انتصاب رئیس سازمان دارالقرآن مغایر قانون و اساسنامه مصوب بود
کد خبر: 4065680
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵
حسین اسدی:

انتصاب رئیس سازمان دارالقرآن مغایر قانون و اساسنامه مصوب بود

رئیس سابق هیئت مدیره سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه فرایندهای قانونی انتصاب اخیر در سازمان دارالقرآن طی نشده است، گفت: پرسش‌ها و ابهاماتی در این روند وجود دارد که برخلاف توقع از دست‌اندرکاران این نهاد است و امیدواریم شفاف‌سازی و جبران شود.

فرایندهای قانونی انتصاب اخیر سازمان دارالقرآن طی نشده است

طی روزهای گذشته و با انتصاب رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم و ایجاد شائبه‌هایی حول این انتصاب، شاهد شکل‌گیری حاشیه‌هایی پیرامون این موضوع بوده‌ایم. از جمله این حواشی می‌توان به استعفای سه عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن‌ الکریم اشاره کرد.

عباس سلیمی، سیدمحسن موسوی‌بلده و مهدی قره‌شیخلو سه استاد قرآنی و عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم، پس از انتصاب رئیس جدید استعفای خود را طی نامه‌ای مکتوب اعلام کردند تا نارضایتی خود را از بلااستفاده ماندن ظرفیت‌های هیئت امنا در طول سه سال گذشته، با این استعفا اعلام کرده باشند.

در ادامه شاهد استعفای عضو دیگر هیئت امنا و رئیس هیئت مدیره سازمان دارالقرآن نیز بودیم، با اینکه متن استعفانامه حسین اسدی تا این لحظه رسانه‌ای نشده اما بر اساس شنیده‌های غیر رسمی از افرادی که این روزها حواشی سازمان قرآنی خیابان رشت را رصد می‌کنند، عمده دلیل استعفای رئیس هیئت مدیره، بی‌توجهی به قوانین مصوب مندرج در اساسنامه این نهاد و  هیئت مدیره سازمان دارالقرآن در امر معرفی رئیس جدید این سازمان بوده است.

در حالی خوانش غالب و البته غیر رسمی اتفاقات این روزهای سازمان دارالقرآن، عدم استفاده از نظرات هیئت مدیره و هیئت امنا از سوی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی جهت معرفی رئیس جدید است، اما یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره اظهارات دیگری را مطرح کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و از اعضای هیئت مدیره سازمان دارالقرآن الکریم یکشنبه 29 خردادماه در یکصد و بیست و پنجمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه اشاره‌ای گذرا به اتفاقات سازمان دارالقرآن داشت و گفت: «دوستان دچار تصوری در موضوع بودند که باید توضیحی در مورد آن داده شود. در اساسنامه جدید سازمان، تأکید شده بود که معرفی رئیس باید بر اساس پیشنهاد اعضای هیئت مدیره و در نهایت حکم رئیس سازمان باشد. این روند در انتخاب رئیس فعلی صورت گرفته است. اینکه معرفی رئیس بر اساس پیشنهاد هیئت امنا باشد، مربوط به اساسنامه قدیمی است، لذا از این جهت اشکال و نکته‌ای به این موضوع وارد نیست».

خبرنگار ایکنا برای روشن شدن این موضوع گفت‌وگویی با حسین اسدی، که حالا دیگر باید او را با عنوان رئیس سابق هیئت مدیره سازمان دارالقرآن الکریم، بدانیم، انجام داده که مشروح آن در ادامه آمده است.

سؤال از دست‌اندرکاران این انتصاب این است که اگر این فرایند قانونی طی شده، بفرمایند جلسه یا جلسات بررسی گزینه‌ها و برنامه‌های آنان اساساً در چه زمان و مکانی تشکیل شده است؟!

حسین اسدی، رئیس سابق هیئت مدیره سازمان دارالقرآن الکریم گفت: امر توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی که به تعبیر رهبر حکیم و قرآنی انقلاب امری راهبردی، سازنده و لازم است، پیش از آنکه مأموریتی برای افراد یا سازمان‌ها باشد، موضوعی ارزشی و اعتقادی است و طبعاً رویکرد و نگاه به تمامی فعالیت‌ها و تحولات و برنامه‌های تعریف شده در مسیر تحقق این هدف، باید کاملاً ارزشی و از روی اعتقاد و البته جامع، مانع، شفاف و درست باشد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه همه اشخاص به ویژه فعالان عرصه خدمت به ارزش‌های دینی، انقلابی و ملی در هر جایگاه و مسئولیت، همگی دارای احترام هستند و باید حریم آنان رعایت شود، اما از باب تذکر و لزوم اهتمام اهل قرآن به اصل قرآنی رشددهنده و سازنده امر به معروف و نهی از منکر، به شرح اتفاقات اخیر سازمان دارالقرآن الکریم پرداخت.


بیشتر بخوانید:


اسدی گفت: اساسنامه جدید سازمان دارالقرآن که قدیمی‌ترین نهاد تخصصی قرآنی کشور است در جلسه‌ای به تاریخ بیست و نهم آبان‌ماه سال 99 به تصویب و امضای هیئت امنا به عنوان رکن هدایتی و نظارتی رسیده و یکی از تغییرات عمده در آن اضافه‌ شدن رکن هیئت مدیره به ارکان سازمان است. در این اساسنامه بخشی از اختیارات هیئت امنا به هیئت مدیره تفویض شده که از جمله آنها در ماده ۲۳ پیشنهاد رئیس سازمان دارالقرآن به رئیس هیئت امنا برای تایید و صدور حکم است.

وی بیان کرد: نکته مهم و قابل توجه این است که طبعاً پیشنهاد گزینه ریاست سازمان دارالقرآن به رئیس هیئت امنا، به معنای آن است که همانند انجام فرایند معمول در همه نهادها و مؤسسات و مراکز، هیئت مدیره گزینه‌های واجد شرایط را شناسایی و از حیث تطبیق صلاحیت‌ها و توانمندی‌های تخصصی و مدیریتی و همچنین برنامه‌های پیشنهادی آنان برای این پست، مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد و بهترین گزینه و برنامه را انتخاب و با بیان دلایل آن، رسما به رئیس هیئت امنا پیشنهاد می‌کند.

اسدی در پاسخ به این سوال که آیا این فرایند منطقی برای انتخاب رئیس جدید سازمان دارالقرآن انجام شده است یا خیر، گفت: ظاهراً در جلسه اخیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی - که اتفاقاً با موضوع بررسی شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی برگزار شد - یکی از آقایان فرموده‌اند که این روند در انتخاب رئیس فعلی سازمان دارالقرآن صورت گرفته است و انتصاب قانونی بوده است! سؤال از ایشان و سایر دست‌اندرکاران این انتصاب این است که اگر این فرایند طی شده، بفرمایند جلسه یا جلسات بررسی گزینه‌ها و برنامه‌های آنان اساساً در چه زمان و مکانی تشکیل شده است؟!


بیشتر ببینید و بخوانید:


وی افزود: اگر اصرار بر این باشد که هیئت مدیره پس از تعطیلی بدون توجیه و غیر قانونی چندماهه از ۹ اسفندماه ۱۴۰۰ تا امروز، به یکباره و به خاطر حفظ ظاهر قانونی این انتصاب، با حضور برخی از اعضای خاص و همراه! تشکیل شده است، مجدداً جای سوال دارد که آیا نباید همانند سایر جلسات طبیعی و قانونی هیئت مدیره(حدود 20 جلسه) که تا اسفندماه سال ۱۴۰۰ برگزار کرده است، این مورد نیز -که اتفاقا بررسی مهم‌ترین مسئله هر سازمان، یعنی گزینش و پیشنهاد مدیرعامل یا رئیس در دستور آن قرار دارد- کما فی السابق و براساس تصریح اساسنامه جدید (ماده ۲۱)، با ارسال دعوتنامه کتبی به تمامی اعضا از سوی رئیس هیئت مدیره یا رئیس سازمان آن هم یک هفته پیش از برگزاری جلسه، همراه با تعیین دقیق دستور جلسات در زمان و مکان مشخص؛ تشکیل می‌شد؟!

امر توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی که به تعبیر رهبر حکیم و قرآنی انقلاب امری راهبردی، سازنده و لازم است، پیش از آنکه مأموریتی برای افراد یا سازمان‌ها باشد، موضوعی ارزشی و اعتقادی است و طبعاً رویکرد و نگاه به تمامی فعالیت‌ها و تحولات و برنامه‌های تعریف شده در مسیر تحقق این هدف، باید کاملاً ارزشی و از روی اعتقاد و البته جامع، مانع، شفاف و درست باشد

اسدی همچنین اظهار کرد: آیا صورتجلسه حاوی نتیجه بحث و بررسی صلاحیت‌‌ها و برنامه‌های گزینه‌های ریاست و نهایتاً دلایل اقناعی برای تعیین گزینه پیشنهادی تنظیم شده و پس از مطالعه دقیق اعضای هیئت مدیره، به امضای آنان رسیده است؟! اگر پاسخ این پرسش‌ها و سایر پرسش‌های مشابه مشخص شود، قطعاً ابهام‌ها برطرف خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چنین فرایندهایی صورت گرفته است یا خیر، گفت: تا جایی که بنده مطلع هستم مع‌الاسف این فرایندهای قانونی طی نشده است.

اسدی در پایان اظهار کرد: بنده ضمن احترام به اشخاص، بر این مبنا که رسیدن به هدف مقدس «توسعه فرهنگ قرآنی»، مستلزم آن است که تمامی فرایندهای آن هم به صورت ارزشی، دقیق و شفاف محقق شود، عدم رضایت و همراهی‌ام با روند انجام‌ شده را که به نظرم خلاف قانون و انحراف از مسیر شفاف و منطقی است، با تقدیم استعفایم به مدیریت ارشد سازمان تبلیغات اسلامی و ریاست هیئت امنا اعلام کردم. امیدوارم خداوند منان همه ما را در مسیر هدایت أقوم قرآنی قرار دهد و توفیق و شهامت جبران به موقع اشتباهات را نیز نصیبمان فرماید.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۱ - ۱۰:۴۶
0
9
احسنت به این شجاعت. کاش اعضای شورای تشریفاتی توسعه فرهنگ قرآنی هم ذره ای از این شجاعت و اخلاص را داشتند. توجه دارید که پروژه حذف و خانه نشین کردن اساتید و پیشکسوتان قرآنی مدتی است کلید خورده است؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۴ - ۱۶:۰۷
0
0
رئیس سازمان تبلیغات در انتصاب ها ، قانونی عمل نمیکند . بر اساس رفاقت و پارتی بازی مدیران را منصوب میکند و این روش نیز محکوم به شکست است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۴ - ۱۹:۴۰
0
0
سازمان دارالقرآن مگر واقعا يك سازمان است؟!!
چطور امكان دارد يك موسسه خصوصي نام سازمان را به خود اختصاص دهد؟!!
و اين همه اختيارات براي خود قائل شود.

اميدوارم سازمان بازرسي كل كشور و سازمان اداري و امور استخدامي به اين موضوع ورود كند.
و روشن سازد كه اين سازمان زير نظر كجاست ؟!!
دفتر رهبري؟!
نهاد رياست جمهوري؟!!

آيا سازمان تبليغات اسلامي كه خودش يك سازمان است مي تواند سازمان زير مجموعه اي داشته باشد؟!

لطفا شفاف سازي بشود.
متشكرم
captcha