فعالیت‌های هنری با موضوع دفاع مقدس را تسهیل کنیم
کد خبر: 4058909
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲

فعالیت‌های هنری با موضوع دفاع مقدس را تسهیل کنیم

تهیه‌کننده تله‌تئاتر «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» گفت: درخواست ما این است که برای حمایت از آثار حوزه دفاع مقدس، برنامه‌ریزی و راهکارهایی برای تسهیل فعالیت هنری با این موضوع تعریف شود.

رسول هنرمند تهیه‌کننده تله‌تئاتر وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس

به گزارش ایکنا از اصفهان، رسول هنرمند، تهیه‌کننده تله‌تئاتر «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» در مراسم رونمایی از این محصول که امروز، اول خردادماه در معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته، تله‌تئاتر «کشتن کابوس‌ها» با موضوع دفاع مقدس پخش شد و به موفقیت‌های بسیاری رسید، امسال نیز برای ورود به این حوزه منتظر بودجه و سفارش نهاد دولتی نبودیم، اگرچه کار مستقل و با هزینه شخصی سختی بسیاری دارد.

وی افزود: با وجود این، درخواست ما این است که برای حمایت از آثار این حوزه، برنامه‌ریزی و راهکارهایی برای تسهیل فعالیت هنری با موضوع دفاع مقدس تعریف شود.

تهیه‌کننده تله‌تئاتر «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» با بیان اینکه مهمترین شاخصه این نمایش، تأکید بر وحدت ملی و ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است، گفت: این ارزش‌ها در دفاع مقدس بروز و ظهور کامل داشت، ارزش‌هایی که شاید نسل جدید آشنایی چندانی با آنها نداشته باشد و طبق تأکید مقام معظم رهبری، هنرمندان باید آثاری تولید کنند که آشنایی نسل جوان با ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را تعمیق ببخشد.

وی ادامه داد: در این نمایش، از صداسازی و لهجه‌سازی پرهیز شده و نقش کاراکترهای ارامنه و اهالی خوزستان به بازیگران ارمنی و بازیگر اهل خوزستان سپرده شده است تا خروجی هر چه بیشتر به فضای واقعی دفاع مقدس نزدیک شود، چون در دفاع مقدس، همه پای کار بودند و این موضوع در نمایش مورد تأکید قرار گرفته است.

هنرمند با بیان اینکه این اثر با همدلی اعضای گروه به ثمر رسید و اجرای آن، ادای دین به خون شهداست، تصریح کرد: همه اقوام و مذاهب کشور پای ایران ایستادند و در جنگی نابرابر که طی آن برای اولین بار، شرق و غرب به‌منظور مقابله با یک کشور کنار هم قرار گرفته بودند، وطن را حفظ و حراست کردند.

حبیب نریمانی کارگردان تله‌تئاتر وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس

دفاع مقدس؛ بستری جذاب برای روایت آثار هنری

حبیب نریمانی، کارگردان تله‌تئاتر «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» نیز در این نشست، با اشاره به اینکه از ابتدای تشکیل این گروه در سال ۹۷، تصمیم به تولید اثر هنری داشتیم، اظهار کرد: تلاش ما در این سال‌ها، حفظ گروه برای تولید اثر هنری با وجود همه سختی‌ها بوده است.

وی ادامه داد: دفاع مقدس و به‌طور خاص آزادسازی خرمشهر، به‌دلیل فضای ویژه و دراماتیک، دغدغه همیشگی من بوده است. مردم طی ۳۴ روز مقاومت، شهر را حفظ کردند و توجه به پژوهش‌ها و تصاویر این پروسه نشان می‌دهد که هر روز از این دوره، قابلیت فوق‌العاده‌ای برای تولید آثار هنری دارد.

کارگردان تله‌تئاتر «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» بیان کرد: در سینمای جهان، بزرگترین هنرمندان و کارگردانان در حوزه جنگ کار کرده‌اند که در کشور ما، خلأ این موضوع به شدت احساس می‌شود و اگر هنرمندان دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر نگاه کنند، دفاع مقدس را بستر بسیار جذابی برای روایت آثار هنری خواهند یافت.

وی با اشاره به مستقل بودن این اثر، گفت: در پژوهش‌های نمایشنامه، به نقش شهدای ارامنه در دفاع مقدس برخوردیم و تصمیم گرفتیم یکی از کاراکترهای اثر را به ارامنه اختصاص دهیم که برای این کار، از بازیگران ارمنی اصفهان استفاده شد. ضعف مهم آثار هنری این روزها این است که همه افراد با لهجه مرکز صحبت می‌کنند، در صورتی که ایران گستره‌ای از افراد، اقوام و لهجه‌های مختلف است.

نریمانی با بیان اینکه این تله‌تئاتر، سومین اثر گروه هنری مستقل بیدار است، ادامه داد: پس از تولید تله‌تئاتر موفق «کشتن کابوس‌ها»، تله‌تئاتر «رومئو و ژولیت» که در آستانه رونمایی قرار دارد و نمایش تلویزیونی «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس»، در حال آماده‌سازی چهارمین تله‌تئاتر با نام «آواز سر دادن قلندر شیدا» با محوریت روز عاشورا برای ایام محرم هستیم.

وی هنرمندان و اهالی تئاتر اصفهان را به صلح، خلاقیت و همراهی دعوت و تصریح کرد: دوستان هنرمند ما به جای سنگ‌اندازی و ایجاد مانع مقابل هنرمندانی که در حال کار هستند، به تولید اثر و کار فاخر بپردازند تا فضای فرهنگی هنری پویاتری در شهر اصفهان داشته باشیم.

یادآور می‌شود، تله‌تئاتر «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» در روز سه‌شنبه، سوم خرداد، ساعت ۱۵ از شبکه ملی شما و پنجشنبه، پنجم خرداد، ساعت ۲۱ و جمعه، ششم خردادماه، ساعت ۱۱ صبح از شبکه اصفهان پخش خواهد شد.

انتهای پیام
captcha