میزبانی 3 استان از مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن + جداول
کد خبر: 4057051
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳

میزبانی 3 استان از مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن + جداول

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن را در سه بخش مجزا و در سه بازه‌ زمانی و موقعیت مکانی متفاوت برگزار می‌کند، همچنین با احتساب برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در بهمن و اسفند باید به این نکته اشاره کرد که در پنج ماه پایانی سال تقریباً هر ماه یک رویداد ملی و بین‌المللی را شاهد خواهیم بود.

میزبانی سه استان از مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن + زمانبندی

به گزارش ایکنا، شیوه‌نامه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، 21 اردیبهشت‌ماه، همزمان با آغاز ثبت‌نام این دوره از مسابقات از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه،‌ منتشر شد.

در این شیوه‌نامه، رشته‌های مسابقات، زمانبندی این رویداد، آخرین معافیت‌های حضور شرکت‌کنندگان در مراحل مختلف و جزئیات فنی و اجراییِ دیگر، مورد تشریح قرار گرفته است.

بر اساس یک تقسیم‌بندی نانوشته چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را می‌توان در سه دسته‌بندی قرار داد، این سه دسته شامل بخش مسابقات قرآن یا آوایی(رشته‌های قرائت و حفظ قرآن کریم)، بخش نغماتی(مدیحه‌سرایی، دعاخوانی و اذان) و بخش معارفی(تفسیر عمومی، ترجمه نهج‌البلاغه و ترجمه صحیفه سجادیه) می‌شود.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مسابقات، که می‌توان مبنای بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها به خصوص برای شرکت‌کنندگان قرار گیرد، برنامه‌ زمانی این رویداد است که اعلام به موقع آن بسیار مفید خواهد بود. بخشی از شیوه‌نامه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیز به همین موضوع اختصاص یافته است. در این بخش زمانبندی کلی مسابقات از زمان ثبت‌نام و تشکیل ستاد برگزاری تا مراحل دیگر آن اعلام شده است که در ادامه نگاهی گذرا به آن خواهیم داشت.

اولین اقدام برگزارکنندگان مسابقات سراسری قرآن قبل از آغاز هر فرایندی، تشکیل ستاد برگزاری آن است، که طی روزهای گذشته تشکیل شده است؛ با تشکیل این ستاد ثبت نام برای حضور در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از 21 اردیبهشت‌ماه آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. این فرایند از طریق سامانه www.quraniran.ir صورت می‌گیرد.

اولین مرحله مسابقات سراسری قرآن مرحله شهرستانی آن است که بر اساس برنامه اعلام شده از ابتدای تیرماه و بر اساس مناطق تعیین شده آغاز می‌شود. این مرحله تا نیمه‌های مردادماه ادامه خواهد داشت. مرحله شهرستانی این دوره همچون دوره‌های اخیر به صورت تجمیعی (حضور شرکت‌کنندگان چند شهر نزدیک به هم در یک شهر) برگزار می‌شود.

در ادامه و روز 12 مردادماه شاهد برگزاری مرحله استانی رشته‌های معارفی(تفسیر عمومی قرآن، ترجمه نهج‌البلاغه و ترجمه صحیفه سجادیه) خواهیم بود. این آزمون به صورت کتبی، چهارگزینه‌ای و برخط برگزار می‌شود. مرحله استانی، اولین مرحله مسابقات سراسری قرآن در بخش معارفی خواهد بود(این بخش مرحله شهرستانی ندارد).

مرحله استانی رشته‌های آوایی(قرائت و حفظ قرآن کریم) نیز از 22 مردادماه آغاز می‌شود و بر اساس برنامه‌های هر استان تا 31 شهریورماه ادامه خواهد داشت تا به این ترتیب در فصل تابستان مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن پایان یابد.

همزمان با برگزاری مرحله استانی مسابقات در بخش آوایی، ضبط تصویری گروه‌ها و شرکت‌کننده‌ها در رشته‌های مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم، دعاخوانی و اذان نیز برگزار می‌شود. این رشته‌ها همچون بخش معارفی مرحله شهرستانی ندارد.

داوری این رشته‌ها در مرحله استانی از 23 تا 27 مهرماه به صورت متمرکز در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه انجام می‌شود.

در ادامه برنامه زمانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نوبت به مرحله کشوری این رویداد خواهد رسید. مرحله کشوری این مسابقات در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار می‌شود. مرحله مقدمانی رشته‌های آوایی به صورت ضبط تصویریِ اجرای شرکت کنندگان خواهد بود. این مرحله از مسابقات از 15 مهرماه تا پایان همین ماه در جریان خواهد بود.

همچنین مرحله کشوری بخش معارفی نیز در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار می‌شود. مرحله مقدماتی این بخش 20 مهرماه طی یک آزمون کتبی و برخط برگزار می‌شود.

داوری رشته‌های آوایی در مرحله مقدماتی از مرحله سراسری نیز در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و طی بازه زمانی 21 تا 26 مهرماه برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش ایکنا، با پایان یافتن مراحل مقدماتی مرحله سراسری چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن، شاهد آغاز مرحله نهایی این رویداد در بخش‌های مختلف خواهیم بود.

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این دوره از مسابقات با توجه به برگزاری مجزای مسابقات در بخش‌های سه‌گانه(آوایی، نغماتی و معارفی) سه استان را به عنوان میزبان مرحله نهایی این بخش‌ها معرفی کرده است.

بر همین اساس اولین بخشی که مرحله نهایی آن برگزار می‌شود، بخش نغمات دینی خواهد بود که طی بازه زمانی 21 تا 26 آبان‌ماه و به میزبانی استان قزوین برگزار می‌شود.

در ادامه شاهد برگزاری مرحله نهایی بخش معارفی خواهیم بود. این بخش به میزبانی استان قم و طی بازه زمانی 20 تا 24 آذرماه برگزار می‌شود.

پایان‌بخش مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن در چهل و پنجمین دوره برگزاری بخش آوایی خواهد بود که طی بازه زمانی 27 دی تا یکم بهمن‌ماه شاهد برگزاری آن خواهیم بود. میزبان این مرحله از مسابقات استان خوزستان است.

با احتساب برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در بهمن و اسفند باید به این نکته اشاره کرد که مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پنج ماه پایانی سال تقریباً هر ماه یک رویداد ملی و بین‌المللی را برگزار خواهد کرد.

میزبانی سه استان از مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن + زمانبندی

میزبانی سه استان از مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن + زمانبندی

انتهای پیام
captcha