ضرورت تعریف زیست‌بوم جهاددانشگاهی
کد خبر: 4065207
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد:

ضرورت تعریف زیست‌بوم جهاددانشگاهی

رئیس جهاددانشگاهی در دیدار با پژوهشگران و فناوران جوان این نهاد گفت: در حال حاضر نیاز داریم در جهاددانشگاهی زیست‌بوم خودمان را تعریف کنیم؛ زیست بومی که مردم، صنعت و کشور آن را بشناسند.

جهاددانشگاهیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست صمیمانه روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی و محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری با 25 نفر از پژوهشگران و فناوران جوان و نخبه این نهاد به منظور بررسی چالش‌ها و ارتقای حوزه پژوهش و فن‌آوری جهاددانشگاهی در سالن جلسات دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی در این نشست با اشاره به اهمیت بازخوانی مأموریت جهاددانشگاهی اظهار کرد: این جمع پیش‌قراولان جریان نخبگانی هستند که قرار است این نهاد را کمک دهند و با آن‌ها کار را انجام دهیم.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به جمله رهبری مبنی بر اینکه یک سازه پایدار حداقل به چهار ستون نیاز دارد و ایشان در کنار روحانیت، سپاه، دولت و نخبگان، جهاددانشگاهی را یکی از ستون‌های انقلاب و کشور عنوان می‌کنند، گفت: یعنی نهادی که در کنار سپاه قرار می‌گیرد و همزمان با آن تأسیس می شود، در حال حاضر به هر دلیلی شأن آن، چیزی نیست که الان مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی کارگاه، مرکز رشد، پژوهشکده، پژوهشگاه، شرکت، دانشگاه، مؤسسه غیرانتفاعی، مؤسسه جامع علمی کاربردی و ... دارد، اظهار کرد: بحث اول مأموریتی است که باید مسئولان کشور، فعالان بخش خصوصی و هم‌بدنه خود جهاددانشگاهی متوجه باشند که شأن این نهاد کجاست؟ ندانستن شأن مأموریتی باعث می‌شود این نهاد در زمینی بازی کند که زمین آن نیست و قطعا بازنده خواهد بود.

دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر اینکه انتقال بازی جهاددانشگاهی در زمین دیگران کوچک کردن شأن این نهاد و خیانت به آن است، گفت: در جهاددانشگاهی ظرفیت بزرگی دیده شده است که با قواعد، اساسنامه و بنیاد خوب و آدم‌های ویژه باید به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه نزدیک به 12 سال است در بخش خصوصی فعالیت دارم و حدود دو تا سه هزار شغل فن‌آورانه ایجاد کرده‌ام، ادامه داد: اما تنها جایی که به این اندازه محکم و مصمم شدم که فضا و جای کار دارد و باید تمام انرژی خود را در آن قرار دهم، جهاددانشگاهی بود.

رئیس جهاددانشگاهی با تأکید بر وجود ظرفیت مطلوب در این نهاد تصریح کرد: احساسم این است که یک بمب انرژی در گوشه‌ای از کشور وجود دارد که به دلایل متعدد نتوانسته است به انرژی تبدیل شود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در دنیا زنجیره تبدیل ایده و فکر به ثروت دارای سه حلقه مهم است، افزود: این سه حلقه به ترتیب شامل علم، فن‌آوری و نوآوری است که همگی دارای دو بخش آموزش و پژوهش هستند. ما در کشور زیست‌بوم علمی و فن‌آوری زیاد داریم که مأموریتشان مشخص است و توسعه پیدا کرده‌اند، اما جای زیست‌بوم نوآوری در کشور خالی است.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی از روز اول تأسیس، زیست‌بوم نوآوری بوده که مورد غفلت قرار گرفته است، ادامه داد: جهادگران کارهای زیادی انجام داده‌اند که باید در دنیای رسانه‌ای امروز در رابطه با آن‌ها جریان‌سازی و تبلیغ شود.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه در حوزه علوم انسانی کار زیادی برای انجام دادن داریم افزود: وقتی می‌گوییم نوآوری علوم انسانی، در داخل آن علوم پزشکی، بهداشت و فنی مهندسی نیز قرار دارد.

رئیس جهاددانشگاهی نوآوری را ترکیب خلاقانه یکسری فن‌آوری دانست و افزود: در جهاددانشگاهی فن‌آوری‌های خاصی که تکنولوژی‌ما هستند را توسعه می‌دهیم، اما جای زیست‌بوم نوآوری همچنان خالی است.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: پارک‌های علم و فن‌آوری 30 سال پیش، بعد از فروپاشی شوروی ایجاد شدند؛ زیرا تمام آزمایشگاه و مراکز تحقیقاتی آمریکا با توجه به مسایل جنگ سرد در اختیار دکترین علم برای دفاع بودند. پس از دوران جنگ سرد، صداهای سیاسی و اقتصادی در جامعه امریکا بلند شد و دکترین به علم برای اقتصاد تغییر کرد و برای این موضوع در کنار دانشگاه‌ها چیزی به اسم فن‌آوری پارک را توسعه دادند که وظیفه آن قرار دادن علم در اختیار اقتصاد و فرهنگ در اختیار جامعه بود که طراحی آن بر مبنای اقتصاد خصوصی بود.

وی تصریح کرد: اما 42 سال پیش و بعد از انقلاب فرهنگی، کشور کلی نیاز و مساله جدی داشت و چیزی به عنوان جهاددانشگاهی کنار دانشگاه و درون دانشگاه تشکیل شد، برای این که علم و فرهنگ را در یک اقتصاد دولتی ایدئولوژیک در اختیار مردم قرار دهد.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه در کشور سال‌هاست زیست بوم نوآوری داشتیم، اما به آن توجه نکردیم و آن را مورد نوسازی قرار ندادیم و پارادایم‌هایش به روز نشده‌اند ادامه داد: در حال حاضر نیاز داریم در جهاددانشگاهی زیست بوم‌خودمان را تعریف کنیم؛ زیست بومی که مردم، صنعت و کشور آن را بشناسند.

همچنین، پورعابدی نیز پیرامون تشکیل این نشست گفت: در اولین جلسه با رئیس جهاددانشگاهی نکاتی را در مورد حوزه پژوهش مطرح کردم و ایشان هم می‌خواستند تا در اولین فرصت جلسه‌ای را با تعدادی از پژوهشگران و فن‌آوران جهاددانشگاهی داشته باشند و از نزدیک با نقطه نظراتشان آشنا شوند.

وی افزود: در همین راستا این جلسه تشکیل شد و با توجه به فعالیت 60 واحد سازمانی در حوزه پژوهش و فناوری در حدود یک ششم این واحدها، یعنی 12 واحد سازمانی دعوت شدند تا در این جلسه حضور داشته باشند. مهم‌ترین هدف این نشست معرفی و آشنایی با پروژه‌های فن‌آورانه در دست اجرای جهاددانشگاهی است.

همچنین، در این نشست هر یک از پژوهشگران در سخنانی کوتاه به بیان نظرات و دغدغه‌های خود پیرامون توسعه پژوهش و فناوری در جهاددانشگاهی پرداختند که کم بودن حمایت‌های دولتی در توسعه فن‌آوری، کامل نشدن توسعه فن‌آوری به دلیل شتاب برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، لزوم حمایت از پژوهشگران برای معرفی محصولات، نیاز به أخذ مأموریت ملی در حوزه علوم انسانی، ضرورت توجه به ارتباطات استانی و ملی برای طرح‌ها، پایین بودن انگیزه‌ها و لزوم احترام به حقوق افراد و احترام به زحماتشان، توجه به بحث زیرساخت‌ها، تأمین مالی، تجاری‌سازی و فروش محصولات، تصویب قوانین مالکیت فکری و معنوی در این نهاد، ثبات در حمایت‌های مالی و ... برخی از مهم‌ترین نکاتی بود که از سوی پژوهشگران و فناوران جوان و نخبه این نهاد مطرح شد.

انتهای پیام
captcha