حق بازگشت آوارگان فلسطینی با هیچ دسیسه‌‌ای پایمال نمی‌شود
کد خبر: 4065642
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴

حق بازگشت آوارگان فلسطینی با هیچ دسیسه‌‌ای پایمال نمی‌شود

جبهه خلق برای آزادی فلسطین از آزادگان جهان خواست بر نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل برای اجرای قطعنامه مربوط به بازگشت آوارگان فلسطینی و پرداخت غرامت به آنها فشار آورند.

به گزارش ایکنا به نقل از الهدف، به مناسبت روز جهانی پناهندگان که از سوی سازمان ملل متحد در 20 ژوئن 2001 به منظور بزرگداشت پناهندگان در سراسر جهان تعیین شده است، اداره امور پناهندگان در جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با صدور بیانیه‌ای بر چند نکته تأکید کرد که در ادامه آمده است:

نخست اینکه جبهه خلق به همه آوارگان سراسر جهان که استعمار، جنگ‌ها و اوضاع معیشتی خانه‌ها و سرزمینشان آنها را آواره کرده است، درود می‌فرستد؛ بخصوص آوارگان فلسطینی که در معرض فجیع‌ترین جنایت عصر حاضر قرار دارند و جوخه‌های صهیونیست‌ها با همدستی جامعه بین‌المللی موجب آواره کردن ملت فلسطین و فرزندانشان در جای جای جهان شدند و روز جهانی آوارگان گواهی بر بزرگی این جنایت علیه ملت فلسطین است.

دوم اینکه این مناسبت یک یادآوری به جامعه بین‌الملل و به خصوص سازمان ملل است تا به مسئولیت قانونی، اخلاقی و سیاسی که بر عهده دارند عمل و تصمیم‌های خود را در خصوص آوارگان که تا به امروز جوهری بر روی کاغذ مانده است، اجرا کنند.

درد و رنج آوارگان فلسطین از زمان وقوع یوم النکبه تا به الان ادامه دارد و جامعه بین‌المللی هم با نقشه‌ها برای منحل شدن آنروا(آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) همدستی می‌کند، در حالی که آنروا طبق تصمیم خود سازمان ملل به عنوان شاهد اصلی رنج ملت فلسطین تأسیس شد.

سوم اینکه با وجود توافق سال 1951 سازمان ملل مهم‌ترین سند بین‌المللی است که به نفع آوارگان منعقد شد و سند بین‌المللی مادر در خصوص مرکز قانونی آوارگان محسوب می‌شود و تعریف دقیق و واضحی را از آوارگان و حقوق آن ارائه می‌دهد؛ اما قواعد قانون بین‌المللی و قانون بشردوستانه برخاسته از این توافق به حقوق آوارگان فلسطینی اهتمامی ندارد و متون قانونی مطابق با قطعنامه‌های نهاد بین‌المللی در خصوص آوارگان فلسطینی بخصوص قطعنامه 194  فعال‌سازی نشده است.

چهارم اینکه حقوق آوارگان فلسطینی در بازگشت به سرزمینشان که از آن مهاجرت کردند حق فردی و جمعی است که ثابت باقی خواهد ماند و قابل چانه‌زنی نیست؛ زیرا اوضاع سیاسی آوارگان فلسطینی بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی تثبیت شده است که باید بی‌قید و شرط اجرا شود.

پنجم اینکه این حق آوارگان فلسطینی در فلسطین و بیرون آن است که از همه حقوق خود که سند روز جهانی آوارگان هم آن را تأیید کرده بهره‌مند شوند، نظیر حق بازگشت فردی و جمعی به وطن و همچنین پرداخت غرامت به آنها برای همه دورانی که در آوارگی به‌سر بردند.

ششم اینکه از همه آزادگان جهان می‌خواهیم بر نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل برای اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی در خصوص ملت فلسطین فشار آورند؛ بخصوص قطعنامه 194 که بر بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان و پرداخت غرامت به آنها تأکید کرد، علاوه بر اینکه در ارائه کمک‌های مادی و معنوی به آنها شریک شوند و از بودجه آنروا هم حمایت کنند.

هفتم اینکه با ملت فلسطین و همه آوارگان عهد می‌بندیم که به مقابله با همه تلاش‌ها و نقشه‌ها برای حذف حق آوارگان و پایان دادن به نقش آنروا ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام
captcha