«فلسفه ایمونولوژی» وارد بازار نشر شد
کد خبر: 4062786
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
به همت انتشارات دانشگاه اصفهان؛

«فلسفه ایمونولوژی» وارد بازار نشر شد

انتشارات دانشگاه اصفهان، کتاب «فلسفه ایمونولوژی» را ذیل مجموعه کتاب‌های «اصول و مبانی کمبریج» با زبانی ساده منتشر کرد.

«فلسفه ایمونولوژی» وارد بازار نشر شد

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، کتاب «فلسفه ایمونولوژی» نوشته «توماس پرادئو» و ترجمه «بابک بیک‌زاده»، عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان و «مجید خان‌زاده»، پژوهشگر سازمان جهاد دانشگاهی تهران ذیل مجموعه کتاب‌های «اصول و مبانی کمبریج» با زبانی ساده توسط انتشارات دانشگاه اصفهان در 109 صفحه چاپ و روانه بازار کتاب شد.

 کتاب «فلسفه ایمونولوژی» در 5 فصل با عنوان‌های ایمنی، انسجام فردی؛ خود_غيرخود، خودایمنی، تحمل و هم‌زیستی، سرطان عامل ازهم‌گسيختگی فردیت، نوروایمونولوژی؛ گفت‌وگوی صميمانه بين سيستم ایمنی و سيستم عصبی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

در فصل 5 این کتاب درباره موضوعاتی چون از سایکونوروایمونولوژی و نوروایمونولوژی تا ویژگی‌های امروزی گفت‌وگو بين سيستم عصبی...، تعاملات بين سيستم عصبی و سيستم ایمنی در شرایط سلامتی، تعاملات بين سيستم عصبی و سيستم ایمنی در زمينه‌های پاتولوژیک، بررسی پرسش‌های مفهومی مختلفی که نوروایمونولوژی مطرح کرده است، تعامل؛ سيستم عصبی و سيستم ایمنی چگونه با یکدیگر تعامل مي‌کنند؟، تشابه؛ آیا سيستم عصبی و سيستم ایمنی ازنظر ساختاری و عملکردی مشابه‌اند؟، همپوشانی؛ سيستم عصبی و ایمنی تا چه حد همپوشانی دارند؟، منشأها؛ آیا سيستم عصبی و سيستم ایمنی از منشأ مشترک تکامل یافته‌اند؟، کنترل؛ آیا سيستم عصبی سيستم ایمنی را کنترل می‌کند یا برعکس؟ بحث شده است.

در بخش مقدمه کتاب می‌خوانیم:

«دانش ایمونولوژی یکی از شاخه‌های زیست‌شناسی و میکروبیولوژی است. این دانش امروزه به یکی از کلیدی‌ترین ارکان علوم پزشکی و دامپزشکی تبدیل شده و نقشی حیاتی برای بشر دارد. مجموعه کتاب‌های «اصول و مبانی کمبریج»، پژوهش‌های علمی و عملی اصیل، مختصر و معتبری را ارائه می‌دهد که توسط پژوهشگران برجسته سازمان‌دهی شده‌اند و به موضوعات کلیدی در رشته‌های هنر و علوم می‌پردازد. فلسفه ایمونولوژی از معدود کتاب‌هایی است که به ایمونولوژی از جنبه فلسفی نگاه می‌کند و می‌کوشد تا با بیانی ساده حقایق آن را گسترده‌تر از کتاب‌های درسی ایمونولوژی به تصویر بکشد.»

نویسنده در ابتدا با شرح دیدگاه غالب به وظیفه سیستم ایمنی(ایجاد مصونیت در برابر عوامل بیماری‌زا) و چگونگی کارکرد آن براساس «شناخت خود از غیرخود» می‌پردازد سپس این دیدگاه غالب را از منظر فلسفی و زیست‌شناختی به چالش می‌کشد و با شرح مفهوم انسجام فردی، سرطان را عامل از هم‌گسیختگی می‌داند.

نویسنده، خلاف دیدگاه‌های رایج که سیستم ایمنی را مسئول جلوگیری از شکل‌گیری سرطان‌ها می‌دانند به نحوی شگفت‌آور، آن را عامل پیشرفت سرطان معرفی می‌کند.

در بخش دیگری از این کتاب آمده است:

«ایمونولوژی نه‌تنها برای زیست‌شناسی و پزشکی جدید مبحثی محوری است، بلکه بينش‌های فلسفی بدیعی را هم ارائه می‌دهد. ایمونولوژی به فهم فلسفه فردیت زیستی کمک زیادی می‌کند، برای مثال، بيان می‌کند که منظور از فردیت زیستی چيست، چه چيزی باعث می‌شود که فردْ منحصربه‌فرد باشد، مرزهای زیستی چگونه شکل می‌گيرند و چه چيز هویت افراد را در طول زمان تضمين می‌کند. هم‌چنين، ایمونولوژی به برخی از چالش‌برانگيزترین پرسش‌های فلسفی پاسخ می‌دهد، ازجمله تعریف زندگی چيست؟ سيستم‌های بدن چگونه ترسيم می‌شوند؟ ذهن و بدن چگونه با هم در تعامل‌اند؟ توماس پرادئو در این کتاب، روش‌هایی را بررسی می‌کند که ایمونولوژی با آن‌ها می‌تواند این مسائل و سایر موضوعات مهم فلسفی را روشن کند».

«فلسفه ایمونولوژی» وارد بازار نشر شد

کتاب «فلسفه ایمونولوژی» نوشته «توماس پرادئو» با ترجمه بابک بیک‌زاده و مجید خان‌زاده در 109 صفحه با بهای 31 هزار و 500 تومان توسط انتشارات دانشگاه اصفهان روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام
captcha