ساختار معیوب تولید علم در دانشگاه‌ها اصلاح شود
کد خبر: 4058935
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵

ساختار معیوب تولید علم در دانشگاه‌ها اصلاح شود

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر در آئین‌نامه ارتقای اساتید، نوآوری و نظریه‌پردازی را ملاک قرار دهند و تکثر مقالات از معیار ارتقا خارج شود، می‌تواند گفت که ساختار به سمت تولید علم رفته است که متاسفانه این موضوع هنوز محقق نشده است.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسرو پناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامیحجت‌الاسلام عبدالحسین خسرو پناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: تولید علم در دانشگاه و حوزه متوقف نیست، اما ساختارمند هم نیست یعنی افرادی به صورت فردی و با روحیه جهادی به تولید علم می‌پردازند.

وی با بیان اینکه ساختار‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه و دانشگاه مولد علم نیستند، افزود: آئین‌نامه ارتقای اساتید، زمانی آموزش‌محور بود و امتیاز پژوهش بالا نبود اما؛ بعد از مدتی برای اینکه تعداد مقالات رشد پیدا کند در ماده ۳ آئین‌نامه ارتقای استادان دانشگاه بخش پژوهش را تقویت کردند که این سبب شد تا برخی اساتیدی که به اندازه کافی مقالات ندارند نمی‌توانند ارتقا پیدا کنند.

خسروپناه با بیان اینکه تولید مقاله، تولید علم نیست، تصریح کرد: تولید علم، تولید نظریه است، اما در حوزه دانشگاه‌های ما کمّی‌گرایی ملاک قرار داده شده هر چه تعداد چاپ مقالات و کتاب بیشتر باشد امکان ارتقا هم بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر در آئین‌نامه ارتقا اساتید، نوآوری و نظریه‌پردازی را ملاک قرار دهند و تکثر مقالات از معیار ارتقا خارج شود، می‌تواند گفت که ساختار به سمت مولد علم رفته است که متاسفانه هنوز به این سمت نرفتیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به یکی از ساختار‌های نادرست در وزارت علوم، اظهار کرد: به عنوان مثال در وزارت علوم یک شورای عالی برنامه‌ریزی و یک شورای عالی گسترش وجود دارد که برای توسعه رشته‌ها در دانشگاه‌های کشور تصمیم می‌گیرند در حالی که بهتر است این نوع تصمیم‌گیری‌ها را بر عهده استادان همان دانشگاه‌ها قرار دهند تا بر اساس آمایش سرزمینی استان خودشان رشته مصوب و دانشجو جذب کنند در این صورت بسیاری از مسائل حل می‌شود.

وی با بیان اینکه ساختار شورای عالی گسترش، ساختاری نیست که راه‌اندازی رشته‌هایی کند که خروجی این رشته‌ها حل کننده مسئله باشند، افزود: برای دانش‌بنیان کردن دانشگاه و رشد آن لازم است وزارت علوم تصمیم‌گیری درباره گسترش و توسعه رشته‌های دانشگاه را به استادان همان دانشگاه بسپارد و با اصلاح ساختار کنونی که آسیب‌زا است و اجازه تولید علم را در دانشگاه نمی‌دهد مسیر را برای تولید علم باز کند.

خسروپناه گفت: خلاصه اینکه حکمرانی ما در دانشگاه و حوزه علمیه حکمرانی تولید علم نیست بلکه تولید مدرک است و پشت سر هم مدرک دکترا بیرون می‌دهند. این به معنی ضعف علمی استاد و دانشجو نیست بلکه این ساختار مدیریتی، اداری و آئین ارتقا استادان تولیدکننده علم نیست.

انتهای پیام
captcha