عربستان: اقامتگاه‌های حجاج از ایمنی کامل برخوردارند
کد خبر: 4065387
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵

عربستان: اقامتگاه‌های حجاج از ایمنی کامل برخوردارند

مسئولین حج عربستان سعودی با اعلام ورود قریب به 160 هزار زائر از کشورهای مختلف برای حضور در مراسم حج امسال تأکید کردند که اقامتگاه‌های حجاج هم از ایمنی کامل برخوردارند.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، عبدالرحمن السدیس، رئیس کل امور مسجد الحرام و مسجد النبی شامگاه یکشنبه در اظهاراتی خبری تأکید کرد که به منظور حفظ سلامت جان مهمانان بیت‌الله الحرام تدابیر متعددی به کار گرفته شده است.

به گفته او، دو هزار ویلچر برقی در اختیار حجاج سالمند و افراد دارای معلولیت قرار می‌گیرد که از طریق اپلیکیشن‌های تنقل، قاصد، قاصدون و زائرون که مختص معرفی خدمات است، رزرو می‌شوند.

السدیس تأکید کرد که بر اساس شیوه‌نامه‌های صادره برای حفظ سلامت حجاج بر لزوم پوشیدن ماسک توسط حجاج تأکید شده علاوه بر آن، حرم خانه خدا هم 10 بار در روز استریل می‌شود.

این مسئول سعودی همچنین گفت که سیستم‌های فنی و عملیاتی، الکتریکی و صوتی خدمات‌رسان در حج امسال نیز از طریق 500 کادر مهندسی کنترل می‌شود.

تعداد زائران خارجی که برای شرکت در مراسم حج امسال تا روز شنبه وارد مدینه منوره شده بودند به 159 هزار و 619 زائر از ملیت‌های مختلف رسیده است که از طریق بنادر هوایی و زمینی برای ادای فریضه حج امسال حضور یافته‌اند.

وزارت حج و عمره عربستان سعودی اعلام کرده است که از زمان شروع استقبال از اولین گروه‌های حجاج حج 1443 تا شب گذشته که به فرودگاه محمد بن عبدالعزیز در مدینه منوره رسیدند به 146 هزار و 765 نفر رسیده است و 12 هزار و 335 نفر هم از طریق گذرگاه‌های زمینی وارد شدند.

بر اساس آمار این وزارتخانه، 630 هزار و 77 حاجی طی روزهای گذشته مدینه منوره را به سمت مشاعر مقدسه در مکه مکرمه ترک کردند و به‌طور تقریبی 96 هزار و 526 حاجی از اتباع کشورهای مختلف هنوز در مدینه منوره هستند.

آمار عتبات عالیات وزارت حج و عمره نشان می‌دهد که در موسم حج امسال 347 بازدید برای ارزیابی اقامتگاه‌های زائران مدینه منوره انجام شده است و در 20 مورد از حجاج خارجی بستری در بیمارستان‌های مکه و مدینه عیادت به عمل آمده است.

از سوی دیگر دادستانی عربستان سعودی هم اعلام کرده است که اقامتگاه‌های مهمانان بیت الحرام تابع بالاترین استانداردهای ایمنی و امنیتی است و در برابر هرگونه خطر یا اقدامات آسیب‌رسانی که ممکن است به وجود بیاید، تحت محافظت کیفری جدی است.

دادستانی عمومی عربستان سعودی اعلام کرد که بر اساس مقررات موجود هر یک از اقدامات نظیر کلاهبرداری یا تقلب در تأمین الزامات حفاظت در برابر آتش‌سوزی تأسیسات، کلاهبرداری یا تقلب توسط دفاتر مهندسی در طرح‌های ایمنی، و کلاهبرداری، تقلب یا سهل‌انگاری در حفظ ایمنی در تأسیسات ممنوع است.

این نهاد افزود: همچنین تخطی از توصیه‌های سازنده، واردات، فروش یا نصب سیستم‌ها و تجهیزات ایمنی که با مقررات فنی یا استانداردهای تأیید شده بین‌المللی یا عربستان سعودی مطابقت ندارند و راه‌اندازی مجدد تأسیسات یا بخشی از آن که به دلیل تخلف جدی، بدون رفع این تخلف کار آن متوقف شده بود، ممنوع است.

دادستانی کل عربستان سعودی اعلام کرد: هر کس از دستورات مذکور تخلف کند به حبس تا ۶ ماه و تا سقف ۳۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران هم روز گذشته با حضور در مسجد شجره اعلام کرد که تا روز شنبه بیش از ۱۱ هزار زائر از ایران وارد سرزمین وحی شده‌اند که بخش اعظمی از این عزیزان وارد فرودگاه مدینه شده‌اند و ۵ شب را در این شهر اقامت دارند؛ بخش دیگری از زائران نیز از فرودگاه جده وارد کشور عربستان شده‌اند.

رئیس سازمان حج وزیارت با بیان اینکه نیمی از زائران مدینه قبل و نیمی دیگر مدینه بعد هستند تأکید کرد که عزیمت زائران مدینه قبل به مکه مکرمه از روز گذشته آغاز شده و امروز هم ادامه یافته است و در طی روزهای آتی نیز به ترتیب زائرانی که ۵ شب را در مدینه اقامت کرده‌اند، بعد از احرام بستن در میقات شجره عازم مکه می‌شوند تا عمره تمتع به جای آورند.

انتهای پیام
captcha