فراگیری درس مقاومت و امید از فرهنگ عاشورا و مهدویت
کد خبر: 4062538
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
محمدباقر قالیباف در اجلاسیه فعالان مهدوی مطرح کرد:

فراگیری درس مقاومت و امید از فرهنگ عاشورا و مهدویت

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه فلسفه انقلاب برخاسته از دو فرهنگ عاشورای حسینی و فرج مهدوی است، گفت: ما از فرهنگ عاشورا ایستادگی و مقاومت را آموختیم و از فرهنگ مهدوی درس امید به آینده را فراگرفتیم.

فراگیری درس مقاومت و امید از فرهنگ عاشورا و مهدویتبه گزارش ایکنا، سومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی با رویکرد موضوعی تمدن سازی اسلامی در بیانیه گام دوم و شعار گام دوم، گام آمادگی برای ظهور، با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سالن شهید مطهری ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کرد.

محمدباقر قالیباف در این مراسم که با همکاری فراکسیون مهدویت و تمدن اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، گفت: وقتی صحبت از مهدویت است؛ صحبت از عدالت است، صحبت از اخلاق است، صحبت از همه خوبی‌هاست، صحبت از ترسیم آینده روشن برای بشر است. وقتی صحبت از مهدویت است؛ بحث از خواسته‌های الهی و انسانی است، این فرهنگی است که امید آفرین برای همه انسان‌هاست، و در فطرت همه انسان‌ها وجود دارد. بحث از مهدویت بحث از خلافت الهی در زمین است بحث از مهدویت بحث از حجت الهی در زمین است و این مسئله‌ای انکار ناپذیر است و جزء حقایق نظام آفرینش است.

وی گفت: مسئله مهدویت بحث از انسان کاملی است که بین ما وجود دارد و او واسطه فیض الهی است، این توفیقی است هر کس بتواند در این زمینه کوچکترین حرکتی انجام دهد. این توفیق روزی افراد می‌شود. باید از خدا بخواهیم توفیق چنین حرکتی را پیدا کنیم. به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، انقلاب اسلامی آغازگر عصر جدیدی در عالم است ما باید انقلاب را درک کنیم که در چه زمانی و بر چه محیطی شکل گرفت و به پیروزی رسید.

قالیباف افزود: انقلاب در عصری به پیروزی رسید که مسائل نظامی، اقتصادی و سیاسی، در همه شئون در دست مکاتب انسان ساخت بود و هیچ اراده و قدرتی خارج از اراده غرب و شرق اتفاق نمی‌افتاد. انقلاب در این فضا شکل گرفت و به پیروزی رسید.

وی فلسفه انقلاب را برخاسته از دو فرهنگ عاشورای حسینی و فرج مهدوی دانست و گفت: ما از فرهنگ عاشورا درس ایستادگی و مقاومت و از فرهنگ مهدوی درس امید به آینده را فراگرفتیم. فرهنگ مهدوی الگوی آینده‌ساز برای انقلاب اسلامی و این ملت عزیز است. درست است که بعثت، غدیر، عاشورا و مهدویت از قله‌های افتخار ما و قله‌های فرهنگ اسلامی و فرهنگی شیعی هستند و مکتب اسلام متکی به اینهاست، ولی مهدویت مقصد و مقصود نهایی است. ما با این نگاه به آینده گام برمی‌داریم و امروز را عصر ظهور می‌دانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: روح انقلاب اسلامی که برخاسته از این فرهنگ است با تمام قدرت در مقابل همه باور‌های فرهنگ لیبرالیسم ایستاده است. همین بیانیه گام دوم منشوری از سرگذشت ما تا سرنوشت ما است و این بیانیه مسیر حرکت ما را در گام دوم روشن می‌کند. در این بیانیه چند مسئله اساسی دیده شده است و همه ما باید در مسیر به این مسائل توجه کنیم. در این بیانیه بحث از یک تحول معرفتی و معنوی است که باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد و موجب شد این نظام شکل بگیرد. ما امروز در دوره دولت اسلامی هستیم و باید به سمت جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: اتفاقا ریشه همه دشمنی‌ها با انقلاب در همین مسئله است. آن‌ها با جمهوری اسلامی که روحش روح انقلاب اسلامی نباشد مشکلی ندارد بلکه با انقلابی که برخاسته از اسلام ناب است مشکل دارند. به همین جهت، عظمت این انقلاب را دشمنان انقلاب بیشتر از کسانی درک می‌کنند که فکر می‌کردند انقلاب یکبار مصرف است و از گذشته خودشان پشیمان شدند. بخش قابل توجهی از نارسایی‌هایی که در کشور داریم الزاما به خاطر فشار دشمن از بیرون نیست بلکه به خاطر کسانی است که باور‌های انقلابی را از دست دادند و در حوزه تصمیم‌گیری به باور‌های انقلاب توجه نکردند. اتفاقا این افراد می‌خواهند بگویند این هزینه‌ها به جهت مبارزه با شیاطین ایجاد شده است؛ خیر، این هزینه‌ها به خاطر این است که از باور‌های انقلاب اسلامی فاصله گرفتیم. پس فاصله گرفتن از بینش و روش انقلاب اسلامی بخشی از مشکلات ما را به بار آورده است و یکی از ماموریت‌های جدی و اساسی ما این است که بتوانیم در این بخش کار کنیم.

قالیباف تاکید کرد: اگر می‌خواهیم بگوییم انقلابی و مهدوی هستیم باید یک کار مهم انجام دهیم و آن نشان دادن کارآمدی دین در اداره جامعه است. این مهمترین وظیفه ماست. الآن این فرهنگ در مسند قدرت است و مسئولیت متوجه ما مسئولین است و ما باید با عملمان نشان دهیم یک منتظر واقعی هستیم و در این مسیر حرکت کنیم.

وی با طرح یک پرسش گفت: باید چه کار‌هایی انجام دهیم که به سمت جامعه اسلامی حرکت کنیم و بعد به سمت امت اسلامی برویم؟ اولین نکته که باید توجه کنیم و در مسیر آن گام برداریم این است که در عرصه خدمات عمومی مشترک که مورد نیاز همه جوامع است، با بقیه دولت‌ها قابل رقابت باشیم. امروز مطالبه عمومی جامعه از ما این است، که مطالبه‌ای درست و منطقی و عقلانی است. نکته دوم این است که دولت اسلامی نقطه تمایزی با بقیه دولت‌ها دارد. نظام اسلامی وظیفه دارد وقتی به خاطر این تمایز در فشار قرار می‌گیرد این قابلیت را داشته باشد یا با قدرت نرم یا با قدرت سخت در مقابل همه فشار‌ها مقاومت کند. این باید از ظرفیت‌های دولت اسلامی باشد. سوم، دولت اسلامی باید دولتی باشد که وقتی بقیه به این دولت اسلامی نگاه می‌کنند ترجیح دهند این نظام و دولت را الگوی خودشان قرار دهند.

انتهای پیام
captcha