راه‌اندازی کمپین انتقاد از رویکرد ضد قرآنی وزارت اوقاف اردن
کد خبر: 4066202
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶

راه‌اندازی کمپین انتقاد از رویکرد ضد قرآنی وزارت اوقاف اردن

تصمیمات وزارت اوقاف اردن در مورد تعطیلی باشگاه‌های قرآنی کودکان وابسته به جمعیت حفظ قرآن کریم این کشور، انتقاد گسترده مردم و نخبگان اردن را برانگیخته و با کمپین همبستگی با این جمعیت همراه شده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از عربی 21، تصمیمات دولتی که توسط وزارت اوقاف اردن در مورد جمعیت حفظ قرآن کریم اردن اعلام شد موجی از انتقادات را از سوی مردم و نخبگان کشور برانگیخت. در پاسخ به این تصمیم کمپین گسترده همبستگی با این جمعیت در اردن به راه افتاده است.


وزارت اوقاف اردن دستورات جدیدی را برای سازماندهی کار باشگاه‌های قرآنی کودک در مارس گذشته صادر کرد که اردنی‌ها آن را تعطیلی این باشگاه‌ها و نه اصلاح کار آنها تلقی کردند.

دستورالعمل دولت برای باشگاه قرآنی کودک در سال 2022 شرایطی را تعیین کرده است از جمله تعیین مدیر و معلمان تمام وقت، مدت کار حداکثر 9 ساعت در هفته در شیفت صبح و عصر و اخذ مجوز تدریس قرآن از سوی وزارت اوقاف برای معلمان زن و مرد. 

باشگاه‌های کودک، جامعه کودکان 3 تا 5 ساله را هدف قرار می‌دهد و اوقاف اردن مقرر کرده است که کار این مراکز به آموزش و حفظ قرآن کریم و ارزش‌های اسلامی محدود شود و هیچ موضوع دیگری نباید تدریس شود.

جمعیت حفظ قرآن الكريم در بیانیه‌ای اعلام کرد: باشگاه قرآنی یک نهاد مدنی است که 31 سال پیش تأسیس شده و همواره مطابق با قوانین و مقررات فعالیت می‌کرده و بیش از یک چهارم قرن زیر نظر وزارت فرهنگ باقی مانده است تا اینکه نظام اصلاح وضعیت انجمن‌ها صادر شد که انجمن را زیر نظر وزارت اوقاف قرار داد.

این انجمن از دولت خواست تا آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اخیر را بازنگری کند و آن‌ها را به گونه‌ای اصلاح کند که مغایر با قانون نباشد و تاریخچه انجمن، توانمندی‌ها و واقعیت عملی آن در نظر گرفته شود.

محمد الخلایله وزیر اوقاف و امور اسلامی اردن در تشریح موضع وزارتخانه خود گفت: مشکل این است که باشگاه قرآنی کودک، مهدکودک است و زمانی که تیم‌های وزارتخانه از آن بازدید کردند متوجه شدند که این باشگاه مهدکودک است و با شروع سال تحصیلی اتوبوسی راه می‌اندازد که دانش‌آموزان را می‌آورد و کار آن از ساعت 8:30 صبح تا 12:30 انجام می‌شود و در آن زبان عربی، زبان انگلیسی و ریاضی برای کودکان 3-5 سال تدریس می‌شود.

خلایله مدعی شد: بیشتر این مراکز در واحدهای ساختمان‌ها هستند و مالکان آپارتمان و والدین دانش آموزان از این موضوع گلایه داشتند و ما دستوراتی را ارائه کردیم که اگر باشگاه قرآنی کودکان را به عنوان مهدکودک می‌خواهید باید مجوز آن را بگیرید. 

فعالان همچنین کلیپی از الخلایله را منتشر کردند که در آن تعجب خود را از آموزش قرآن به کودکان اعلام می‌کرد و گفتند گویا وظیفه وی این است که از آموزش قرآن به کودکان از سن پنج سالگی جلوگیری کند. 

تصمیمات وزارت اوقاف اسلامی اردن با واکنش گسترده‌ای در میان فعالان برجسته این کشور مواجه شد و بیشتر  آنها مخالفت خود را با رویکرد دولت اعلام کردند.

انتهای پیام
captcha