بیمه همگانی در کشور محقق شد/ دریافت وام 90 میلیون دلاری تجهیزات پزشکی
کد خبر: 4055739
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
وزیر بهداشت:

بیمه همگانی در کشور محقق شد/ دریافت وام 90 میلیون دلاری تجهیزات پزشکی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آغاز بیمه همگانی سه دهک پایین کشور، از تحقق بیمه همگانی در کشور خبر داد و اعلام کرد: وام 90 میلیون دلاری از بانک جهانی برای تقویت تجهیزات پزشکی گرفته‌ایم.

بیمه همگانی در کشور محقق شد/ دریافت وام 90 میلیون دلاری از بانک جهانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین گرامیداشت هفته سلامت که امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه در تاریخ کشورمان فراز و نشیب‌های متعددی داشته‌ایم، گفت: حوزه سلامت ما در تاریخ به خصوص در تاریخ بعد از انقلاب شکوفایی زیادی داشته و توانسته‌ایم از نظر دانش حوزه سلامت در قله قرار بگیریم.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب علی رغم اینکه وابستگی زیادی به غرب داشتیم و جمعیت ما یک سوم جمعیت کنونی بود، اما کوچکترین خدمات سلامت را باید در خارج از کشور انجام می‌دادیم و پزشکان بی‌کیفیت از خارج از کشور در نقاط مختلف خدمات ارائه می‌دادند و این نشان می‌دهد وابستگی موجب رشد نمی‌شود.

عین‌اللهی به این مسئله اشاره کرد که رشد عملی ما با فرمایشات حضرت امام(ره) و استقلال و خودباوری محقق و در دانش پزشکی رشد عظیمی پیدا کرده‌ایم، گفت: اگرچه جمعیت کشور چند برابر شده اما به همه خدمات پزشکی می‌دهیم و کمتر کسی برای خدمات پزشکی به خارج می‌رود و حتی برای درمان از سایر کشورها به ایران می‌آیند.

وی تصریح کرد: تاریخ پرافتخار پزشکی بعد از انقلاب نشان دهنده ایثارگری این گروه است. یادمان هست که در دفاع مقدس در کمترین فاصله با خط دشمن بهترین خدمات را گروه پزشکی انجام می‌دادند و موفقیت‌های بالایی داشتیم و حتی در تهاجم شیمیایی همین پزشکان بودند که خدمات ارائه کردند. بعد از آن هم در موضوع سلول‌های بنیادی با زحمات مرحوم کاظمی آشتیانی و پژوهشکده رویان توانستیم جزو پنج کشور اول دنیا شویم.

تقدیم 300 شهید سلامت

وزیر بهداشت بخش بعدی سخنان خود را به موضوع کرونا اختصاص داد و گفت: کرونا، تهاجم ویروس به کل جهان بود و چون شرایط تهاجم برای همه کشورها بود، سنجشی برای قدرت کشورها بود. قدرت فقط به  تسلیحات نیست؛ بزرگ‌ترین قدرت مردم هستند. در کرونا علی رغم اینکه در تحریم و از نظر اقتصادی تحت فشار بودیم ولی کادر سلامت ما با قدرت و ایثارگری عمل کردند و تا امروز 300 شهید کادر سلامت تقدیم کرده‌ایم و استادان بزرگی تا آخرین لحظه بالای سر بیمار ایستادند و اصلاً قدم عقب نگذاشتند و هیچ بیماری پشت در بیمارستان نماند.

وی اضافه کرد: در حالی که در سایر کشورها برخی کادر سلامت از بیماران فرار می‌کردند اما کادر پزشکی ما در طول دو سال اخیر درخشیدند و نشان دادند وقتی می‌گوییم ایرانی یعنی کسی که قدرت و ایثار دارد و در همه صحنه‌ها خواهد ایستاد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در دولت مردمی حجت‌الاسلام رئیسی بحث مبارزه با کرونا اولویت اول در نظر گرفته شد و رئیس جمهور شخصاً ورود کرده و تهیه واکسن شتاب گرفت و به حدی واکسن آمد که مطرح شد حالا چطور این تعداد واکسن را تزریق کنیم و با تجربه‌ای که از دفاع مقدس داشتیم از مردم، ارگان‌های سپاه، بسیج و گروه‌های جهادی استفاده کرده و همه حسینیه‌ها، استادیوم‌ها و ... محل تزریق واکسن شد.

وی اضافه کرد: در طول این مدت یک میلیون و 600 هزار تزریق در روز انجام می‌شد که نسبت به جمعیت رکورد جهانی را داشتیم که نشان دهنده قدرت بود. شرایط خوب موجود به سه دلیل رخ داد؛ واکسیناسیون گسترده، مدت کوتاه واکسیناسیون و نوع واکسن که از واکسن‌های ویروس کشته شده استفاده کردیم. امروزه ثابت شده کشورهایی که از نوع واکسن‌های ما (ویروس کشته شده) استفاده کردند در کنترل کرونا موفق‌تر بودند.

عین‌اللهی تصریح کرد: کرونا نشان داد سلامت یک کار پایه‌ای در همه فعالیت‌هاست و مهم‌ترین عاملی که در سلامت باید به آن توجه کنیم خود فرد است. باید افراد آموزش ببینند که چطور سلامت خود را با ورزش، تغذیه و ... تأمین کنند. سبک زندگی و عادات باید بررسی شود و همه به سمت صحیح هدایت شوند. در بحث آثار روانی؛ ازدواج موفق و فرزندآوری می‌تواند در سلامت روان مؤثر باشد.

تأکید رئیس‌جمهور بر تشکیل شورای عالی سلامت

وی مهمترین وظیفه وزارت بهداشت را پیشگیری دانست و گفت: درمان معلولی از یک علت است و باید به علت‌ها فکر کرد. سلامت موضوعی بین رشته‌ای و بین سازمانی است. اگر هوا آلوده باشد موجب اختلال سلامت می‌شود اما وزارت بهداشت نقش زیادی در آلودگی هوا ندارد؛ اینجاست که نقش مهم شورای عالی سلامت مطرح می‌شود که رئیس جمهور هم بر تشکیل آن تأکید دارند.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از مجلس بابت اختصاص بودجه خوب به این وزارتخانه، گفت: مسئله‌ای که امروزه مطرح شده سلامت معنوی است. معنویات در پیشگیری و درمان نقش دارد. ما مراسم‌های معنوی مختلفی داریم که می‌تواند سلامت معنوی را تأمین کند و می‌توانیم بر روی این مبحث کار کنیم.  

تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید بهترین روش درمانی را انتخاب و ضعف‌های بخش توانبخشی را مرتفع کنیم، گفت: یکی از مشکلات اصلی کشور جمعیت است. رشد جمعیت کم شده و جوانی جمعیت دچار مخاطره است و باید وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه برنامه‌ریزی کنند که در این راستا قرارگاه جوانی جمعیت را در وزارت بهداشت تشکیل داده‌ایم.

عین‌اللهی وزارت بهداشت را یکی از عوامل کاهش جمعیت دانست و با تأکید بر اینکه اکنون این وزارتخانه باید عامل افزایش جمعیت شود، گفت: یکی از مشکلات کشور بیماری‌های شغلی است. کارفرمایان باید در کارخانه‌ها و سازمان‌ها به سلامت کارگران و کارمندان اهمیت دهند. با پیشگیری و بهداشت شغلی می‌شود مانع از مخاطرات بزرگ شد. یک عینک محافظ می‌تواند از فاجعه بزرگ تخریب چشم به دلیل برخورد تراشه فلزی جلوگیری کند.

مقررات سخت پیشگیرانه برای بهداشت شغلی

وی خواستار تعیین مقررات سخت پیشگیرانه برای بهداشت شغلی شد و گفت: موفقیت‌ها و برنامه اصلی وزارت بهداشت در بیمه است. مسئله بیمه همگانی که از اول انقلاب مطرح شده و در طول این سال‌ها نوسان داشته، امسال با تصویب بیمه همگانی توسط مجلس و بیمه سه دهک پایین محقق شده است.

تحقق بیمه همگانی در کشور

وزیر بهداشت ادامه داد: پنج میلیون و 400 هزار نفر از سه دهک پایین جمعیت بیمه شده‌اند، سال گذشته نیز تعدادی از جمعیت حاشیه شهرها را بیمه کردیم با این کارها امروز بیمه همگانی را کاملاً اجرایی کرده‌ایم؛ برای خدمات بستری از سه دهک پایین پنج درصد فرانشیز و در خدمات سرپایی 15 درصد فرانشیز گرفته می‌شود.

وی در خصوص افرادی که در لیست سه دهک پایین نبوده‌اند، نیز گفت: پیش‌بینی شده 500 هزار تا یک میلیون نفر در لیست سه دهک پایین نبودند که با خود اظهاری و برآورد درآمد می‌توانند از این بیمه استفاده کنند که عدالت اجتماعی را محقق می‌کند. در شرایط فعلی مملکت ما، قابل قبول نیست که بیماری به دلیل نبود شرایط مالی درمان نشود و امیدواریم مراکز ما با آغوش باز به استقبال نیازمندان بروند.

عین‌اللهی اضافه کرد: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز با نظام ارجاع، خدمات رایگان دریافت می‌کنند و در خدمات سرپایی فقط 15 درصد هزینه را پرداخت می‌کنند.

وی در خصوص توزیع نیرو در کشور نیز گفت: اولویت ما توزیع نیرو و امکانات به مناطق محروم است و 60 درصد توزیع نیز به مناطق محروم صورت گرفته است. از امسال نیز سهمیه خاصی برای بومی‌های مناطق محروم قرار داده‌ایم. سال گذشته یک چهارم از ظرفیت دانشگاه‌ها خالی ماند؛ امسال بنا داریم ظرفیت‌ها را پر کنیم و به دستیاران مناطق محروم هم سهمیه دهیم.

وزیر بهداشت بخش پایانی سخنان خود را به مسئله فعالیت‌های دانش‌بنیان اختصاص داد و گفت: با تأکیداتی که مقام معظم رهبری در خصوص دانش بنیان‌ها و شهرک‌های علمی و فناوری داشتند، این فعالیت‌ها جزو کارهای اصلی ما قرار گرفت و پنج شهرک را بنیان‌گذاری کرده‌ایم.

وی همچنین گفت: تعرفه پرستاری جزو افتخاراتی بود که بعد از 13 سال اجرایی شد؛ مسئله پرستاری در منزل را نیز در برخی استان‌ها انجام می‌دهیم و امیدواریم پرستاری در منزل به صورت علمی عملیاتی شود.

عین‌اللهی اعلام کرد: 340 مرکز بهداشتی را طی این مدت اجرا کرده‌ایم. اگر یک درصد ارزش افزوده را ماهانه به ما بدهند در تمام روستاها مراکز بهداشتی را تقویت می‌کنیم و هفت مرکز بهداشتی که بیش از 10 سال بود تکمیل نشده بود را تکمیل کردیم. 45 پروژه بازسازی و 220 پروژه نیمه تمام نیز داریم که اولویت ما تکمیل آنهاست. وام 90 میلیون دلاری هم از بانک جهانی برای تجهیزات گرفته‌ایم.

انتهای پیام
captcha