هدف از گردآوری تفسیر خواجه عبدالله توجه به مفاهیم قرآنی است
کد خبر: 4060133
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
فریدطهرانی در گفت‌وگو با ایکنا:

هدف از گردآوری تفسیر خواجه عبدالله توجه به مفاهیم قرآنی است

مینو فریدطهرانی گفت: هدفم از گردآوری کتاب «گلچینی از تفسیر عرفانی قرآن کریم به نقل از خواجه عبدالله انصاری» هدایت انسان‌ها به‌ سوی قرآن و خدا در روزگاری است که متاسفانه جامعه از مفاهیم قرآنی فاصله گرفته است.

کتاب گلچینی از تفسیر عرفانی قرآن کریم به نقل از خواجه عبدالله انصاری

مینو فریدطهرانی، نویسنده و پژوهشگر، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از انتشار «گلچینی از تفسیر عرفانی قرآن کریم به نقل از خواجه عبدالله انصاری» با گردآوری خود خبر داد و گفت: تنها هدفی که از جمع‌آوری این مطالب مقدس و رجوع به قرآن داشتم، این بود که همیشه دوست داشتم مفاهیم و تفاسیر قرآن را بفهمم؛ نه اینکه فقط معنی کلمه به کلمه قرآن را بخوانم.

وی ادامه داد: عربی من آن‌قدر قوی نیست که خود کلمات عربی را بفهمم و حتی فکر می‌کنم کسانی که عرب هستند و زبان عربی زبان آن‌ها است، باز در فهم مفاهیم قرآن کریم مشکل دارند و هرکسی نمی‌تواند آن برداشت اصیل و درست را داشته باشد؛ درنتیجه همان‌طور که در مقدمه کتاب «گلچینی از تفسیر عرفانی قرآن کریم به نقل از خواجه عبدالله انصاری» ذکر کردم، به‌ طور خیلی عجیبی کتاب تفسیر قرآن خواجه عبدالله انصاری به دست من رسید و بعدها منجر به گردآوری این کتاب شد.

فریدطهرانی با تأکید بر اینکه خواجه عبدالله انصاری از بزرگواران عرفان و تفسیر قرآن است عنوان کرد: وقتی شروع به خواندن تفسیر قرآن خواجه عبدالله انصاری کردم، آن‌قدر جذب کلمات و فرمایشات نویسنده شدم که حیفم آمد فقط خودم از این همه مفاهیم زیبا و قشنگ استفاده کنم، لذا تصمیم گرفتم از کتاب یادداشت‌برداری و آن‌ها جمع‌آوری کنم.

وی ادامه داد: نزدیک به ‌پنج سال طول کشید تا من این مطالب را جمع‌آوری کردم. در اواسط این کار بودم که به فکر افتادم از یادداشت‌ها به شکل بهینه‌تری بهره‌برداری کنم و اگر سعادتی حاصل شود، آن را به شکل کتاب دربیاورم تا به دست کسانی که باید، برسد زیرا متأسفانه این روزها شاهد هستیم که جامعه به‌ویژه جوانان ما، از مفاهیم قرآنی خیلی فاصله گرفته‌اند. دلم می‌خواست من هم سهمی ناچیزی در این راه داشته باشم و بتوانم انسان‌هایی را به‌طرف قرآن و خدا کشانده باشم.

فریدطهرانی گفت: هدف کلی من از گرداوری کتاب «گلچینی از تفسیر عرفانی قرآن کریم به نقل از خواجه عبدالله انصاری» همین آشنایی بیشتر و بهتر مردم با خدا و قرآن بود و جنبه‌های مادی این مسئله برایم مهم نیست. مهم این است کتاب به دست افرادی برسد که باید این مطالب و مفاهیم را بخوانند.

وی افزود: هیچ‌وقت نخواستم خودم را مطرح کنم و حتی از مدیرمسئول انتشارات سرمدی که لطف کردند و این کتاب را منتشر کردند خواستم اسم من را روی جلد نگذارند چراکه برای من مطرح کردن خودم اصلاً اهمیتی ندارد؛ آنچه مهم است، محتوای کتاب است. امیدوارم یک روزی بتوانم به این هدف برسم.

این پژوهشگر گفت: آنچه بیشتر توجه و تلاش من را در گردآوری این کتاب جلب و جمع کرده، فرمایشات عاشقانه خداوند نسبت به بندگانش است. شاید خیلی از ما آدم‌ها ندانیم که خداوند چقدر با عشق انسان را خلق کرده است و آن ارتباطی که بین انسان و خداوند است و «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» که خداوند فرموده است را خیلی از ما نمی‌دانیم و در جزئیات تفسیر خواجه عبدالله انصاری خیلی بسیار زیبا بازگو شده است.

فریدطهرانی در مقایسه تفسیر خواجه عبدالله انصاری از قرآن کریم با دیگر تفاسیر قرآن هم عنوان کرد: خواجه عبدالله انصاری یکی از بزرگ‌ترین عرفای نامدار زمان خود و دیگر قرون بوده و تفسیر قرآن را با توجه به قسمت عرفانی ذهن خود انجام داده است. اساساً هر تفسیر یک قسمت عرفانی و یک قسمت ادبی دارد. قسمت ادبی این تفسیر با تفاسیر دیگر تفاوتی ندارد و همه از یک دید به مفاهیم نگاه کرده‌اند؛ در تفسیر عرفانی خواجه عبدالله انصاری هم همان نگاه حاکم است، منتهی برخی نکات را بیشتر بازکرده‌اند، یعنی توضیحاتش بیشتر است.

کتاب «گلچینی از تفسیر قرآن کریم به نقل از خواجه عبدالله انصاری» گردآوری شده توسط مینو فریدتهرانی، در 384 صفحه با بهای 290 هزار تومان، توسط انتشارات سرمدی به بازار عرضه شده است.

انتهای پیام
captcha