جهان بفهمد که اشغال فلسطین جنایت بود
کد خبر: 4054013
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
خاخام یهودی در گفت‌وگو با ایکنا:

جهان بفهمد که اشغال فلسطین جنایت بود

یزروئل دووید وایس، خاخام ضد صهیونیست با بیان اینکه جهان باید به این درک برسد که اشغال فلسطین جنایت بوده و مسئله قدس به زیاده‌خواهی جنبش اشغالگر صهیونیست مربوط است و در اصل اختلافی بین ادیان یهودیت و اسلام وجود ندارد، تأکید کرد: نابودی اسرائیل اراده و خواست الهی و امری حتمی است.

خاخام یزروئل داوید وایس (Yisroel Dovid Weiss)، سخنگوی سازمان بین‌المللی ناتورا کارتا (Neturei Karta)، درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی اسرائیل با خبرگزاری ایکنا به گفت‌وگو نشست که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

ایکنا ـ تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان برخی کشورهای عربی و اسرائیل نتوانسته تنش‌ها را در سرزمین‌های اشغالی کاهش دهد. دلیل این امر چیست؟

خداوند به من کمک کند و مرا راهنمایی فرماید تا به خوبی پاسخ این سؤال را بدهم و یهودیت را به‌درستی معرفی کنم. یکی از اعتقادات یهودیان این است که در مورد سیاست بین کشورها دخالت و یا اظهارنظر نمی‌کنیم. سپاسگزاریم که این کشورها می‌خواهند با یهودیان دوست شوند. اما مشکل این است که صهیونیست‌ها وانمود می‌کنند که نماینده یهودیت و یهودیان هستند، اما نیستند. دین یهود ما را از داشتن حاکمیت، تا ظهور مسیح(ع) منع می‌کند، همچنین ما از دزدی یا ظلم به اقوام دیگر منع شده‌ایم. مسلماً نباید مردم مسلمان و عرب را که باید از آنها به خاطر مهربانی و دوستی که در صدها سال گذشته نسبت به یهودیان نشان داده‌اند، قدردانی کنیم، ناراحت کنیم. فلسطینی‌ها همچنان تحت اشغال زندگی می‌کنند. آنها تنها خواهان خودمختاری در سرزمین خود هستند که در سال 1948 از آنها به زور گرفته شده است. آنها خواهان آزادی دوباره سرزمین خود هستند. همه راه حل‌های دیگر فقط موقتی هستند. آن راه حل‌ها چاره اساسی نیست و اصلی‌ترین مطالبات فلسطینی‌ها را برآورده نمی‌کند.

ایکنا ـ به نظر شما دلیل اصلی شکست جامعه جهانی در حل مسئله فلسطین چیست؟

جامعه جهانی این بیماری را اشتباه درک کرده است و به همین دلیل داروی اشتباهی را تجویز می‌کند. این مشکل، ربطی به تقابل یهودیت با اسلام ندارد. مشکل یک ایدئولوژی سیاسی ناعادلانه، خودخواهانه و معیوب با هدف تسخیر سرزمین مردم دیگر است. بنابراین راه حل، برقراری صلح بین ادیان نیست. هیچگاه تعارضی بین ادیان وجود نداشته است؛ راه حل پایان اشغالگری است.

در نهایت دلیل اصلی عدم موفقیت تمام تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری صلح این است که رژیم اسرائیل پس از تشکیل و ظلم به مردم فلسطین، از اراده خداوند متعال سرپیچی می‌کند.

ایکنا ـ برخی ناظران بر این باورند که راه حل دو دولتی به دلیل تنش‌های گاه و بیگاه در سرزمین‌های اشغالی با شکست مواجه خواهد شد. نظر شما چیست؟

باز هم راه حل دو حالتی مانند بریدن یک قلب از وسط است. فلسطینی‌ها خواهان آزادی در بیت‌المقدس تقسیم نشده و فلسطین تجزیه نشده هستند که در اصل از آن خودشان بوده است. این راه‌حل‌ها درمان واقعی نیست. پس طبیعی است که دوام نخواهند داشت.

خاخام

 مجدداً می‌گویم یهودیان اجازه ندارند هیچ کشوری برای خود داشته باشند، حتی اگر در جایی غیر فلسطین باشد چه برسد به حالا که باعث رنج آنها شده است. بنابراین خداوند هرگز اجازه نخواهد داد که این رژیم تثبیت شود.

ایکنا _ به نظر شما بهترین راه حل برای بحران چند دهه فلسطین چیست؟

جهان باید به این درک برسد که اشغال فلسطین جنایت بود. نه اینکه تصور شود این دعوای دو قوم یا دو دین بر سر یک سرزمین است و ما باید بین آنها به سازش برسیم. بلکه در عوض، یهودیان و فلسطینی‌ها به طور یکسان قربانی یک جنبش خودخواهانه، معیوب و مادی هستند و راه حل این است که به محض این که ما آن را تشخیص دادیم، بهترین راه را برای حذف آن از تصویر پیدا خواهیم کرد و سپس همانطور که یهودیان و فلسطینی‌ها صدها سال در صلح با هم زندگی کردند، می‌توانند به این روش ادامه دهند. اختلافات مذهبی هرگز دلیلی برای تفرقه نبوده است بلکه عوامل سیاسی باعث دشمنی شده است.

ایکنا _ اهمیت و تأثیر مراسم روز قدس، که در سراسر جهان از سوی مسلمانان برگزار می‌شود، چیست؟

این حرکت بسیار مهم است، زیرا باید همیشه اصل این موضوع را به خاطر بسپاریم. نه تنها باید در مورد جنایات کنونی صحبت کنیم، بلکه باید ذکر کنیم که منشأ مشکل به سال 1948 زمانی که صهیونیست‌ها سرزمین فلسطین را تصرف کردند، بازمی‌گردد. قربانیان آنها فلسطینی‌ها و یهودیان بوده و هستند؛ روز قدس به ما کمک می‌کند تا دوباره این حوادث را به یاد آوریم. باشد که خداوند به ما کمک کند و ما را به فلسطین آزاد رهنمون سازد و زمانی فرابرسد که همه بتوانیم با شادی و آرامش به این سرزمین خدمت کنیم.

ترجمه: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha