جهادگران و دانشمندان کشور به شهید چمران تأسی کنند + صوت و فیلم
کد خبر: 4065562
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
رئیس خانه موزه شهید چمران در گفت‌وگو با ایکنا:

جهادگران و دانشمندان کشور به شهید چمران تأسی کنند + صوت و فیلم

محمدحسین اکبری رئیس خانه موزه شهید چمران گفت: دانشمندان و جهادگران می‌توانند به این دانشمند و جهادگر بزرگ ایرانی تأسی کنند که با توجه به اینکه از دانشمندان برتر جهان بودند اما از انقلابی‌گری دست نکشیدند.

شهید مصطفی چمران از جمله افراد خوشنامی است که نام او با انقلاب اسلامی ایران و و دفاع از وطن گره خورده است. فردی که در روزگار خود از صاحبان اندیشه بود و موضوعات را از نگاه دیگری می‌نگریست. فردی که جان خود را برای باورهایش فدا کرد و تا انتها همچون شیشه بلورین، صاف و شفاف بود. قطعاً همین شفاف بودنش بود که او را در قلب تاریخ جاودانه کرد بعد از گذشت 41 سال از شهادتش، نام او در میان همه‌گان به نیکویی برده می‌شود.

به مناسبت سالروز شهادت شهید مصطفی چمران در 31 خرداد سال 1360 ایکنا گفت‌وگویی با محمدحسین اکبری رئیس خانه موزه شهید چمران انجام داده است تا در رابطه با این مرکز فرهنگی اطلاعات بیشتری پیدا کنیم و در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

اکبری در رابطه با خانه موزه شهید چمران بیان کرد: این خانه موزه منزل پدری شهید چمران است و با توجه به اینکه این شهید بزرگوار در ایران منزلی نداشتند و بعد از ورود به ایران یا در مناطق عملیاتی یا در خانه‌های سازمانی بودند به همین علت منزل پدری شهید چمران تبدیل به موزه شده است زیرا این خانه یادآور زحمات و رشادت‌های شهید مصطفی چمران است.

وی ادامه داد: این خانه یکی از خانه‌های قدیمی تهران است که حدود 130 قدمت دارد و از نظر میراث فرهنگی معماری آن به دوره قاجار باز می‌گردد اما مهم‌ترین موضوعی که این خانه را ارزشمند کرده زیستن شهید چمران تا دوران پیش از مهاجرت به آمریکا برای ادامه تحصیل است به همین منظور این منزل موزه کردیم تا آثار تصویری و رشادت‌های این شهید بزرگوار را نگه‌داری کنیم.

شهید چمران یک الگوی خوب برای تمامی اقشار جامعه است + صوت و فیلم

رئیس خانه موزه شهید چمران در رابطه با اشیاء و تصاویری که در این موزه به نمایش درآمده است گفت: در خانه موزه شهید چمران تصاویر مختلفی از در دوران کودکی، تحصیل، فعالیت‌های سیاسی، فعالیت‌ در لبنان، فعالیت پس از انقلاب، قائله کردستان و حوزه دفاع مقدس به نمایش درآمده است. علاوه بر این تصاویر، کتاب‌هایی که پس از شهادت ایشان از دست‌نوشته‌ها و خاطرات شهید چمران و خاطرات رزمنده‌هایی که با شهید چمران همرزم بودند نیز جمع‌آوری شده و به نمایش درآمده است. همچنین سینمایی در خانه موزه شهید چمران وجود دارد که در موارد خاص فیلم‌های تصویری از شهید چمران پخش می‌شود.

شهید چمران یک الگوی خوب برای تمامی اقشار جامعه است + صوت و فیلم

وی ادامه داد: بازدیدکنندگان می‌توانند در این موزه کتاب‌ها و زندگینامه شهید مصطفی چمران را مطالعه کنند. همچنین در این موزه کارشناسانی حضور دارند تا بخش‌های مختلف زندگی شهید چمران را برای بازدیدکنندگان توضیح دهند و پاسخگوی سوالات باشند. مخاطبانی که در این موزه حضور پیدا می‌کنند یک شناخت خوب و جامعی را درباره این شهید بزرگوار پیدا می‌کنند.

اکبری با بیان اینکه شهید چمران یک شخصیت چند وجهی داشت توضیح داد: شهید چمران در یک خانواده فقیر و متدین به دنیا آمدند و رشد کردند. در زمان تحصیلات ابتدایی خود بسیار تلاش کردند و با توجه به این تلاش توانستند در مدارسی درس بخوانند که آن زمان شهریه داشتند و با توجه به فقر مالی که داشتند نمی‌توانستند به آنجا بروند اما با توجه به شاگرد ممتاز بودن توانستند در دبیرستان البرز تحصیل کنند. این‌ها نکته‌هایی از زندگی شهید چمران است که باعث شده ایشان تبدیل به یک مرد بزرگ و به نام در انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی در جهان اسلام شوند.

شهید چمران یک الگوی خوب برای تمامی اقشار جامعه است + صوت و فیلم

وی افزود: شهید چمران در بزنگاه‌های زندگی بسیار خوب عمل کردند. در زمانی که باید تحصیل می‌کردند به نحو احسن تحصیل کردند، زمانی که به این نتیجه می‌رسند که علم خود دیگر نباید در اختیار استکبار باشد تا علیه مستضعفان استفاده شود همه زندگی و امکانات مادی را می‌فروشند و برای حمایت از مردم لبنان به لبنان هجرت می‌کنند. اینها موضوعاتی است که مردم وقتی به این موزه می‌آیند می‌توانند به صورت تصویری به آنها دست پیدا کنند.

کد

اکبری با بیان اینکه شهید چمران در انقلاب اسلامی ایران یک ظرفیت ارزشمند انقلابی و فرهنگی است که بهتر است مردم ایران از این ظرفیت بهره‌مند شوند و اطلاع کافی پیدا کنند ادامه داد: دانشمندان می‌توانند به این دانشمند بزرگ ایرانی تأسی کنند که با توجه به اینکه از دانشمندان برتر جهان بودند اما از انقلابی‌گری دست نکشیدند و حتی با نثار جان خود در دفاع مقدس این موضوع را ثابت کردند. آنهایی که جهادی هستند هم می‌توانند به اقدامات جهادی ایشان تأسی کنند. نزدیک به ده سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در لبنان حماسه‌هایی آفریده‌اند که با مراجعه به کتاب‌هایی که در خصوص شهید چمران وجود دارد.

شهید چمران یک الگوی خوب برای تمامی اقشار جامعه است + صوت و فیلم

وی ادامه داد: شهید چمران برای سیاسیون ایران نیز می‌تواند الگوی مناسبی باشد. وقتی که وزیر دفاع بودند و ایران دچار جنگ تحمیلی شد از جبه‌های حق علیه باطل پا پس نکشیدند و پیام دادند تا زمانی که جنگ است من در میدان نبرد می‌مانم. از هر طرفی که به شهید چمران نگاه می‌کنیم می‌توانند یک الگوی بسیار خوب برای اقشار جامعه به خصوص جوانان باشند. این‌ها اتفاقاتی است که در دل مردم هم جای دارد و خیلی از افرادی که در خانه موزه شهید چمران حضور حضور پیدا می‌کنند با احساساتشان این موضوع را بیان می‌کنند و می‌گویند که ما نسبت به شهید چمران یک عِرق دیگر داریم و جدا از این موضوع که ما انقلابی هستیم یا نیستیم شهید چمران را خیلی‌ دوست داریم. هر قشری در ایران به شهید چمران عشق می‌ورزد حتی بچه‌های لبنان و افراد جهادی که در در آنجا هستند عشق و علاقه‌شان از ما ایرانی‌ها به شهید چمران بیشتر است زیرا خدمات ایشان را لمس کردند و به چشم خود دیدند.

اکبری اضافه کرد: خوزستانی‌ها و کردستانی‌ها وقتی به خانه موزه شهید چمران می‌آیند نیز عِرق بیشتری نسبت به شهید چمران دارند زیرا شهید چمران را با وجودشان لمس کردند و حضور ایشان در آن میادین و حفظ و حراست از مرزهای ایران و مردم مسلمان را حس کردند.

شهید چمران یک الگوی خوب برای تمامی اقشار جامعه است + صوت و فیلم

رئیس خانه موزه شهید چمران در پایان رابطه با وضعیت بازدید از این موزه گفت: در ایام عادی سال حدود پنجاه نفر در روز بازدیدکننده داریم با توجه به این که این خانه موزه در قلب بازار تهران هستیم بسیاری هنگام خرید وقتی این خانه موزه را می‌بینند جذب می‌شوند تا از این موزه بازدید کنند. زمان بازدید از این خانه موزه از 8:30 تا 17 باز است که این ایام با توجه به دستورالعمل دولت تا ساعت 13:30 در خدمت مردم هستیم. بازدید از این خانه موزه به صورت رایگان است.

انتهای پیام
captcha