کارگروه حفظ و احیای اماکن تاریخی شهرستان اصفهان برگزار شد
کد خبر: 4056949
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰

کارگروه حفظ و احیای اماکن تاریخی شهرستان اصفهان برگزار شد

جمعی از مدیران استان اصفهان در کارگروهی که در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد، به بررسی مسائل مربوط به حفظ، احیا و تسهیل در امر سرمایه‌گذاری اماکن تاریخی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اصفهان پرداختند.

کارگروه حفظ و احیای اماکن تاریخی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، کارگروه بررسی مسائل مربوط به حفظ، احیا و تسهیل در امر سرمایه‌گذاری اماکن تاریخی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اصفهان، امروز، 24 اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از مدیران استان در سالن جلسات اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان برگزار شد.

محمدعلی احمدی، فرماندار اصفهان با بیان اینکه اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان با توجه به شرایط فعلی در زمینه نیروی انسانی و اعتبارات، عملکرد قابل دفاعی دارد، اظهار کرد: ظرفیت‌های موجود در موقوفات شهرستان اصفهان بسیار زیاد است و برای حل مشکلات بقاع باید برنامه‌ریزی جدی‌تری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بناهای تاریخی موقوفه زیادی در شهر اصفهان وجود دارد که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد، گفت: در این زمینه، در حال انجام دادن پیگیری‌های لازم برای بازگرداندن کاروانسرای انوشیروان به اوقاف هستیم و طی چند ماه آینده، این امر محقق خواهد شد.

فرماندار اصفهان تصریح کرد: باید برنامه جدی برای بهره‌برداری از این کاروانسرا تدوین کرد تا به محض بازپس‌گیری، عملیات اجرایی آن آغاز شود و برای شهر و استان آورده داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکل بعضی از بناهای موقوفه تاریخی در اصفهان نیاز به اعتبار وجود ندارد و فقط با هماهنگی میان اداراتی مانند میراث فرهنگی و اوقاف مشکلات برطرف خواهد شد، افزود: امیدواریم این هماهنگی‌ها هر چه زودتر انجام شود.

احمدی با بیان اینکه در خصوص نگهداری از بقاع متبرکه میراثی در اصفهان، سه رویکرد پیشنهاد شده است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بعضی از موارد مانند موریانه‌ها فوریت دارد و نباید اجازه دهیم به جان بناهای تاریخی اصفهان بیفتند.

وی ادامه داد: ضروری است که هر چه زودتر، اتاق فکری برای بناهای تاریخی موقوفه راه‌اندازی شود تا بتوان برای بهره‌برداری بهتر و نگهداری شایسته‌تر از این بناها اقدام کرد.

ظرفیت‌های بقاع متبرکه اصفهان برای گردشگران روایت شود

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این کارگروه، با بیان اینکه تعریف محل درآمدهای جدید برای موقوفات استان اصفهان امری ضروری است، اظهار کرد: در گذشته، برای تعمیر بقاع نسبت به فروش سرقفلی اقدام می‌کردند و درآمد نیز آن‌طور که باید، در بقاع هزینه نمی‌شد؛ از این رو، بهتر است محل درآمدهای جدیدی در بقاع متبرکه استان تعریف شود.

وی با بیان اینکه اکثر بقاع متبرکه در استان اصفهان، تاریخی است و روایت‌های زیاد و جذابی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد، افزود: باید این ظرفیت‌ها شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی جدی انجام شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای بازسازی و ساخت بناها در امامزادگان و دیگر مراکز باید نگاه بلندمدت داشته باشیم، اضافه کرد: در گذشته، نیاکان ما بناهایی ساخته‌اند که با گذشت بیش از 400 سال همچنان روی پا ایستاده‌اند و این در حالی است که عمر بناهای امروزی به 40 سال هم نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه باید برای بقاع متبرکه استان اصفهان رویداد تعریف شود، ادامه داد: در گذشته، رویدادهایی داشته‌ایم که درآمدزا بوده، مانند آیین نان و ماست در امامزاده درب امام که این آیین هنوز در ذهن همه مردم مانده است.

طغیانی با بیان اینکه باید قصه بقاع متبرکه را برای همه تعریف کنیم تا به جذب گردشگر منجر شود، اضافه کرد: برای تملک، بهره‌برداری و مرمت بناهای موقوفه، می‌توان‌ از ماده ۲۳ استفاده کرد و این در حالی است که تاکنون در این زمینه، خروجی دیده نشده و این ضعف در اصفهان وجود دارد.

وی با بیان اینکه کاروانسرای تاريخی ۴۰۰ ساله در اصفهان مرکز نگهداری کارتن‌خواب‌ها شده است، گفت: کارتن‌خواب‌ها به مرکز نیاز دارند، ولی نباید برای این امر از بنای تاریخی ۴۰۰ ساله استفاده شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید برای مدیریت بقاع متبرکه تاریخی و دیگر بناهای تاریخی موقوفه در استان اصفهان، عزم‌ها جزم شود تا این میراث برای استان ماندگار شود.

درآمد موقوفات در اختیار اوقاف نیست

در ادامه، حجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه امروز درآمد موقوفات دست اوقاف نیست، اظهار کرد: حتی اگر 10 درصد از درآمد موقوفات را در دست داشتیم، می‌توانستیم به همه امورات خود رسیدگی کنیم.

وی افزود: اوقاف اعتبار دولتی هم ندارد و از سویی، باید توجه داشت که اعتبارات موجود در این مرکز باید بر پایه اصول شرعی هزینه شود و امکان هزینه آن در هر جایی وجود ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه اوقاف دارای هزاران میلیارد تومان درآمد است، ولی ما برای تأمین اعتبار 100 میلیون تومانی دچار مشکل هستیم، تصریح کرد: مطالبات بسیار زیادی از دستگاه‌ها داریم که اگر ۱۰ درصد آن را برگردانند، مشکلات ما را حل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هتل عباسی طی نیم قرن ماهانه ۲۵۰ هزار تومان اجاره داده است، افزود: این در شرایطی است که هنوز موفق به تعمیر کاشی‌های گنبد مسجد امام صادق(ع) که هزینه آن باید از درآمد هتل عباسی تأمین شود، نشده‌ایم و امروز کاشی‌ها را با استفاده از چسب نواری نگه داشته‌ایم.

حجت‌الاسلام بلک ادامه داد: امروز اجاره هتل عباسی، ۶۰ میلیون تومان است، حال آنکه یک باب مغازه در شاهین‌شهر، ماهانه ۴۷ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: بناهای تاریخی زیادی در سطح استان و شهر اصفهان وجود دارد که موقوفه و درآمدزا هستند، ولی در تصرف دیگر دستگاه‌ها قرار دارند، از جمله مسجد امام(ره)، منارجنبان و...؛ سند این بناها به نام اوقاف است، ولی درآمد آن جای دیگری هزینه می‌شود.

بودجه بناهای تاریخی به وضعیت امانی برگردد

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این کارگروه، با بیان اینکه باید نگاه همه مسئولان به پرداخت حقوق موقوفات تغییر کند، اظهار کرد: در این راستا، درخواست ما از مسئولان اوقاف مدت‌دار شدن قراردادهای سرمایه‌گذاری است، چراکه بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در بناهایی انجام می‌شود که زمان زیادی برای مرمت نیاز دارند و از این رو، زمان بهره‌برداری و درآمدزایی برای سرمایه‌گذار بسیار محدود است.

وی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها در رسیدگی به وضعیت بقاع متبرکه در استان اصفهان کوتاهی کرده‌اند، افزود: پیشنهاد ما این است که خدام امامزادگان در خصوص اهمیت حفاظت از بناهای تاریخی این بقاع آموزش ببینند تا دیگر نیازی به استفاده از شیشه سکوریت برای حفاظت نباشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه بناهای تاریخی در مسیر غلط بودجه‌ها قرار گرفتند، ادامه داد: از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنیم بحث امانی بودن را جایگزین پیمانی کنند و بودجه بناهای تاریخی به وضعیت امانی برگردد تا بسیاری از مشکلات برطرف شود.

وی تصریح کرد: همه توان خود را برای تأمین بودجه مورد نیاز برای مرمت بناهای تاریخی از اعتبارات سفر رئیس‌جمهور و اعتبارات ملی به کار خواهیم گرفت.

ایزدی بیان کرد: از متولیان نیز درخواست می‌کنیم در خصوص تجاوز به بناهای تاریخی و بقاع متبرکه بازنگری داشته باشند تا مجبور به طرح شکایت نشویم، چراکه این شرایط شایسته نیست و در گذشته، بعضی از متولیان به‌دلیل ناآگاهی، ضربه‌هایی زدند که قابل جبران نیست.

انتهای پیام
captcha