بازگشت مدیحه‌سرایی بانوان و گسترده‌تر شدن رشته‌های معارفی
کد خبر: 4056877
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
نگاهی به مهم‌ترین تغییرات مسابقات سراسری قرآن

بازگشت مدیحه‌سرایی بانوان و گسترده‌تر شدن رشته‌های معارفی

شیوه‌نامه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف طی روزهای اخیر منتشر شد. مهم‌ترین نکته این شیوه‌نامه افزایش رشته‌ها و از جمله اضافه شدن رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن در بخش بانوان است.

بازگشت مدیحه‌سرایی بانوان و گسترده‌تر شدن رشته‌های معارفی

به گزارش ایکنا، ثبت‌نام برای حضور در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از روز 21 اردیبهشت‌ماه و از طریق سامانه www.quraniran.ir آغاز شده و این مهلت به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.

با توجه به تأکید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مبنی بر تمدید نشدن مهلت ثبت‌نام در سال‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شود در دوره جدید نیز خبری از تمدید مهلت ثبت‌نام نباشد. برای همین برگزارکنندگان بر مراجعه متقاضیان برای ثبت‌نام در روزهای ابتدایی، تأکید دارند.

همزمان با شروع ثبت‌نام، شیوه‌نامه برگزاری این رقابت نیز به صورت رسمی منتشر شد. شیوه‌نامه‌ای که در آن تمامی جزئیات اجرایی و فنی مسابقات را شرح داده و به نظر می‌رسد جای ابهامی برای شرکت‌‎کنندگان در مسابقات باقی نگذاشته باشد.

با نگاهی گذرا به این شیوه‌نامه با تغییرات عمده‌ای در رشته‌ها و نیز نحوه برگزاری مسابقات مواجه خواهیم شد. تغییراتی که گسترده‌تر شدن مسابقات را هدف گرفته و بر اساس افق همین هدف است که می‌توان پیش‌بینی کرد در این دوره از مسابقات شاهد افزایش میزان ثبت‌نام کنندگان در این رویداد باشیم، چه اینکه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نشان از گسترده‌تر شدن جامعه هدف آن را دارد.

در ادامه نگاهی به شیوه‌نامه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم(1401ه.ش) سازمان اوقاف و امور خیریه خواهیم داشت؛

اولین موضوعی که در شیوه‌نامه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خود را نشان می‌دهد افزایش رشته‌های این رویداد در دو بخش بانوان و آقایان است. در این دوره از مسابقات رشته‌هایی همچون ترجمه نهج‌البلاغه، ترجمه صحیفه سجادیه و نیز مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم(در بخش بانوان) به مجموع رشته‌ها اضافه شده است. (علاوه بر رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم که امسال به بخش بانوان اضافه شده است، باید به اضافه شدن رشته ترتیل بانوان به مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرد. با این حساب مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در سال 1401 در بخش بانوان در رشته‌های حفظ کل و قرائت ترتیل برگزار می‌شود. برگزاری رشته ترتیل به صورت آزمایشی خواهد بود.)

طی سال‌های اخیر شاهد مطرح شدن انتقاداتی از سوی برخی شرکت‌کنندگان و مخاطبان مسابقات سراسری قرآن نسبت به کم‌توجهی به مسابقات معارفی و تفسیر قرآن بودیم. بر همین اساس پر بی‌راه نخواهد بود، اگر اضافه شدن رشته‌های بخش معارفی به مسابقات سراسری قرآن کریم را به منزله پاسخی به نقدهای مطرح شده قلمداد کنیم.


بیشتر بخوانید:

با توجه به رشته‌های اضافه شده به چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، این رویداد در 12 رشته شامل حفظ کل قرآن، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ پنج جزء، اذان(صرفاً در بخش آقایان)، دعاخوانی، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم، تفسیر عمومی قرآن کریم، ترجمه نهج‌البلاغه و ترجمه صحیفه سجادیه برگزار می‌شود.

رشته‌های حفظ کل قرآن، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل در مراحل شهرستانی، استانی، سراسری و بین‌المللی برپا می‌شود. همچنین رشته حفظ 10 جزء و حفظ پنج جزء قرآن نیز صرفاً در دو مرحله شهرستانی و استانی برگزار خواهد شد و همچون ادوار گذشته این دو رشته مرحله کشوری نخواهد داشت.

در رشته‌های دعاخوانی، مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم، تفسیر عمومی قرآن، ترجمه نهج‌البلاغه و ترجمه صحیفه سجادیه نیز رقابت‌ها از مرحله استانی شروع می‌شود. این مسابقات صرفاً در دو مرحله استانی و سراسری برگزار خواهد شد؛ در رشته‌های بخش معارفی مرحله سراسری دارای دو مرحله مقدماتی و نهایی خواهد بود.

در بخش دیگری از شیوه‌نامه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن جدول منطقه‌بندی مسابقات در مرحله شهرستانی نیز اعلام شده است. در این جدول هر کدام از شهرستان‌هایی که در استان خود میزبان شرکت‌کنندگان چند شهرستان دیگر هستند، معرفی شده‌اند.

تجمیع یک یا چند شهرستان و برگزاری رقابت مرحله شهرستانی به این شیوه از حدود دو سال قبل مرسوم شد، از جمله دلایلی که باعث شد مرحله شهرستانی به صورت تجمیعی برگزار شود، کاهش هزینه برگزاری مسابقات در این مرحله و نیز کاهش تعداد شرکت‌کنندگان در شهر‌های مختلف بوده است.

بر اساس گزارش ایکنا بخش دیگری از شیوه‌نامه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به مسائل فنی اختصاص یافته است. در این بخش بر انتخاب داوران مراحل شهرستانی و استانی از پذیرفته‌شدگان طرح ساماندهی داوران که از سوی مرکز امور قرآنی اعلام شده،‌ تأکید شده است.

در بخش فنی مسائل دیگری همچون نحوه انتخاب قرعه تلاوت، اعزام ناظر اجرایی و فنی در مراحل شهرستانی و استانی، شرایط برگزاری فینال، حد نصاب‌های لازم برای حضور در مرحله استانی و نحوه درخواست تجدید نظر تبیین شده است. همچنین در این شیوه‌نامه جدول میزان تلاوت آقایان و بانوان در مراحل شهرستانی و استانی نیز مشخص شده است.

تشریح ضوابط اختصاصی رشته‌های مخلتف و منابع رشته‌هایی که مستلزم معرفی منبع هستند، بخش دیگری از شیوه‌نامه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن است.

انتهای پیام
captcha