انتقاد از گزارش محدود‌کننده حقوق شهروندی مسلمانان در انگلیس
کد خبر: 4058331
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲

انتقاد از گزارش محدود‌کننده حقوق شهروندی مسلمانان در انگلیس

سازمان‌های مدافع حقوق مدنی، از جمله انجمن اسلامی حقوق بشر از گزارش بررسی یک طرح محدود‌کننده که خواستار فشار بیشتر بر جامعه مسلمانان این کشور است شدیدا انتقاد کرده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از انجمن اسلامی حقوق بشر، هیچ کس نباید از «یافته»‌های ویلیام شاوکراس در بررسی سیاست بسیار بی اعتبار شده طرح موسوم به Prevent در انگلیس تعجب کند. وی در این گزارش مدعی شده است دولت این کشور به اندازه کافی برای مبارزه با به اصطلاح افراط گرایی مسلمانان کاری انجام نمی‌دهد.

بر اساس این گزارش، که گاردین ادعا می‌کند نسخه‌ای از پیش‌نویس آن را دیده است، شاوکراس به تغییر تمرکز Prevent به سمت افراط‌گرایی راست حمله می‌کند و می‌گوید که این اقدام در مواجهه با تهدید بزرگ‌تر و مداوم از سوی افراط‌گرایی مسلمان نابجاست.

سیاست Prevent در سال 2003 توسط حزب کارگر با هدف ظاهری مقابله با افراط گرایی مسلمانان از طریق مقابله با زیربنای ایدئولوژیک پیروان آن مطرح شد. با این حال، به زودی به طرحی برای نفوذ، جاسوسی، آزار و اذیت و مهندسی اجتماعی جامعه مسلمانان تبدیل گردید. انجمن اسلامی حقوق بشر در لندن، موسوم به IHRC، یکی از اولین سازمان‌ها در فهرست روزافزون سازمان‌های جامعه مدنی انگلیس بود که خواستار لغو این طرح شدند.

در سال‌های اخیر، اجرای واقعی طرح Prevent به تدریج مشکل رو به رشد افراط گرایی راست را نمایان کرد. انگیزه‌ها و باورهای شاوکراس برای استفاده از آمارها در جهت تبلیغ نفرت علیه مسلمانان روشن است. انتصاب شاوکراس برای بازبینی Prevent توسط صدها سازمان جامعه مدنی محکوم شد و زمانی که اعلام شد وی این بازبینی را رهبری خواهد کرد با مخالفت گسترده آنها روبرو گردید.

در این بررسی، شاوکراس همچنین دولت را به خاطر ادامه حمایت مالی سازمان‌های مسلمان با وجود ترویج روایت‌های «افراطی» محکوم می‌کند. این چیزی جز تلاش بدبینانه دیگری برای تداوم فرهنگ ایجاد شده توسط ایدئولوگ‌های جناح راست برای کاهش مشارکت سیاسی مسلمانان نیست. این سازمان به دنبال حذف مسلمانان از زندگی سیاسی با معرفی آنها به عنوان یک تهدید امنیتی است.

مقاله‌ای با عنوان «مشروعیت زدایی از ضد تروریسم» که توسط سازمان Policy Exchange نوشته شده است و ویلیام شوکراس را جزو کارمندان خود می‌داند، دولت را متهم کرده که به اندازه کافی برای مقابله با فشار علیه Prevent کاری انجام نداده است.

مسعود شجره، رئیس انجمن اسلامی حقوق بشر در این باره گفت: دولت به این هشدار که انتصاب شاوکراس برای بازنگری این طرح مثل این است که روباه را مسئول مرغداری می‌کند، توجه نکرد. تنها نتیجه‌ای که از یافته‌های او می‌توان گرفت این است که آن‌ها بر یک طرح روشن برای ادامه آزار و اذیت و بیگانه‌سازی جامعه مسلمانان تاکید می‌کنند.

انتهای پیام
captcha