد مطمئن باشید بخش خصوصی و دانش‌بنیان به سهولت بیشتری فعالیت خواهند کرد.

نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه صادرات

بارانی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در صادارت‌محورشدن تولیدات گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نقش حیاتی و مهمی در در صادرات کالاهای تولید داخل دارند، چون در بومی‌سازی دانش و فناوری موفق بوده‌اند و هیچ محدودیتی هم در عرصه بین‌المللی برای صادرات تولیداتشان ندارند.

وی توصیه کرد که شرکت‌های دانش‌بنیان فرآیندهای مدیریت کسب‌وکار مانند مدیریت مالی و اعتباری و خدمات پس از فروش را جدی بگیرند.

کارشناس کسب و کار دانش‌بنیان درباره دانش‌بنیان نبودن صنعت خودروسازی گفت: هرچند خودروسازان داخلی به دلیل انحصار از فروش بالایی برخوردار هستند اما قطعاً اینها دانش‌بنیان محسوب نمی‌شوند و به‌دلیل دانش‌بنیان نبودن توان رقابت با شرکت‌های خارجی را هم ندارند و قطعاً اگر واردات خودرو آزاد شود همین مردم ایران حاضر به خرید محصولات خودروسازان داخلی نخواهند بود.

بارانی در پایان بیان کرد: ما همچنان در حوزه کالاهای راهبردی با مشکل مواجه هستیم. شک نکنید کالا و تجهیزاتی وجود ندارد که در ایران نتوان آن را تولید کرد و جوانان ما در هیچ فناوری و تکنولوژی درمانده نیستند، اما تا زمانی‌که دولت میل به شرکت‌های دانش‌بنیان نداشته باشد، ما در حوزه تأمین کالاهای راهبردی با مشکل مواجه خواهیم بود؛ شرکت‌های دانش‌بنیان خودشان را اثبات کرده‌اند و اکنون وقت آن رسیده که بازار به آنها با محبت نگاه کند.

انتهای پیام
captcha