ضرورت تناسب حوزه فعالیت دانش‌بنیان‌ها با مزیت‌های اقتصادی کشور + صوت
کد خبر: 4062305
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
امجدی‌پور در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

ضرورت تناسب حوزه فعالیت دانش‌بنیان‌ها با مزیت‌های اقتصادی کشور + صوت

اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد که در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان باید به مزیت‌های اقتصادی کشور توجه شود و متناسب با آن حوزه فعالیت این شرکت‌ها مشخص شود.

مسعود امجدی پور

مسعود امجدی‌پور، اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان مطلب فوق گفت: مهمترین بخشی که مزیت رقابتی محسوب می‌شود، بخش انرژی است. در حوزه انرژی‌های فسیلی مانند نفت و گاز نیز دارای مزیت‌های بسیاری هستیم و از سوی دیگر به این بخش از مزیت هم باید انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و انرژی باد هم تمرکز کرد، اما به طور کلی در حوزه انرژی به خاطر مزیت رقابتی که وجود دارد، می‌توان حوزه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را در این بخش تعریف کرد.

وی برخورداری از منابع عظیم انسانی را یکی دیگر از مزیت‌های اقتصادی ایران عنوان کرد و در همین رابطه افزود: یکی از مهمترین مزیت‌های اقتصادی ایران، منابع انسانی است که متأسفانه در حوزه توسعه فناوری‌های نوین خیلی برروی سرمایه انسانی کار نشده است. بحث منابع انسانی یا صادرات منابع انسانی یکی از مفرهایی است که می‌تواند در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان مورد تأکید قرار گیرد و برروی آن سرمایه‌گذاری شود.


بیشتر بخوانید:

شرکت‌های دانش‌بنیان؛ نیازمند حمایت صندوق‌های خطرپذیر


به گفته امجدی‌پور، ضروری است که مزیت‌های اقتصادی به خوبی استخراج شوند تا شرکت‌های دانش‌بنیان را به آن سمت، سوق داد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نقش بانک‌ها در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: کلاً فعالیت‌های نظام بانکداری ایران به شکلی است که خیلی در خدمت تولید یا در خدمت اقتصاد نیست و در حال حاضر بانک‌ها برضد اقتصاد کشور عمل می‌کنند. در حوزه سیاستگذاری عمومی نیازمند یک بازتعریف مجدد در حوزه نظام بانکداری هستیم و حتماً مسئولان کلان کشور باید در این زمینه به یک جمع‌بندی دست یابند تا منابع مالی به سمت‌وسوی صحیح سوق داده شود.

بانک‌ها بر ضد تولید دانش‌بنیان

اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: نه‌تنهاد در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، بلکه کلاً بانک‌های کشور در جهت منفعت ملی گام برنمی‌دارند و بیشتر در راستای منفعت خود حرکت می‌کنند و به همین دلیل در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توانند خیلی مثمرثمر باشند، چون جزء مأموریت‌هایشان تعریف نمی‌کنند و در جای دیگر باید در این رابطه تصمیم‌گیری شود.

امجدپور درباره طرح تشکیل یک نهاد یا اتاق فکر مستقل و مجزا جدا از نهادهای موجود برای تمرکز بر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: من اعتقادی بر این ندارم که یک نهاد مستقلی به وجود آید. متأسفانه به خاطر ساختار فکری که در کشور ما وجود دارد، همیشه وقتی می‌خواهیم کار جدیدی آغاز کنیم، برخلاف اصول قانون اساسی به توسعه تشکیلات فکر می‌شود.

وی در همین رابطه اضافه کرد: در حال حاضر تشکیلاتی وجود دارند که در حوزه فناوری‌های نوین سیاستگذاری می‌کنند، برنامه‌ریزی انجام می‌دهند و حتی بودجه دریافت می‌کنند و فقط کافی است به این تشکیلات اختیار داده شود و بیش از قبل به آنها بها داده شود، لذا براین اساس با توسعه تشکیلات جدید مخالف هستم و هیچ کمکی به اقتصاد دانش‌بنیان نخواهد کرد.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد معتقد است، معاونت فناوری ریاست جمهوری نهاد خوب و قابل اتکایی است که برنامه‌ریزی و اقدامات خوبی را انجام داده و انجام می‌دهد.

ضرورت تعریف آیین‌نامه در حمایت از دانش‌بنیان‌ها

امجدی‌پور بیان کرد: با نگارش یک آیین‌نامه می‌توان تکثر نهادهای موازی در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را حل کرد و به عبارت دیگر به یک آیین‌نامه می‌توان همه این نهاد را به یک نهاد واحد تبدیل کرد. همچنین از طریق نگارش آیین‌نامه می‌توان زمینه برحذر داشتن آنها از انجام مأموریت‌هایی را که برای سازمان دیگر تعریف شده است، فراهم کرد.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha