تصویب بودجه در بنگلادش برای مرمت مساجد تاریخی
کد خبر: 4062711
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱

تصویب بودجه در بنگلادش برای مرمت مساجد تاریخی

آثار تاریخی بنگلادش از جمله مساجد این کشور بر اثر تغییرات آب و هوایی شدید در معرض آسیب جدی هستند و دولت این کشور قصد دارد با تصویب بودجه فوری، از تخریب بیشتر این آثار ارزشمند جلوگیری کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از اکو بیزنس، مسجد تاریخی شصت گنبد در شهر «باگرهات» در جنوب بنگلادش، از مهم‌ترین مساجد تاریخی این کشور است که قدمت آن به قرن 15 میلادی می‌رسد.

این مسجد که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد یک مقصد زیارتی برای عارفان بنگلادشی‌ و از مقاصد گردشگری بوده است.

اما مسجد شصت گنبد و ده‌ها مسجد تاریخی دیگر و مقبره‌ها و قبرستان‌های واقع در محل تلاقی رودخانه‌های گنگ و برهماپوترا با آینده‌ای مبهم و نامطمئن روبرو هستند.

تغییرات آب و هوایی، گرمای شدید و بارندگی، سیل، فرسایش و موج‌های آب شور را در دلتای جنوبی بنگلادش که صدها رودخانه از آن می‌گذرد به همراه دارد.

در شهر باگرهات، چنین تغییراتی ساختارهای تاریخی را تضعیف می‌کند و باعث می‌شود که سطح آجرهای قدیمی با سرعت بیشتری از بین برود و  قارچ‌ها و گیاهان روی آنها اجازه رشد پیدا کند.

تغییرات اقلیمی یکی از بزرگترین تهدیدهایی است که اماکن میراث فرهنگی و طبیعی در سطح جهان با آن روبرو هستند.

خندوکر محفوظ الدین، استاد دانشگاه خلنا Khulna که از سال 2017 در حال تحقیق بر روی چنین تأثیراتی بر میراث فرهنگی جنوب بنگلادش بوده است، هشدار داد که افزایش سطح آب دریا ناشی از تغییرات آب و هوایی یک تهدید بزرگ برای مکان‌های تاریخی است.

تهدیدها در مسجد شهر شبیه تهدیداتی است که 127 مکان باستانی حفاظت شده که بسیاری از آنها مساجد تاریخی هستند در نواحی ساحلی بنگلادش با آن روبرو هستند.

محفوظ الدین معتقد است که تا اواسط قرن، تأثیرات تغییرات آب و هوایی تهدید اصلی برای مکان‌های تاریخی این کشور خواهد بود. وی گفت برنامه‌ریزی باید از هم اکنون برای حفاظت از آنها آغاز شود.

وی هشدار داد که با تقویت اثرات آب و هوایی، نوسازی عادی در این مساجد کارساز نخواهد بود. آثار تاریخی بر جای مانده از دوران اسلامی در این منطقه، از جمله بهترین نمونه‌های سبک معماری مسلمانان بنگال هستند.

توماس ملارد، سخنگوی مرکز میراث جهانی یونسکو، گفت: تغییرات آب و هوا یکی از بزرگترین تهدیدهایی است که آثار فرهنگی و طبیعی در سطح جهان با آن مواجه هستند، به طوری که از هر پنج اثر تاریخی حداقل یک مورد در معرض خطر است.

وی گفت که این سازمان با کشورها و جوامعی که اماکن تاریخی را در خود جای داده‌اند کار می‌کند تا در برابر تهدیدات جدید اقدام کنند. یونسکو بودجه اضطراری را برای حمایت از ارزیابی خسارت و بازسازی در هنگام وقوع فاجعه ارائه می‌دهد.

وزارتخانه میراث فرهنگی بنگلادش تغییراتی را در قانون آثار باستانی پیشنهاد کرده است که اماکن تاریخی در معرض تهدید یا آسیب‌دیدگی ناشی از تأثیرات آب و هوایی را واجد شرایط دریافت بودجه دولتی برای حفاظت و تعمیر می‌کند.

محمد هلال الدین که به مدت 30 سال امام جماعت مسجد شصت گنبد بوده است، امیدوار است به زودی برای حفاظت از این مسجد اقدام شود. وی تصریح کرد: آسیب به این بنای تاریخی ضایعه بزرگی برای ما خواهد بود.

انتهای پیام
captcha